Gå til innhold

Enkel vedlikehold av bil


Sheenaca

Anbefalte innlegg

Så begynner vi å ane plussgradene også her oppe i nord, og det frister mer å pusle litt med bilen og belønne den for at den har gått jevnt og trutt i minusgrader og snøstorm i månedsvis.

Men hva skal jeg egentlig gjøre?

Bilen er nettopp vasket lett (orker ingen grundig utvendig vask nå på vårparten, ettersom bilen blir like sølete igjen med en gang), støvsuget, ryddet og vasket innvendig, olje og spylevæske er fylt på, og dekktrykk er sjekket - men hva mer?

Jeg er klar over at det egentlig er viktigere å gi bilen en liten overhaling før vinteren, men når den dessverre ikke fikk det sist, vil jeg stelle ordentlig med den nå på våren. Hva skal sjekkes, fylles på, skiftes, vaskes, strammes, repareres...?

Hvilke vaskeprodukter er gode?

Den har dessuten nektet å starte et par ganger i vinter, sannsynligvis strømmangel pga en kombinasjon av kraftig bruk av høyttalere og sterk kulde - men den har ikke pleid å gjøre sånn, hva kan det være som begynner å bli slitent nå? Det var bare å trille den igang, så oppførte den seg pent igjen.

Dette er en liten bensinbil på 13 år, som ikke har vært til service så lenge jeg har hatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wacmoc

Syntes du bør bytte olje. ( mener ikke fylle på, mener dra på verksted og tømme den helt eller hva de gjør ). Vet dette er bra for bilen.

Du kan jo også gi den nye vindusviskere om den trenger det, de har en tendens til å bli ødelagt om vinteren pga snøen.

Bortsett fra det kommer jeg ikke på noe for øyeblikket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør når jeg skal ha service på mine biler er.

Skifte olje og filter

Sjekke bremseveske

Sjekke frostveske

Sjekke vann på batteri

Bytte brenselfilter

Vurdere å bytte plugger og stift vis eldre bil

fordeler lokk og rotor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i serviceheftet - der står serviceplan på bilen - dvs. hva som (skal) gjøres på hver service.

Her er noen punkter

olje + filter

luftfilter

plugger (evt. stift)

evt. bremseklosser

evt. bremseskiver

evt. bytte bremsevæske om det er lenge siden

Alt dette er billige og ganske greie ting å gjøre. Kjøp en Haynes gjør-det-selv manual og sett i gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at den har olje i det minste. Batteriproblemet ditt er nok så enkelt at du har lite strøm på batteriet, lad det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Marianne_*

Vi har hettopp vasket, polert og vokset bilen vår. Selv om den kommer til å bli møkkete igjen med en gang er det viktig å få av salt og annet dritt som kommer på i løpet av vinteren som ødelegger lakken, og dessuten blir den lettere å holde ren. Hvis du bare vasker bilen og ikke skal etterbehandle så husk å bruke en såpe som ikke avfetter, for da tar du bort det beskyttende fettlaget på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

***

DU sier du har fylt på olje, mener du at du har skifta eller etterfylt? Anbefaler olje- og oljefilterskift hver 15.000 km, er ihvertfall det intervallet jeg bruker. Intervall er avhengig av både biltype og oljetype. Gamle biler som ikke har hatt regelmessig ettersyn har gjerne samlet en del gugge i sila i bunnpanna, kanskje helle på motorrens før du bytter olje? Rens finnes fra 80-400kr, tømmes i sammen med motoroljen og får virke mens motoren går noen minutter (avhengig av type rens), tappes deretter av sammen med gammel olje.

Når bilen nektet å starte, hvordan fiksa du det? Fikk du hjelpestart eller tvuvstarta du den?

Lot den stå og prøvde senere?

Det kan være flere grunner til at den ikke ville starte, koksing, slitte plugger, kondens, dårlig lading fra dynamo, strømtyv osv.

Hvis bilen starter problemfritt nå, er det sannsynlig at feilen ligger i batteriet (det tar lading dårlig og lader fortere ut) eller at det skyldtes kondens (utskilt vann i bensinen).

For problemfri start neste vinter: nytt batteri, kondensfjerner og unngå å kjøre med lite bensin på tanken.

Selv bytter jeg forøvrig plugger omtrent hvert år, selv om det er noe oftere enn nødvendig.

Et par andre momenter, balanser alltid dekkene før du legger på, det holder ikke at de var nye i fjor. Ubalanserte dekk spiser lagre og ledd.

Sjekk mansjetter rundt drivledd, hvis det er hull i disse tar det kun kort tid før stein og sand spiser leddet. Det er mulig å bytte kun mansjetter om du oppdager problemet tidsnok.

Sjekk batterivann (eller kjøp vedlikeholdsfritt batteri), batterier med lite vann koker og er direkte farlige. Om du må fylle på vann, bruk destillert vann og sørg for at batteriet får god lading rett eterpå. Dvs kjør en lang tur el. sett til lading med egnet lader.

Alle disse sjekkene foretas på minutter og forlenger bilens liv vesentlig. Lykke til.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU sier du har fylt på olje, mener du at du har skifta eller etterfylt?

Når bilen nektet å starte, hvordan fiksa du det? Fikk du hjelpestart eller tvuvstarta du den?

Lot den stå og prøvde senere?

Et par andre momenter, balanser alltid dekkene før du legger på, det holder ikke at de var nye i fjor. Ubalanserte dekk spiser lagre og ledd.

Takk, mange fine svar her. :)

Jeg har bare etterfylt olje, det gjør jeg selvsagt jevnlig. Kan man skifte olje og oljefilter selv, eller må man på verksted? Jeg har en litt mer bilkyndig samboer som kan hjelpe meg med enkle ting man kan gjøre selv. I tilfelle verksted, hva pleier det å koste?

Da bilen ikke ville starte, satte jeg den i første og trillet ned en bakke. Da startet den fint. Sørget for å bruke minst mulig strøm på den kjøreturen. Regnet med det kunne være batteriet, men har også tenkt på dynamo og tennplugger. Hvor ofte er det vanlig å kjøpe nytt batteri? Jeg har hatt bilen i tre år, og vet ikke hva som er skiftet på den tidligere. (Vi fikk bilen billig og var dermed ikke så kritiske) Vi bor forresten i by, så det blir mange korte kjøreturer i relativt lav fart. Da jeg hadde scooter (moped) førte slik kjøring til at tennpluggene sotet over (eller noe sånt?) slik at jeg måtte ta den med på litt langkjøring på full gass i ny og ned for å få tennpluggene rene igjen (husker jeg dette rett?) - er det noe som gjelder kun for totaktsmotorer, eller gjelder det bil også? Kondens tror jeg ikke det skyldtes, har vært ganske flink å fylle på kondensfjerner i vinter. Derimot må jeg innrømme at jeg alltid kjører tanken nesten tom før jeg fyller - driver en liten konkurranse med meg selv om hvor mange mil jeg klarer å få ut av en tank. :gjeiper:

Hva mener du med å balansere dekkene, og hvordan gjøres det? Begge hjullagre foran ble skiftet for et par år siden, så de vil jeg gjerne beholde i live en stund til.

Tidligere i tråden foreslo noen å bytte plugger og stift - hva er stift?

Dessuten er de nevrotiske på saltingen i denne byen, de salter bare de ser skyer på horisonten, omtrent. Noe som naturligvis fører til at understellet ruster - er det noe man kan gjøre for å forebygge sånt? Det er nok for sent for denne bilen, men en dag skal jeg ha ny bil, og da er det greit å vite sånt på forhånd.

Jeg føler at jeg ikke kan noe som helst om bil og bilmotorer, men har virkelig lyst å lære nå! Derfor alle spørsmålene.

Takk for alle svar, nå skal jeg skrive liste og ta en grundig sjekk på bilen så snart samboer har tid til å hjelpe meg. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mekaniker
Takk, mange fine svar her. :)

Jeg har bare etterfylt olje, det gjør jeg selvsagt jevnlig. Kan man skifte olje og oljefilter selv, eller må man på verksted? Jeg har en litt mer bilkyndig samboer som kan hjelpe meg med enkle ting man kan gjøre selv. I tilfelle verksted, hva pleier det å koste?

Da bilen ikke ville starte, satte jeg den i første og trillet ned en bakke. Da startet den fint. Sørget for å bruke minst mulig strøm på den kjøreturen. Regnet med det kunne være batteriet, men har også tenkt på dynamo og tennplugger. Hvor ofte er det vanlig å kjøpe nytt batteri? Jeg har hatt bilen i tre år, og vet ikke hva som er skiftet på den tidligere. (Vi fikk bilen billig og var dermed ikke så kritiske) Vi bor forresten i by, så det blir mange korte kjøreturer i relativt lav fart. Da jeg hadde scooter (moped) førte slik kjøring til at tennpluggene sotet over (eller noe sånt?) slik at jeg måtte ta den med på litt langkjøring på full gass i ny og ned for å få tennpluggene rene igjen (husker jeg dette rett?) - er det noe som gjelder kun for totaktsmotorer, eller gjelder det bil også? Kondens tror jeg ikke det skyldtes, har vært ganske flink å fylle på kondensfjerner i vinter. Derimot må jeg innrømme at jeg alltid kjører tanken nesten tom før jeg fyller - driver en liten konkurranse med meg selv om hvor mange mil jeg klarer å få ut av en tank. :gjeiper:

Hva mener du med å balansere dekkene, og hvordan gjøres det? Begge hjullagre foran ble skiftet for et par år siden, så de vil jeg gjerne beholde i live en stund til.

Tidligere i tråden foreslo noen å bytte plugger og stift - hva er stift?

Dessuten er de nevrotiske på saltingen i denne byen, de salter bare de ser skyer på horisonten, omtrent. Noe som naturligvis fører til at understellet ruster - er det noe man kan gjøre for å forebygge sånt? Det er nok for sent for denne bilen, men en dag skal jeg ha ny bil, og da er det greit å vite sånt på forhånd.

Jeg føler at jeg ikke kan noe som helst om bil og bilmotorer, men har virkelig lyst å lære nå! Derfor alle spørsmålene.

Takk for alle svar, nå skal jeg skrive liste og ta en grundig sjekk på bilen så snart samboer har tid til å hjelpe meg. :jepp:

Lønner seg å kjøre bilen skikkelig varm av og til,gjerne trø på litt der det er mulig.(altså "tyne" motoren litt med høyt turtall).

Da brennes gjerne litt sot å dritt opp.

Jeg bruker å ta oljeskift før og etter vinteren,å kjører aldri over 10000 km før jeg skifter olje OG filter.Småkjøring er ikke bra for hverken lading eller motor,å slettes ikke motoroljen.Olje skal ha tempratur for å gjøre jobben sin skikkelig,som er rensing og smøring av motor.

Har du tenkt å ha denne bilen en stund til,ville jeg vurdert å skifte både bremsevæske,frostvæske og gearolje(anbefalt intervall på bremsevæske,er 2 år....).Er dette en bakhjulstrekker,ville jeg byttet olje på bakaksel også.Koster ikke allverden noe av dette,å kan lett gjøres av noen som kan skru litt.

Ellers så får du jo kjøpt "servicesett" til mange biltyper,inneholder som regel plugger-oljefilter-fordelerlokk ol.Kan være en grei ting å gjøre en gang pr år,koster heller ikke mange kronene..

Kan bli litt pusk hvis du skal gjøre alt dette,men du har igjen for det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...