Gå til innhold

Allmennlærerutdanninga - noen med erfaring?


Gjest I.A

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer sterkt å starte på allmennlærerutdanninga etter vgs, og lurer derfor på andres erfaring fra denne studieretninga.

Trivdes dere? Var den "holdbar" når det gjelder forberedning til det virkelige yrkeslivet?

Og en annen ting, anbefaler dere å bygge på den graden for bedre CV og yrkesmuligheter, eller står man like godt med "bare" den 4-årige utdannelsen når man søker jobb rett etter studiene? Jeg kommer sikkert til å ta videreutdannelser etter noen år med yrkespraksis, men etter studiene er jeg mest interessert i arbeide.

I tillegg er jeg ikke interessert, forløbig i hvert fall, i kompetanse til å jobbe på det videregående trinnet, ettersom undervisning i barneskolen er det jeg sikter på.

Og hvordan tror dere en person som ikke er "ekstremt utadvendt" vil klare seg på utdanninga?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Monika_*
Og en annen ting, anbefaler dere å bygge på den graden for bedre CV?

Undervisning i barneskolen er det jeg sikter på.

Og hvordan tror dere en person som ikke er "ekstremt utadvendt" vil klare seg på utdanninga?

Erfaringsmessig er 4 år mer enn nok (husk før var lærerskolen på 3 år) :)

Erfaringsmessig krever ikke barneskolen så mye utdanning uansett, det viktigste er en utadvendt og leken personlighet!

På utdanninga klarer alle seg uansett om de er ut- eller innadvendte! Det er mange passiv-introverte i Lærersystemet, så det er ikke noe nytt :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg å begynne på lærerutdanninga rett etter vg. (Det gjelder forsåvidt alle utdanninger) Jobb som assistent i skole/SFO et års tid først. Kanskje kan du til og med få noen vikartimer som lærer, for det er ikke alltid lett å få tak i kvalifisert arbeidskraft på skolene så "hvem som helst" får jobbe som vikar.

Ved å jobbe litt så får du testet om dette yrket er noe for deg. Jeg var overbevist om at jeg ville bli førskolelærer, men så jobbet jeg i barnehage et år etter vg, og fant ut at det passet absolutt ikke for meg. Det er jo selvsagt forskjell på å være assistent/vikar og det å være ferdig utdannet, men man får en pekepinn.

Lærerutdanninga forbereder deg dårlig på det virkelige liv. Utdanninga er pr i dag for teoretisk og for lite praktisk. Man har kanskje mange praktiske oppgaver på lærerskolen, men man er for lite ute blant elever i praksis. Man lærer for lite om hverdagen, om barn med diagnoser, skole-hjem-samarbeid, klasseledelse, mobbing osv. Det er lurt å ha litt erfaring fra skolejobbing før man begynner på lærerskolen, så vet man mer om hvilke spørsmål man skal stille høgskolelærerne, og man vet mer om hva man trenger å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia-Britt

Enig med hun siste her. Det kan ofte lønne seg å være barnehagetante først, for å få litt erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder for tiden på med mitt andre år på allmennlærerutdanningen, og jeg stortrives!

Det jeg synes er negativt er at det kun er 7 uker praksis pr år de 3 første årene.. Dette synes jeg fordi man på høgskolen ikke lærer hvordan en skal legge opp undervisningen overhode, og at det trenger en mer øving i før en burde starte i full jobb etter studiene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det vil nok være enn god idé å arbeide litt i skole/SFO før man starter på utdanninga, men vil det ikke være vanskelig å få vikarjobb som lærer når man kun har vgs bak seg?

I tillegg leder jo lærerutdanninga i flere retninger enn kun undervisning på skolen, man kan jo både jobbe innen administrasjon, på anstalter, i kommunen o.l, så man har jo flere valg etter utdanninga, men jeg skjønner hva du mener med at det kan være lurt med et lite innsikt i yrket på forhånd.

Jeg har hørt at det er for lite praksis iløpet av studiet, men er det mulig å arbeide som lærerassistent mens man studerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er travelt å jobbe som assistent mens en studerer. Kvelds- og ettermiddagsjobber passer bedre ettersom man som lærerstudent er mye på skolen.

Jeg synes ikke det er for lite praksis i lærerutdanninga. Etter snart to år nå har jeg vært ute i 16 uker. Praksis er travelt og gir egentlig ikke et så realistisk bilde av hvordan yrkeslivet blir som tanken er.

Under utdanningen bør du få et så godt teoretisk grunnlag som mulig for å jobbe i skolen. Og tro det eller ei, barneskolelærere trenger mer grundig forståelse enn ungdomsskolelærere i matematikk og norsk!

At du er innadvendt er ikke et hinder for å være lærer. Mange lærerrom er altfor overfylt av kaklende høns uansett. Man er ingen bedre lærer som utadvendt og leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er travelt å jobbe som assistent mens en studerer. Kvelds- og ettermiddagsjobber passer bedre ettersom man som lærerstudent er mye på skolen.

Jeg synes ikke det er for lite praksis i lærerutdanninga. Etter snart to år nå har jeg vært ute i 16 uker. Praksis er travelt og gir egentlig ikke et så realistisk bilde av hvordan yrkeslivet blir som tanken er.

Under utdanningen bør du få et så godt teoretisk grunnlag som mulig for å jobbe i skolen. Og tro det eller ei, barneskolelærere trenger mer grundig forståelse enn ungdomsskolelærere i matematikk og norsk!

At du er innadvendt er ikke et hinder for å være lærer. Mange lærerrom er altfor overfylt av kaklende høns uansett. Man er ingen bedre lærer som utadvendt og leken.

Begynte du på lærerutdanninga rett etter videregående, eller opparbeidet du deg litt erfaring først?

Jeg har mest lyst til å starte rett på studiene, og er ikke veldig interessert i å utsette dem i ett helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte du på lærerutdanninga rett etter videregående, eller opparbeidet du deg litt erfaring først?

Jeg har mest lyst til å starte rett på studiene, og er ikke veldig interessert i å utsette dem i ett helt år.

Jeg studerte fag i ett år etter vgs før jeg starta på allmennlærer. Jeg ville bli lærer, men tenkte jeg skulle ta "fag-veien". Fordi jeg syntest at det var for lite fokus på læreryrket i faget jeg tok, tenkte jeg at jeg måtte begynne på lærerskolen for å bli bedre rusta for yrket.

Jeg ville heller ikke begynne rett på allmennlærerstudiene. Veldig få gjør det. To (!) stk i min klasse. Man bør være moden når man begynner, men selv om jeg ikke var det rett etter vgs, kan du godt være det. Det er jo individuelt.

Året med fag jeg tok før lærerskolen er blitt mitt fjerde år i lærerutdanningen. (De to siste åra er jo uansett år du velger fagpåfyll selv) Slik har jeg ikke kasta bort et år, eller utsatt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ine_*

Hei!

Dersom du har lyst å begynne på lærerskolen nå, synes jeg bare du skal gjøre det. Jeg var ferdig med allmennlærerutdanningen i fjor, og hadde ingen jobberfaring fra skolevesenet da jeg startet. Jeg klarte meg godt gjennom utdanningen, og føler jeg har lært mye både i praksis og på lærerskolen. Likevel var det situasjoner hvor jeg følte de "eldre" medstudentene klarte seg bedre, fordi de hadde erfaringer å relatere teorien til. Å ha erfaring fra undervisning når du begynner på lærerskolen er nok positivt, men du må ikke utsette utdanningsplanene dine for å skaffe deg slik erfaring. Hopp i det, sier bare jeg:-) Husk, du går på lærerskolen for å lære å bli lærer. Ingen krever at du kan masse pedagogikk fra før av!

Lykke til med utdanningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg gikk allmennlærerutdanning, men jeg trivdes veldig godt, og vil vel påstå at det er en av de hyggeligste skolene man kan gå på. Lite spisse albuer der... Om fagene var undervisningsrelevante avhang i litt for stor grad av de enkelte lærerne. Håper dette har blitt litt bedre, men jeg synes også at allmennlærerutdanningen skal gi grundig teoretisk bakgrunn.

Jeg synes absolutt ikke det er noe must å ta et år på sfo før du søker! Har du lyst er det bare å søke. Men tenk over om du virkelig ønsker dette. Du trenger ikke være utadvendt, men du må kunne takle å undervise større grupper, ha foreldremøter mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er for lite praksis iløpet av studiet, men er det mulig å arbeide som lærerassistent mens man studerer?

Til nå har jeg ikke hatt mulighet til det ihvertfall, for er veldig mye som skal gjøres i løpet av dagene, og da passer det best med kveldsjobbing for min del ihvertfall..

Jeg startet på studiet rett etter videregående, og det angrer jeg ikke på.. Var godt å komme i gang med en gang syntes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke begynne rett på allmennlærerstudiene. Veldig få gjør det.

Vi er rundt 40 studenter som går andre året, og godt over halvparten kommer rett fra videregående!

Året med fag jeg tok før lærerskolen er blitt mitt fjerde år i lærerutdanningen. (De to siste åra er jo uansett år du velger fagpåfyll selv) Slik har jeg ikke kasta bort et år, eller utsatt noe.

Det er ikke likt på alle høgskoler etter det jeg har skjønt ihvertfall.. I Vestfold er det sånn ihvertfall, men har en venninnen som studerer det i Bergen, og der er alle fire årene fastsatt..

Edit: Skrivefeil

Endret av Småkjekset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet på lærerutdanningen rett etter videregående, riktignok med et folkehøgskoleår mellom første og andre vgs-år. Hadde altså ingen erfaring før den første praksisen, men herlighet - man utvikler seg og lærer mye etterhvert som man tar utdanningen! Jeg holder på med fjerdeåret nå, og jobber en del som vikar i tillegg når vi har studiedager. Det er tøft, med mye skolearbeid på kveld og helg, men jeg stortrives og syns at vikararbeidet er veldig verdifullt.

Ser ingen grunn til å ikke starte med en gang, om du har lyst til dette. Om du jobber litt først kan det jo hende du bare får skrekken, siden en vikar blir kastet ut i det på egenhånd mens du som student i praksis får oppfølging hele veien av medstudenter og praksislærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig allmennlærer nå til våren.

Det er mulig å bygge på de 4 årene. Du kan ta en master og vil da tjene litt mer enn allmennlæreren, eller ta hva du vil av fag ett år og ha opprykk så du tjener midt i mellom allmennlæreren og den med master.

Jeg er ikke enig i at det er for lite praksis i løpet av utdannelsen. Men det som er er at det er hva du gjør det til. Du må selv ta ansvar for å få med deg det du mener som kreves. Jeg har sett nok av studenter som ikke vil/ikke tørr eller rett og slette bare er umodne(de er jo bare studenter)¨og jeg forstår at de ikke føler seg klare for yrkeslivet etter endt utdannelse. Nå i siste praksisperiode f.eks hadde jeg et gruppemedlem som mente at timer skulle fellesplanlegges og gjerne holdes to og to sammen og..

Så, praksis som sfo-ansatt gir deg dårlig pekepinn på hva det vil si å være lærer. Jeg elsker å være lærer men å jobbe som assistent eller i sfo hadde jeg faktisk ikke gjort.

Ellers er ikke lærerhøyskolen det vanskligste du kan foreta deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, mye nyttige svar :)

Tror nok jeg blir å søke meg rett inn på allmennlærerutdanninga etter vgs, selv om det enda er ett år igjen til jeg er ferdig :(

Håper bare jeg klarer å holde fast på tanken om å bli lærer, de utdanningene/yrkene jeg har vurdert helt seriøst har vært uttallige... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...