Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg gir litt mye melk jeg? Lillegutt spiser:

Frokost: 180 ml mme + noen smuler brød med leverpostei (har akkurat begynt)

Lunsj: Grøt + 150 ml mme

Middag: Middagsglass, fruktmos + 100 ml mme

Kvelds: Grøt + 150 ml mme.

Han er jo snart 10 mnd, korrigert 7,5 mnd. Skal jeg kutte ned på melka? Han er en ganske slank baby.

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Barnelegen vår sa at hun skulle ha toppen 600ml melk i døgnet når hun var over 7mnd. Da skulle jeg også regne melka som er i grøten i de 600.

Gjest Apple- i.i
Skrevet
Lurer på om jeg gir litt mye melk jeg? Lillegutt spiser:

Frokost: 180 ml mme + noen smuler brød med leverpostei (har akkurat begynt)

Lunsj: Grøt + 150 ml mme

Middag: Middagsglass, fruktmos + 100 ml mme

Kvelds: Grøt + 150 ml mme.

Han er jo snart 10 mnd, korrigert 7,5 mnd. Skal jeg kutte ned på melka? Han er en ganske slank baby.

Skal man virkelig korrigere alder når han har blitt 10 mndr? Spør bare fordi jeg lurer.

Jeg syns du gir mye melk. Jenta mi er like gammel som gutten din. Hun får pupp kl. 6 om morgenen. Til frokost får hun så grøt eller 2 skiver brød (uten pålegg, det blir så kliss). Lunsj er det omvendte av frokost. Middag er enten hjemmelaget eller ett glass + en Frutti. Kvelds er en bolle grøt + pupp hvis hun orker. Til alle måltider får hun vann på flaske, så mye hun orker (som regel 2-500 ml pr døgn). Hun er ved godt hold, for å si det sånn :)

Gutten din får nesten 600 ml mme pr døgn, det metter nok mye, men er det nok næring når han er 10 mndr? Han har jo levd i 10 mndr selv om du korrigerer alderen, tenker jeg.

Skrevet

Jeg vet jammen ikke!! Men vi har jo ligget litt etter med innføring av fast føde da, sånn i forhold til faktisk fødselsalder. Jeg driver og innfører brød nå, men tar litt tid. Får foreløpig bare bittesmå biter og spiser ikke en halv brødskive en gang. Men jeg kan jo begynne å gi vann til middag og lunsj i steden for melk da? Men han spiser ca et halvt middagsglass, og litt mindre enn en full porsjon grøt. Da vil han ikke ha mer:)

Gjest Apple- i.i
Skrevet
Jeg vet jammen ikke!! Men vi har jo ligget litt etter med innføring av fast føde da, sånn i forhold til faktisk fødselsalder. Jeg driver og innfører brød nå, men tar litt tid. Får foreløpig bare bittesmå biter og spiser ikke en halv brødskive en gang. Men jeg kan jo begynne å gi vann til middag og lunsj i steden for melk da? Men han spiser ca et halvt middagsglass, og litt mindre enn en full porsjon grøt. Da vil han ikke ha mer:)

Jeg syns det viktigste her må være at du gjør det som føles riktig for deg. Du kjenner barnet ditt best :)

Har du spurt på helsestasjonen?

Skrevet
Jeg syns det viktigste her må være at du gjør det som føles riktig for deg. Du kjenner barnet ditt best :)

Har du spurt på helsestasjonen?

Ja, vi kjenner en baby som er like gammel, og det er jo kjempeforskjell på de da. Hun har masse tenner og gomper og spiser brød og det meste. Jeg føler litt sånn stress med dette matgreiene da, for jeg synes vi har stagnert litt. Jeg synes ikke jeg er så flink til å la han smake på ting og gi han samme mat som vi spiser f.eks. :/

Lenge siden vi har vært på helsestasjonen nå, men kunne vært lurt å snakke med de ja:)

Gjest Apple- i.i
Skrevet
Ja, vi kjenner en baby som er like gammel, og det er jo kjempeforskjell på de da. Hun har masse tenner og gomper og spiser brød og det meste. Jeg føler litt sånn stress med dette matgreiene da, for jeg synes vi har stagnert litt. Jeg synes ikke jeg er så flink til å la han smake på ting og gi han samme mat som vi spiser f.eks. :/

Lenge siden vi har vært på helsestasjonen nå, men kunne vært lurt å snakke med de ja:)

Ta en telefon på tirsdag, kanskje de har noen generelle retningslinjer.

Uansett hadde jeg begynt å få ham vant til å drikke vann, det kan ta litt tid. Vesla vår ville absolutt ikke ha det i begynnelsen. Vi prøvde mange ganger om dagen i over to uker før hun egentlig begynte å faktisk drikke det. Nå får hun som sagt vann til alle måltider og vel så det.

Hva syns han hvis han får sitte i stolen sin med en skorpe i hver hånd, da? Det elsker jenta mi, ordentlig grovt brød skal det være, godt for gommene er det også (hun har ikke tenner ennå).

Vi glemmer stadig å ta av middag til veslejenta før vi krydrer, men jeg har oppdaget at det knapt tar fem minutter å lage middag til henne fra bunnnen av (Gud velsigne mikroen). Vi har alltid frosne grønnsaker i fryseren (brokkoli, blomkål, erter, rosenkål, div. blandinger). I dag fikk hun f.eks tre rosenkål, 15-20 erter og noe kyllingrester fra i går. Varme i mikroen, tilsett litt vann og moses med stavmikser. Poteter og gulrøtter tar også bare noen få minutter i mikroen (fra rå tilstand, uten skall). Hvis gutten din er litt tynn, kan du gjøre maten tynnere med en spiseskje olje istedet for vann (fikk vi tips om på helsestasjonen da vesla vår var litt skral etter å ha vært syk rundt juletider).

Lykke til, Rafi! :klem:

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, Apple:)

Han drikker vann! Stort sett mellom måltidene egentlig. Han drikker selv av tutekopp, men setter alltid i halsen. Blir nervøs av sånt:)

Men disse skorpene, skal de være harde de eller? Sånn at han ikke greier å få i seg en stor bit...?

Skrevet

Syns du gir mye melk jeg. Da vår unge var på den alderen sa helsesøster at melk morgen og til middag var mer enn nok. Men du ser jo selv hva som passer dere best:)

Lykke til:)

Når starta dere med grøt forresten? Bare lurer for gutten våe er født ca. en mnd for tidlig og vi starta med grøt når han var 4, korrigert 3 da, gjør vel ikke noe det vel mon tro? De tar vel igjen det de er født for tidlig fort igjen?

Skrevet (endret)

OK, da skal jeg begynne å gi sjeldnere! Men bør jeg gjøre det gradvis tro?

Skal i hvert fall slutte med melk til middagen da. Bare vann!

Hvor fort de tar igjen er forskjellig fra unge til unge. Min er jo 10 mnd nå, men han ligner mer på de som er 8 mnd... Men størrelsesmessig har han tatt igjen. Er ikke noe mindre enn babyer på sin alder.

Endret av Rafi
Gjest Apple- i.i
Skrevet
Tusen takk for hjelpen, Apple:)

Han drikker vann! Stort sett mellom måltidene egentlig. Han drikker selv av tutekopp, men setter alltid i halsen. Blir nervøs av sånt:)

Men disse skorpene, skal de være harde de eller? Sånn at han ikke greier å få i seg en stor bit...?

Kanskje du kan prøve en tutekopp med mindre hull, eller som han må suge litt hardere på for å få ut noe? Jenta mi vil forøvrig ikke drikke av kopp, vil bare ha flaske... :roll:

Vesla her spiser både vanlig kjøpebrød og hjemmebakt. Hun sitter sammen med meg når hun spiser, så jeg passer jo på. Hun tygger og sutter mye på brødet så det blir oppbløtt, men er ofte veldig ivrig og svelger alt for store biter. Tror hun brekker seg minst én gang gang ved hvert brødmåltid :ler: Lar henne derfor ikke sitte alene, selv om det bare er en liten tur på kjøkkenet f.eks.

Skrevet
Syns du gir mye melk jeg. Da vår unge var på den alderen sa helsesøster at melk morgen og til middag var mer enn nok. Men du ser jo selv hva som passer dere best:)

Lykke til:)

Når starta dere med grøt forresten? Bare lurer for gutten våe er født ca. en mnd for tidlig og vi starta med grøt når han var 4, korrigert 3 da, gjør vel ikke noe det vel mon tro? De tar vel igjen det de er født for tidlig fort igjen?

Starta med grøt når han var ca 5 mnd:)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jeg er ikke sikker på at du gir så mye jeg. Mitt barn spiser ca 150-180 ml til frokost. Lunch babyyogurt og 90 ml mme, mellom flaske 50-180 ml, middag (moset potet/grønnsaker) og 90 ml mme. Kvelds grøt, rett før seng 150-180 ml mme. Det varierter mye hvor mye han vil drikke/spise men tenker sånn at er han sulten tar han og tar han ikke venter vi litt å prøver igjen. Barnet mitt spiser en flaske midt på natta 150-180ml.

Han er 6mnd og er midt på kurven i vekst/vekt :) Har du sett på flaskeposten om de har råd/tips som passer deg og ditt barn?

Skrevet

Nå har jeg snakket med helsestasjonen. Helsesøster synes det var fint sånn som jeg gjør nå med melk 3 ganger om dagen. Når jeg kuttet ut melk til middagen merket jeg at han var skrubbsulten igjen etter 3 timer. Han har jo ikke spist mer enn et halvt middagsglass, men i dag ga jeg 6 månedersglass, og da spiste han alt!! så kanskje det er løsningen en stund fremover:D

Fikk også et tips om å gi brød som mellommåltid. Han er jo kjempeglad i brød:)

Jeg tenkte også å lage en del mat selv fremover. Fant mye fint på barnemat.com.

Skrevet

Etter at jeg kuttet ned på melken har lillegutt begynt å spise hele posjoner med grøt og hele middagsglass!! For et kjøtthue jeg var :ler: jeg tenkte jeg ikke kunne slutte å gi melk fordi han spiste så lite middag og grøt. hehe.

Tilleggsspørsmål: når begynner man å gi nan3?

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Etter at jeg kuttet ned på melken har lillegutt begynt å spise hele posjoner med grøt og hele middagsglass!! For et kjøtthue jeg var :ler: jeg tenkte jeg ikke kunne slutte å gi melk fordi han spiste så lite middag og grøt. hehe.

Tilleggsspørsmål: når begynner man å gi nan3?

Det står fra 10 mnd på pakken :)

Skrevet
Det står fra 10 mnd på pakken :)

Ja, har sett det... Men min er 10 mnd. Jeg vet ikke om man bør gi en viss mengde av annen mat?

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Lurer litt på det med nan 3 jeg også? Må man gi det når de er blitt så gamle eller kan fortsette med nan 2 de to mnd som er igjen før de kan drikke vanlig melk?

Skrevet

Min lille er 8mnd, korrigert 6mnd da, og han ammes jo.

Men han får

frokost - pupp

lunsj - pupp + 1 porsjon grøt (spiser som regel ca 1/2)

middag - pupp + middagsglass (hittil spist ca 1/2 av de små 4mndglassene)

kveldsmat - pupp + 1 porsjon grøt (da spiser han som regel hele)

I tillegg får han nattpupp ca 2 ganger pr natt.

Men er vanskelig dette med maten ja! Har dere introdusert mye forskjellig spiselige ting? Føler kanskje vi introduserer for lite.. Han har smakt forskjellige typer 6mnd-grøt, 4mnd middagsglass, sviskemos, agurk, og vann da.

Hadde dere introdusert mye frukt/grønnsaker for et par mnd siden? Jeg tenkte også å begynne å introdusere brød om et par mnd, altså rundt den alderen din lille er nå. Men jeg har noia for at han skal sette i halsen, jeg... :haar:

Sory, ikke meningen å kuppe tråden din. Skulle sendt deg en mail ;)

Skrevet (endret)

det er helt ok:) fint å diskutere her da! jeg har også alltid vært redd for at han skal sette i halsen, og er det spesielt nå som han får brød og 8mnds glass. Når min baby var 8 mnd fikk han 6 mnds glass og 6 mnds grøt. Jeg var også dårlig til å la han smake på ting. Det er jeg fortsatt:/

Forresten, det der med å sette i halsen... Når jeg gir han brød, eller 8mnds middagsglass så sitter han og smiler, gjør grimaser og gauler med biter langt bak på tunga. Han svelger ikke!! også merker han at det er noe mat bak der og begynner å strekke ut tunga og hoste og puste, og får det i halsen i steden. Samme med vann. Han sitter med vann i munnen og puster inn. :/

Endret av Rafi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...