Gå til innhold

Lav forbrening


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Forbrenningen min er veeeeldig lav.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få den til å bli høyere?

Jeg veier sånn ca. 90kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du virkelig at du veier 90 kg fordi du har lav forbrenning? Reality check! Du spiser for mye og/eller feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fysiske årsaker som kan føre til lav forbrenning, eks problemer med skjoldbrusskjertel, vitaminmangel o.l, dette må påvises ved undersøkelse hos lege/spesialist.

Det sier seg selv at man må mosjonere og spise regelmessig/riktig mat. Hvis du gjør det og fortsatt ikke går ned i vekt, så kan det så klart være hensiktsmessig å ta en undersøkelse hos lege, evnt få veilledning hos ernæringsfysiolog (det er ofte man mangler kunnskap om hva som er et godt kosthold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt muskelmasse gir økt forbrenning. Om det ikke er noe medisinsk galt med deg er det trening som er løsningen og riktig inntak av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fryktelig liten andel av overvektige som sliter med de nevnte problemene. Og VET hun det for a fact, siden hun konstaterer bombastisk at hun virkelig har lav forbrenning, så må hun ha vært hos lege for å få dette utredet. Og da antar jeg at en lege ville forklart litt rundt dette i samme slengen. Hvordan øke forbrenningen etc. Nei, det er fryktelig lett å slenge ut at "jeg er tykk fordi jeg har lav forbrenning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det er ikke så veldig vanskelig å finne ut om man faktisk har lav forbrenning da, og det kan jo godt hende at ts har vært hos legen og fått det bekrefta. Og hvis legen ikke da finner en klar årsak, som sykdom i skjoldbruskkjertelen, er det eneste som hjelper nok mat og nok aktivitet.

Hvis man får panikk fordi forbrenninga er lav og begynner å spise mindre for å ikke gå opp i vekt, blir det bare verre - kroppen stiller seg i sparemodus. Ikke sånn og forstå at man skal spise kjempemasse for å få forbrenninga opp. Men det er viktig med sunn og variert kost i passelig mengde.

Jeg slet med at forbrenninga lå under normalområdet. La ikke på meg av det, men var veldig trøtt og slapp hele tida. Legen fant ikke noe annet galt enn for lav mengde av stoffskiftehormonet i blodet. For meg hjalp det å begynne med omega3 - kapsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så veldig vanskelig å finne ut om man faktisk har lav forbrenning da, og det kan jo godt hende at ts har vært hos legen og fått det bekrefta. Og hvis legen ikke da finner en klar årsak, som sykdom i skjoldbruskkjertelen, er det eneste som hjelper nok mat og nok aktivitet.

Hvis man får panikk fordi forbrenninga er lav og begynner å spise mindre for å ikke gå opp i vekt, blir det bare verre - kroppen stiller seg i sparemodus. Ikke sånn og forstå at man skal spise kjempemasse for å få forbrenninga opp. Men det er viktig med sunn og variert kost i passelig mengde.

Jeg slet med at forbrenninga lå under normalområdet. La ikke på meg av det, men var veldig trøtt og slapp hele tida. Legen fant ikke noe annet galt enn for lav mengde av stoffskiftehormonet i blodet. For meg hjalp det å begynne med omega3 - kapsler.

Stress er også en veldig vanlig årsak til manglende vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig vanskelig å finne ut om man faktisk har lav forbrenning da, og det kan jo godt hende at ts har vært hos legen og fått det bekrefta.

Men hvis så er tilfelle så ville vel legen forklart vedkommende hva h*n kan gjøre slik at h*n ikke hadde trengt å spørre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips for økt forbrenning er trening, kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening. Kondisjonstrening forbrenner mest under økten, mens styrketrening gir økt musklatur = økt forbrenning jevnt over. Legg inn masse aktivitet i hverdagene og spis små hyppige måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...