Gå til innhold

Telle på dansk


Gjest språkmongo

Anbefalte innlegg

Gjest språkmongo

Hei og hopp. I disse vanskelige jobbtider, har jeg fått et jobbtilbud hvor jeg kommer til å jobbe med en del dansker, om jeg skulle være så dum å skrive under på kontrakten. Og da gjør jeg meg noen tanker om det i det hele tatt lar seg gjøre, eller gøre som disse pannekageapene sier.

Altså: hvordan teller jeg på dansk?

Ti = ti.

Tjue = tyve?

Tretti= tredve?

Førti= ?

Femti= Halv Tress

Seksti = Tress

Søtti =Halv Fjers?

Åtti = Fjers? Firs?

Nitti = Halv fems? :ler:

Hundre= Fems? Hundre? :grine:

Noen som har noen andre tips til hvordan man kan lære seg dansk kjapt, trygt og billig, kiwi, kiwi? De snakker jo faen meg tysk til meg, om jeg prater på norsk... Søte og deilige der nede, men tror jeg skal satse på å tilpasse uttalen litt... Noen andre forslag enn å se " I kina spiser de hunde" halv fems ganger? :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Hvis du "fordansker" uttalen din noget så vil de fleste dansker ikke ha svært med at forstå dig. Jeg jobbet med danske leverandører en gang i fortiden selv og lærte tellingen og "den lille fordansking" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Hei og hopp. I disse vanskelige jobbtider, har jeg fått et jobbtilbud hvor jeg kommer til å jobbe med en del dansker, om jeg skulle være så dum å skrive under på kontrakten. Og da gjør jeg meg noen tanker om det i det hele tatt lar seg gjøre, eller gøre som disse pannekageapene sier.

Altså: hvordan teller jeg på dansk?

Ti = ti.

Tjue = tyve?

Tretti= tredve?

Førti= ?

Femti= Halv Tress

Seksti = Tress

Søtti =Halv Fjers?

Åtti = Fjers? Firs?

Nitti = Halv fems? :ler:

Hundre= Fems? Hundre? :grine:

Noen som har noen andre tips til hvordan man kan lære seg dansk kjapt, trygt og billig, kiwi, kiwi? De snakker jo faen meg tysk til meg, om jeg prater på norsk... Søte og deilige der nede, men tror jeg skal satse på å tilpasse uttalen litt... Noen andre forslag enn å se " I kina spiser de hunde" halv fems ganger? :ler:

Jeg synes du har en svært nedlatende holdning til dansker. Å kalle dem pannekageaper sier mer om din mentale utrustning enn om danskene. Jeg tror det ville være best for både deg og eventuelle kolleger om du får deg et arbeid blant helnorske, så slipper du bryet med å utvide din horisont mer enn høyst nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har en svært nedlatende holdning til dansker. Å kalle dem pannekageaper sier mer om din mentale utrustning enn om danskene. Jeg tror det ville være best for både deg og eventuelle kolleger om du får deg et arbeid blant helnorske, så slipper du bryet med å utvide din horisont mer enn høyst nødvendig.

Nå vet jeg ikke om du var ironisk her, men nå er det en gang slik at dansker kaller oss for fjellaper. Tror det var det TS spilte på.

TS: Du kommer fort til å få en god forståelse for dansk;)

Ti = ti

Tjue = tyve

Tretti= tredive

Førti= førr/fyrre

Femti= halvtreds

Seksti = tres

Søtti =halvfjerds

Åtti = firs

Nitti = halvfems

Hundre= hundre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp. I disse vanskelige jobbtider, har jeg fått et jobbtilbud hvor jeg kommer til å jobbe med en del dansker, om jeg skulle være så dum å skrive under på kontrakten. Og da gjør jeg meg noen tanker om det i det hele tatt lar seg gjøre, eller gøre som disse pannekageapene sier.

Altså: hvordan teller jeg på dansk?

Ti = ti.

Tjue = tyve?

Tretti= tredve?

Førti= ?

Femti= Halv Tress

Seksti = Tress

Søtti =Halv Fjers?

Åtti = Fjers? Firs?

Nitti = Halv fems? :ler:

Hundre= Fems? Hundre? :grine:

Noen som har noen andre tips til hvordan man kan lære seg dansk kjapt, trygt og billig, kiwi, kiwi? De snakker jo faen meg tysk til meg, om jeg prater på norsk... Søte og deilige der nede, men tror jeg skal satse på å tilpasse uttalen litt... Noen andre forslag enn å se " I kina spiser de hunde" halv fems ganger? :ler:

Tydeligvis ikke bare språkmongo....

Fy fader, jeg skulle ønske din potensielle arbeidsgiver fikk snøsen av innlegget ditt. Tror neppe du hadde behold tilbudet om jobb. Lykke til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Invicta
Hva er logikken i tellingen? Jeg klarer bare ikke å forstå det :sjenert:

Logikken går på at de teller snes. 1 snes = 20.

Så 60 er da tress (tre snes)

50 er halv tress (2,5 snes)

80 er fjers (4 snes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS-fjeldape
Nå vet jeg ikke om du var ironisk her, men nå er det en gang slik at dansker kaller oss for fjellaper. Tror det var det TS spilte på.

No shit. :ler:

Fins det noen som hater dansker? Det må da være lov å kødde litt. :)

TS: Du kommer fort til å få en god forståelse for dansk;)

Håper det. Hører på dansk radio som bare faen, men det er veldig annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å kødde litt. :)

Ikke i Norge.

Kom deg til Danmark, du. Der kan du spøke og le uten at sure kjerringer furter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere for meg å forstå danskene enn for dem å forstå meg. Sånn oppfatter jeg det. Av og til hender det at jeg snakker med dansker via jobben. Jeg har lært meg noen danske ord etter hvert men det blir vel at jeg snakker litt enklere norsk, hvis det sier en noe.

Det med de tallene kan ikke jeg helt heller. Jeg husker aldri forskjellen på 70 og 90. Blander dem to alltid. Men jeg har huskelapp hengende på jobben da. Hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye i Danmark, og har stort sett ikke problemer med å forstå de, eller gjøre meg forstått på vanlig norsk. Tellingen klarer jeg aldri å lære meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Logikken går på at de teller snes. 1 snes = 20.

Så 60 er da tress (tre snes)

50 er halv tress (2,5 snes)

80 er fjers (4 snes)

Og vi brukte faktisk delvis denne nummerangivelsen i Norge i gamle dager. Et tall som "halv fjerdings" opptrer titt og ofte i norske folke-eventyr. Har også sett det i norrøne sagn, men lurer på om det er nyere oversettelser, og at tallbetegnelsen opprinnelig var en annen.

Se forøvrig denne linken: http://www.abcnyheter.no/node/31935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Den 10.4.2009 at 23.51, Hexagon skrev:

Hva er logikken i tellingen? Jeg klarer bare ikke å forstå det :sjenert:

Jeg har ikke noe problem med å forstå dansk, men tallsystemet er så ubegripelig ulogisk at det har jeg gitt opp å forstå :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Hva er 27 på dansk?

Syvogtyve. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Raven Emerald skrev:

Syvogtyve. =)

Er det ikke tre og halv fjerts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Er det ikke tre og halv fjerts?

Lol, nei. =)

Tre og halv fjers, som jeg antar du mener, er 73. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...