ajarRun Skrevet 15. mai 2016 #21 Del Skrevet 15. mai 2016 1 minutt siden, Raven Emerald skrev: Lol, nei. =) Tre og halv fjers, som jeg antar du mener, er 73. =) Finnes det en og halv fjers? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 15. mai 2016 #22 Del Skrevet 15. mai 2016 http://folk.uib.no/edpkk/dansktall.htmkanskje dette hjelper, ts? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 15. mai 2016 #23 Del Skrevet 15. mai 2016 4 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Finnes det en og halv fjers? Jada. =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 15. mai 2016 #24 Del Skrevet 15. mai 2016 Et øyeblikk siden, Raven Emerald skrev: Jada. =) Hva er det da? 13? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 15. mai 2016 #25 Del Skrevet 15. mai 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Hva er det da? 13? 71. Halv fjers er 70. så en og halv fjers blir 71 (en og sytti, om du vil telle gammeldags). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 15. mai 2016 #26 Del Skrevet 15. mai 2016 Ganske sikker på at det finnes videoer på Youtube som forklarer det. De teller i snes. Flere språk som gjør det, men høres rart ut for oss som ikke er så vant til det (På Walisisk er 72 "to på ti på tre tjue") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 15. mai 2016 #27 Del Skrevet 15. mai 2016 Jeg mistenker at det var mye alkohol involvert når dette systemet ble laget .. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #28 Del Skrevet 16. mai 2016 12 timer siden, Linaria skrev: Ganske sikker på at det finnes videoer på Youtube som forklarer det. De teller i snes. Flere språk som gjør det, men høres rart ut for oss som ikke er så vant til det (På Walisisk er 72 "to på ti på tre tjue") Dette er en liten avsporing, men jeg må bare spørre: Hvordan ser det ut når det er skrevet helt ut? Jeg prøvde Google translate fra Engelsk til Walisisk, men resultatet så litt mer ut som en direkte oversettelse ord for ord ("saith deg dau"). (Det er fascinerende med et språk som klarer å lage så lange ord med så få vokaler. ) Anonymkode: 28b00...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 16. mai 2016 #29 Del Skrevet 16. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en liten avsporing, men jeg må bare spørre: Hvordan ser det ut når det er skrevet helt ut? Jeg prøvde Google translate fra Engelsk til Walisisk, men resultatet så litt mer ut som en direkte oversettelse ord for ord ("saith deg dau"). (Det er fascinerende med et språk som klarer å lage så lange ord med så få vokaler. ) Anonymkode: 28b00...6b2 dau ar ddeg a thrigain. De har også er nyere desimalsystem for å gjøre det enklere, men nå har de heller to måter å telle på, som jeg synes er mye vanskeligere Walisisk har ikke få vokaler, men y og w er som oftest vokaler på walisisk og konsonanter på engelsk, og derfor får man inntrykk av at de har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #30 Del Skrevet 16. mai 2016 6 timer siden, Linaria skrev: dau ar ddeg a thrigain. De har også er nyere desimalsystem for å gjøre det enklere, men nå har de heller to måter å telle på, som jeg synes er mye vanskeligere Walisisk har ikke få vokaler, men y og w er som oftest vokaler på walisisk og konsonanter på engelsk, og derfor får man inntrykk av at de har det. Interessant! Tusen takk. Anonymkode: 28b00...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 17. mai 2016 #31 Del Skrevet 17. mai 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant! Tusen takk. Anonymkode: 28b00...6b2 Vi snakket faktisk om det i eksamensøvinga i gælisk i dag, og å telle fra 10 til 20 er enda verre. 13 - tre på ti 14 - fire på ti 15 - eget ord 16 - en på femten 17 - to på femten 18 - to ganger ni 19 - fire på femten Så hvis man skal si "det 19. århundre", må man si "det fjerde århundre på femten" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå