Gå til innhold

Hvordan ta vare på husfreden?

Nala

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en liten husfred som jeg har i gangen. Synes den er så søt. Men hvordan tar man best vare på den? Skal den ha lite vann, mye vann? Lite lys, mye lys? Noen som har gode tips? Vil jo ikke ta knekken på husfreden - verken den lille i gangen eller den ordentlige husfreden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tror den skal ha en del lys og den skal ikke tørke, må vannes forholdsvis ofte (ellers "falle" den sammen). Ellers vet jeg ikke så mye om den, syntes dette er en vanskelig blomst å få til jeg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Husk at husfreden skal vannes i skålen og ikke direkte i jorden. Du må også huske å snu på skålen for selve blomsten har en tendens til å vende seg mot lyset.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en bit oasis nedi pyntepotta, og vann sånn at det er vann opp til under kanten på selve blomsterpotta. Så venter du med å vanne til det ikke er mere vann på oasisen, og den er nesten (men ikke helt) tørr. Husfred liker ikke for mye direkte sollys, men heller ikke å stå på mørke steder. Har du et sted der den får mye lys, men samtidig ikke sol vil den trives. Husk å gjødsle i ny og ne.

Her i huset er husfred forbruksvare, ja blomsten altså...heldigvis ;) Går alltid en viss periode, så glemmer jeg å vanne den, også blir den helt flat og vissen. Jeg vet hvordan det skal være i teorien..men så var det praksis da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild, ikke bare du som har blomster som forbruksvare :ler: Her i gården ender det alltid med at plantene blir visne etter en stund. Jeg tenker da at "kanskje jeg klarer å redde den", setter den bak gardinene og venter på at den på mirakuløst vis skal livne til igjen. Mirakuløs sier jeg fordi jeg glemmer rett og slett å vanne den - den står jo gjemt bak gardinene :o :ler: Og vips, så må jeg kjøpe ny blomst. Eneste jeg får til er tykkhudede grønnplanter. De liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde
--men vet noen hvorfor jeg aldri får blomster på Ildtoppene mine...?

JAAAA! Akkurat DET vet jeg: Det er fordi det er en type plante som krever lange, kalde netter for å blomstre... (Jeg er litt kry - har klart det et par ganger :Nikke: ) Egentlig er nok ildtoppen mest å regne for en "bukett på rot" - dvs at du enten kaster den eller beholder den som grønn plante når den er blomstret av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
--men vet noen hvorfor jeg aldri får blomster på Ildtoppene mine...?

Gi ildtoppen lange netter, dvs "totalt" mørke minst 13 timer i døgnet i inntil fem-seks uker, så blomstrer den garantert uavhengig av temperatur.

HVis du ikke har et rom som er helt mørkt så lenge sammenhengende (viktig at planta ikke får noe lys de timene) kan du trekke en mørk pose over den. Det hjelper forresten å legge et eple, en tomat, eller en annen modnende frukt inni posen. Etylengassen frukta skiller ut gjelper på knoppdannelsen.

Når du ser knopper må du avslutte langnattsbehandlinga, sjøl om du ikke har holdt på så lenge som fem uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje ikke så enkelt som du tror Ragnhild....

Lang natt betyr nemlig ikke lys i det hele tatt, i motsetning til kort dag, der plantene tåler lys nå og da.

Det er straks enklere i nord om vinteren, forutsatt at rommet ikke er i bruk og lyset er av/ikkeno lys slipper inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...