MiniMjau Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Skal på hytta og skal ta med hjemmebakt brød (3 stk). I samme slengen så må vi "spise ut av" kjøleskapet her hjemme før vi drar.... Spørsmål: Hvordan kan jeg bruke ca 2-3 dl biola naturell yougurt, ca 1/2 liter hjemmelaget kjempegod potetmos i hjemmebakte brød? Kan jeg bruke cottage cheese også? Sirup? Kanskje alt sammen blir litt too much? Jeg har fersk gjær, havregryn og diverse melblandinger som jeg også skal bruke. Jeg bruker vanligvis å bare lage helt "vanlige" brød med mel, havregryn, vann og fersk gjær. Kanskje en dæsj olje. Tenkte å øke på med oljen, siden brødene mine ofte smuler en del, spesielt på toppen (toppskorpen ramler liksom av brødskivene....)
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Du kan bruke alt det du nevner i deigen, melkeproduktene vil være med på å gjøre brødet mindre smulete, og disse og potetmosen vil nok gjøre brødet saftig. Sirup funker også bra, men du bør ikke ha i så veldig mye kanskje. Jeg ville kanskje ikke brukt ALT, men det kommer egentlig mest an på mengder synes jeg. Hvis du lager en stor deig til "mange" brød tror jeg godt du kan bruke alt sammen...
Moon Light Skrevet 10. april 2009 #3 Skrevet 10. april 2009 Jeg bruker gjerne alt det du nevner bortsett fra potetmos og cottage cheese. Det har jeg aldri hatt i brøddeigen, og det frister heller ikke å prøve. Ellers bruker jeg mange melsorter. Det kan egentlig aldri bli for mange. En spiseskje sirup bruker jeg til fire brød. Det smaker ikke søtt, men gjør at brødene hever seg bedre. Mat til gjæra med andre ord. Jeg bruker kanskje en desiliter olje til fire brød. Det viktigste for at brødene ikke skal smuldre er å arbeide deigen godt. Bruk helst kjøkkenmaskin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå