Gå til innhold

Knokkelscintigrafi

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen her som har vært igjennom en slik undersøkelse?

Og som kan fortelle meg litt om det?

Jeg vet det skal brukes kontrastvæske, men er det en røntgen undersøkelse eller er det en scanning?

Håper noen av dere kan svare meg!

På forhånd tusen takk for hjelpen! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ingen av dere som har vært gjennom en kontrastvæske-undersøkelse?

:(

Gjest archie
Skrevet

Jo, jeg har tatt kontrastvæske undersøkelse for ett par mnd siden. Måtte svelge et glass med bitter væske, og ble så lagt i liggende stilling mens det ble røntgenfotografert. Det var altså en røntgen undersøkelse.

Gjest Liten
Skrevet

Ved en røntgen-undersøkelse så sendes røntgenstrålene fra røntgenapparatet, gjennom kroppen din og til slutt sverter de filmen som vanligvis ligger i det bordet du ligger på.

Ved en scintegrafi injiseres et radioaktivt stoff inn i kroppen din. Dette stoffet er bundet til et grunnstoff, ofte forskjellig etter hva som skal undersøkes, som samler seg der du er skadet eller syk. Dermed blir det en høyere konsetrasjon av radioaktivitet akkurat der, noe som viser igjen på røntgenfilmen eller den digitale detektoren som ligger i bordet du ligger på. Vanligvis foreløper undersøkelsen slik at det radioaktive stoffet injiseres og at du så må vente litt mens stoffet fordeler seg i kroppen. Deretter tas det bilder av deg med visse mellomrom for å se hvordan stoffet tas opp i kroppen og om det er noen opphopning noe spesielt sted. Du må ligge stille mens bildene tas.

Radioaktiviteten vil gradvis forsvinne ut av kroppen din, og det er ikke snakk om skadelige stråledoser. Hvordan du skal forholde deg mens strålingen fremdeles er i kroppen din, får du beskjed om på sykehuset.

Dette er altså ikke snakk om vanlig kontrastvæske som brukes ved røntgenundersøkelser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!! :D :D

Føler jeg forstår litt mer av undersøkelsen nå!!

Nok en gang; Tusen takk! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...