Gjest *gjest* Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Vi vil ikke ha et formelt bryllup hvor det er galla eller smoking som gjelder, her vil vi at gjestene skal få ha på seg det de ønsker, og føler seg vel i. Vi har nå i senere tid fått en del spørsmål om hva de kan ha på seg, og siden vi ikke er så høytidlige begge to, men har masse humør - tenkte vi kunne formulere dette på en artig måte, MEN det står helt stille der oppe... Noen som har noen morsomme forslag, til formuleringer som vi kan legge ut på hjemmesiden vår?
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Vi hadde ingen beskrivelse av kleskode hos oss. Folk fikk komme så mye eller lite pyntet de ønsket. Kleskode ; "pent" har jeg sett bli brukt. Men litt morsomere er da kanskje "det du selv syntes er pent nok", "alt utenom dongeri ok" etc.
Jade Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 La helsetrøya ligge igjen hjemme, og kom på bryllupsfest!
Cæmis Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 La helsetrøya ligge igjen hjemme, og kom på bryllupsfest! haha...jeg trodde det sto "la hasjsprøyta ligge hjeme, og kom på bryllupsfest" den hadde vært god!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 "Påkledning påkrevd" .. utover tanga og bikini. Ta gjerne på noe du trives i, men la malerbuksen, helsetrøyen og den hullete dongeribuksen være hjemme.
Kohana Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Vi skrev: Antrekk: det som kler deg best Har sett dette i en invitasjon på nett et sted og likte det godt. Hvis man ikke skriver noe om antrekk så kan man få mange spørsmål.
sunnmøring Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Er ikke akkurat en morsom formulering, men et godt tips mener nå jeg. Håper det kan være til litt hjelp uansett :-) Fant dette på www.bruderingen. no : KJOLE OG HVITT/GALLA Blir du invitert i et bryllup der antrekket er galla skal du møte i kjole og hvitt (snippkjole) helst med ordener dersom du har dette. Militære stiller i gallauniform. Damene stiller i fotsid kjole med gull- eller sølvsko, lange hansker og sjal. En liten veske som henger på armen hører med. SMOKING Smoking er ensbetydende med sort smoking, hvit smokingskjorte, matchende magebelte og sløyfe samt sorte lakksko. For damene en meget pen kjole eller skjørt som absolutt ikke skal være for kort. Liten eller ingen utrigning. MØRK DRESS En mørk blå eller sort dress med diskret slips og sorte sko. Damene stiller i pen kjole eller skjørt evnt. en meget pen buksedress. DAGLIG ANTREKK Daglig antrekk betyr dress, men ikke nødvendigvis mørk. Tilpass dressen etter årstiden og temperaturen. For damene betyr daglig antrekk en enkel kjole eller pen buksedress.
angeleyes Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 "Påkledning påkrevd" Antrekk: Ja Kan dere skrive Disse to synes jeg er bra. Morsomme og man har sagt noe om antrekket uten å si hva gjestene skal ta på seg.
Sol79 Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Har sett dette i en invitasjon på nett et sted og likte det godt. Hvis man ikke skriver noe om antrekk så kan man få mange spørsmål. Seriøst? Skjønner ikke folk selv at man kler seg pent i bryllup?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Antar at dere ikke har skrevet noe om antrekk i invitasjonen? Det er mange som gjør nettopp det, men de bruker alt annet enn riktig kleskodeks, og skriver alt fra "Antrekk: pent" til "Antrekk:det du selv vil ha". Latterlig og unødvendig. Så lenge man ikke skal ha bryllupsfest med dresskode (her snakker vi galla, smoking, mørk dress) er det ikke nødvendig å ha med noe om antrekk. Ser ut som om du trenger noe å skrive på hjemmesiden deres om antrekk for dagen, pga spørsmål fra gjester. Du kan formulere det ca slik: "Vi har fått en del spørsmål angående antrekk for dagen, og tar du på deg noe lekkert som sidemannen kan beundre, med plass til å bli mett i og som holder på dansegulvet tror vi det blir suksess. Vi har ikke dresskoder, så kom i det du liker selv!"
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #14 Skrevet 14. april 2009 Seriøst? Skjønner ikke folk selv at man kler seg pent i bryllup? Som du ser av startinnlegget (om du gadd å lese det, da), så er det ikke viktig for brudeparet at gjestene kler seg pent. Vi vil ikke ha noe stivt bryllup hvor gjestene føler de må pine seg inn i aftenkjoler og smoking. Vi vil heller ha gjester som føler seg komfortable med det de har på seg, om det nå er den hullete dongerien eller snekkerbuksen. Og "pent" er i forskjellige grader Som du ser om du gidder lese innleggene over. Er "pent" synonymt med fotsid kjole og smoking? Eller er det "pent" nok å gå i sommerkjole?
Sol79 Skrevet 14. april 2009 #15 Skrevet 14. april 2009 Som du ser av startinnlegget (om du gadd å lese det, da), så er det ikke viktig for brudeparet at gjestene kler seg pent. Vi vil ikke ha noe stivt bryllup hvor gjestene føler de må pine seg inn i aftenkjoler og smoking. Vi vil heller ha gjester som føler seg komfortable med det de har på seg, om det nå er den hullete dongerien eller snekkerbuksen. Og "pent" er i forskjellige grader Som du ser om du gidder lese innleggene over. Er "pent" synonymt med fotsid kjole og smoking? Eller er det "pent" nok å gå i sommerkjole? Om du gidder å lese så ser du at jeg stiller et spørsmål til sitatet jeg har sitert som forøvrig også TS skriver i sitt startinnlegg. Jeg lurer bare på om folk faktisk ikke selv skjønner hva man har på seg i bryllup, siden det virker som det er vanlig at det kommer mange spørsmål om antrekk. Nemlig.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #16 Skrevet 14. april 2009 Om du gidder å lese så ser du at jeg stiller et spørsmål til sitatet jeg har sitert som forøvrig også TS skriver i sitt startinnlegg. Jeg lurer bare på om folk faktisk ikke selv skjønner hva man har på seg i bryllup, siden det virker som det er vanlig at det kommer mange spørsmål om antrekk. Nemlig. Og som du ser, om du leser innlegget du nettopp svarte på, så er det ikke standard dresskode i bryllup. Om det ikke står noe, så vet man ikke om det forventes at man møter i fotsid kjole, eller om det er ok om man møter i en pen buksedrakt, eller om brudeparet ønsker en uformell og avslappet stil. Det er ørten tråder om antrekk her på guiden, så bare det burde være en liiiiten pekepinn på at nei, det er ikke gitt vekk hva man kan ha på seg.
Rosalie Skrevet 14. april 2009 #17 Skrevet 14. april 2009 Er ikke akkurat en morsom formulering, men et godt tips mener nå jeg. Håper det kan være til litt hjelp uansett :-) Fant dette på www.bruderingen. no : KJOLE OG HVITT/GALLA Blir du invitert i et bryllup der antrekket er galla skal du møte i kjole og hvitt (snippkjole) helst med ordener dersom du har dette.Militære stiller i gallauniform. Damene stiller i fotsid kjole med gull- eller sølvsko, lange hansker og sjal. En liten veske som henger på armen hører med. SMOKING Smoking er ensbetydende med sort smoking, hvit smokingskjorte, matchende magebelte og sløyfe samt sorte lakksko. For damene en meget pen kjole eller skjørt som absolutt ikke skal være for kort. Liten eller ingen utrigning. MØRK DRESS En mørk blå eller sort dress med diskret slips og sorte sko. Damene stiller i pen kjole eller skjørt evnt. en meget pen buksedress. DAGLIG ANTREKK Daglig antrekk betyr dress, men ikke nødvendigvis mørk. Tilpass dressen etter årstiden og temperaturen. For damene betyr daglig antrekk en enkel kjole eller pen buksedress. Ordnene skal ikke på antrekket med mindre man er invitert til grand galla! Og gull- eller sølvsko er virkelig ikke påkrevd når an trekket er galla. Ei heller sjal. Så den siden du har funnet dette på, tuller fælt.
Rosalie Skrevet 14. april 2009 #18 Skrevet 14. april 2009 Om du gidder å lese så ser du at jeg stiller et spørsmål til sitatet jeg har sitert som forøvrig også TS skriver i sitt startinnlegg. Jeg lurer bare på om folk faktisk ikke selv skjønner hva man har på seg i bryllup, siden det virker som det er vanlig at det kommer mange spørsmål om antrekk. Nemlig. "Pent" er alt minus casual, dvs. alt minus dagligantrekk.
Rosalie Skrevet 14. april 2009 #19 Skrevet 14. april 2009 Siterte feil i siste sitat, skulle sitere innlegget som Sol også siterte, men det regner jeg med at folk skjønner...
Sol79 Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Og som du ser, om du leser innlegget du nettopp svarte på, så er det ikke standard dresskode i bryllup. Om det ikke står noe, så vet man ikke om det forventes at man møter i fotsid kjole, eller om det er ok om man møter i en pen buksedrakt, eller om brudeparet ønsker en uformell og avslappet stil. Det er ørten tråder om antrekk her på guiden, så bare det burde være en liiiiten pekepinn på at nei, det er ikke gitt vekk hva man kan ha på seg. Sorry meg, men normalt oppegående folk skjønner vel selv at de kan ha på seg buksedrakt, bunad eller lang/kort kjole etc så lenge det ikke står noe spesifikt i invitasjon. Det er like logisk som at normalt oppegående nordmenn ikke går med olabukse i 17. mai-tog. Syns det er spesielt med folk som er så usikre at de ikke klarer å pynte seg til et bryllup uten å måtte spørre hva de kan ha på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå