Gå til innhold

Jeg hadde vært flink og kildesortert


Gjest Farge

Anbefalte innlegg

For en stund siden fikk vi her i kommunen ny bøtte til matavfall, og det fulgte med poser vi skulle bruke til den. Vi deler søplekasser med naboen.

Jeg har ikke vært noe flink til å sortere matavfall før, men da dette nye systemet kom så begynte jeg å bruke det. Jeg oppdaget at det faktisk blir ganske mye matavfall, fikk en liten åpenbaring der for tidligere har jeg bare kastet det i restavfallet.

Så jeg kastet vel en 4-5 poser (de er ikke så store) med matavfall i dunken ute, over et tidsrom på 2 uker. Men neste gang jeg skulle kaste så oppdaget jeg at naboen har kastet restavfall i matavfallsdunken!

Jeg spurte ham om dette, han sa "jaså, skal vi begynne å sortere nå da". Jeg sa at jeg har tenkt å gjøre det, og hvis han ikke vil sortere så får han heller kaste all søpla i restavfallsdunken. Han bare lo og sa at alt avfallet ender opp på samme sted uansett. Jeg svarte at han får tro hva han vil, men jeg tror ikke kommunen hadde brukt så mye penger på å gi oss nye bøtter hvis alt avfallet skulle til samme sted.

Så ble dunken tømt av de som henter søpla, og jeg tenkte at nå får vi bare begynne på nytt. Så jeg fortsatte å sortere avfall, men igjen kom naboen og hadde dumpet restavfall oppi der. Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre, for det hjelper ikke å snakke med ham, og det er synd for vi har egentlig et veldig bra naboforhold, han er grei ellers. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøken Freken ii

Hvis det bare er du og han som deler denne søppelbøtta så ville jeg flytta den. Regner med det er sånne på hjul, og den trenger ikke stå på samme sted, så lenge den står der når de kommer for å hente søpla. Jeg har og hørt at det havner på samme sted, men nekter å tro på det. Som du sier, hvorfor skal man da bruke masse penger på det.

Forøvrig; håpløs nabo! Greit nok at han ikke kildesorterer, hans valg, men han bør da for pokkeren klare å kaste restavfall i restavfallsdunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det også versert rykter i avisene om at alt avfallet bare brennes uansett, da gikk avfallsselskapet ut i avisene og motsa ryktene, og inviterte i samme slengen alle som lurte til å komme inn på anlegget for guidet tur så de selv kunne se hva som foregikk. Selskapet har sikkert informasjonshefter om hva som skjer på anlegget, kanskje du kan ta kontakt med dem og få tilsendt et par slike?

Kanskje du kan ta opp med lokalavisen at mange tror kildesorteringen er bare bløff, og få dem til å lage en liten reportasje om det? Eller kanskje kommunen eller selve avfallsselskapet kan være interessert, og få laget en informasjonsbrosjyre. Det må jo irritere dem at det er blitt brukt så mye penger på å lage et skikkelig sorteringssystem, og så er det så mange som saboterer.

Her har vi fått advarsel om at hvis vi ikke sorterer riktig (dvs hvis vi fyller plastavfallsposen med matavfall, papiravfallsposen med restavfall, og så videre) så vil vi få straff i form av økte avgifter fra avfallsselskapet. Du risikerer nok det samme, ved å dele dunk med naboen.

Men går det an å flytte den ene dunken? Hvis naboen uansett ikke er interessert i å sortere, så kan jo matavfallsdunken stå nærmere deg. Så får du ta ansvar for å flytte den frem til veien når det er tømmedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renovasjonsansatt

Kildesortertavfall blir IKKE blandet sammen med restavfallet igjen.

I år er det kommet forbud mot deponi av gjennvinnbart avfall i hele landet. Det betyr at man er nødt til å finne andre løsninger for det avfallet som kan gjenvinnes. Det finnes garantert informasjon om hva slags løsninger deres renovasjonsselskap har for de forskjellige avfallstypene - kontakt dette og få tak i det.

Til den teite naboen din kan du si følgende: hvem i denne verden ville vært så idiot at de plasserte ut en ekstra matavfallsdunk som krever egen bil for henting for så å blande det sammen igjen på avfallsanlegget? Det koster drivstoff, søppeldunk og mannskap å utføre dette.

Mest sannsynlig har dere en komposteringsordning eller et bioanlegg for å lage gass eller drivstoff for dette avfallet i din kommune.

For noen år tilbake var det slik at det hauet på seg fordi man ikke hadde gode avsetningsordninger for kartong - dermed fikk man drikkekartong berget som de fleste husker fra nyhetene. Dette har ordnet seg for lenge siden - det er nå god butikk for avfallsselskapene å samle inn dette. Selskapet jeg arbeider i har sitt eget anlegg for å sortere papp, papir og plast (dette samles inn sammen, men plasten er i egen sekk). Her har vi ikke matsortering for husholdninger enda, men vi henter matavfall fra storkjøkken (hotell og lignende) og det er egen beholder og bil for dette helt separat fra innhenting av restavfall.

Så naboen din kan godt jekkes ned et hakk - kanskje han burde se reklamen for miljøagentene som plager livet av oss alle på alle TV kanaler for tiden.

Jeg ville også spurt avfallsselskapet om du risikerer bot for denne forsøplingen naboen din driver med - det er i så fall en bot jeg gladelig hadde bedt han betale. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor han må være så tett i topplokket at han ikke kan putte sitt usorterte avfall i restavfallsdunken og la det sorterte være i fred. Dermed plager hans manglende sorteringsvilje ikke noen andre enn han selv.

Jeg ville også spurt avfallsselskapet om muligheten for å få eget bosspann. Med lås på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sorterer mat, papir, glass/aluminium, plast og restavfall (og el-avfall), og det er ikke noe problem, for alt blir en rutine etter hvert. :)

Men også her hos oss var det noen naboer som hardnakket påsto at alt ble samlet i samme haug uansett, og at det ikke var noen vits å sortere. Argumentet var at alt ble hentet i samme bil, og dermed ble blandet sammen da det ble hentet.

Det tok en stund, men til slutt oppdaget de at søplebilen hadde to "kammer", der matavfall ble kastet i det ene, og restavfall i det andre. :ler:

Og vi har også blitt truet med bot om det slurves med sorteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS_Farge

Takk for svar, alle sammen!! Og fint å høre fra en som faktisk jobber med dette til daglig! :)

Jeg har bestemt meg for å snakke med naboen en gang til, og si at vi kanskje får bot dersom han fortsetter å sabotere. Hvis han da ikke gir seg, så kontakter jeg selskapet som henter søpla, og spør om råd. Vi fikk jo en flott informasjonsbrosjyre da vi fikk den nye dunken, men den har han vel også slengt i restavfallet tenker jeg.

Selv om det var et godt råd, så er det ingen vits i å flytte matavfallsdunken, da jeg og naboen bor i samme hus (tomannsbolig) og har felles inngang/ gang inn til leilighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Flytt matavfallsdunken lenger vekk fra døra, da? :gjeiper:

Åå, jegvet, jegvet! Mal matavfallsdunken i kamuflasjefarger og plasser den inntil noe buskas, så finner han den ikke! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluksi

Jeg hadde også vært flink til å kildesortere hadde ikke min sambo hardnakket hevdet at alt sammen havner på samme plass.

Måtte gå å spørre han igjen nå om hvordan han kunne være så sikker og da sa han at han hadde sett alt havne i samme dynge på søppeldynga og at vi godt kunne ta en kjøretur for å se.

:sukk:

Da føles det bra håpløst å skal begynne å sortere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renovasjonsansatt
Jeg hadde også vært flink til å kildesortere hadde ikke min sambo hardnakket hevdet at alt sammen havner på samme plass.

Måtte gå å spørre han igjen nå om hvordan han kunne være så sikker og da sa han at han hadde sett alt havne i samme dynge på søppeldynga og at vi godt kunne ta en kjøretur for å se.

:sukk:

Da føles det bra håpløst å skal begynne å sortere..

Det finnes ikke "avfallsdynger" lenger. Det er forbudt fra og med 2009 å legge avfall i avfallsdeponi, man MÅ finne en annen måte å gjøre det på.

Men du er vel en av de mange som foretrekker å høre alskens seiglivede tåpelige rykter istedenfor å undersøke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grrr, så irriterende.

Irriterer meg også over naboer som propper full dunken uten å legge en stein oppå, slik at kråka drar alt utover. Tror dere han rydder opp, neida, han henter posten og tråkker pent over alt rasket som er dratt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
Måtte gå å spørre han igjen nå om hvordan han kunne være så sikker og da sa han at han hadde sett alt havne i samme dynge på søppeldynga og at vi godt kunne ta en kjøretur for å se.

Herregud, finnes det virkelig voksne mennesker i 2009 som går rundt og tror dette?? At kommunene bruker enormt med penger på noe de ikke gjennomfører?

Unnskyld meg, men hils den samboeren din og si at han i mine øyne må være dum for å tro noe sånt. Det var sånt folk gikk rundt og trodde i min bittelille kommune for 10 år siden. "Sortere?? Æææhæhæh, nei det havner jo samme plassen uansett, det gidder vi ikke!". 10 år senere er heldigvis folk litt mer opplyst.

Selvfølgelig kan feil skje, og det er ingen tvil om at det flere ganger har hendt at sortert avfall har havnet med alt restavfallet, men bare fordi feil skjer i ny og ne betyr det ikke at man som storforbruker i dette samfunnet kan drite i alt som har med miljø å gjøre fordi det er så mye enklere.

Voksne mennesker altså. Og ja, jeg sier VOKSNE, for jeg har ennå ikke møtt på noen tenåringer som innbiller seg noe så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluksi
Herregud, finnes det virkelig voksne mennesker i 2009 som går rundt og tror dette?? At kommunene bruker enormt med penger på noe de ikke gjennomfører?

Unnskyld meg, men hils den samboeren din og si at han i mine øyne må være dum for å tro noe sånt. Det var sånt folk gikk rundt og trodde i min bittelille kommune for 10 år siden. "Sortere?? Æææhæhæh, nei det havner jo samme plassen uansett, det gidder vi ikke!". 10 år senere er heldigvis folk litt mer opplyst.

Selvfølgelig kan feil skje, og det er ingen tvil om at det flere ganger har hendt at sortert avfall har havnet med alt restavfallet, men bare fordi feil skjer i ny og ne betyr det ikke at man som storforbruker i dette samfunnet kan drite i alt som har med miljø å gjøre fordi det er så mye enklere.

Voksne mennesker altså. Og ja, jeg sier VOKSNE, for jeg har ennå ikke møtt på noen tenåringer som innbiller seg noe så dumt.

Det er da utrolig hvor provosert folk skal bli av at man ikke er allvitende, men det får være ditt problem. Jeg sier det bare slik jeg har oppfattet det og om det er feil så har det vært ganske mange flinke personer innom denne tråden som har forklart hvordan ting henger sammen.

P.s Du er ikke en av dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
Det er da utrolig hvor provosert folk skal bli av at man ikke er allvitende, men det får være ditt problem. Jeg sier det bare slik jeg har oppfattet det og om det er feil så har det vært ganske mange flinke personer innom denne tråden som har forklart hvordan ting henger sammen.

P.s Du er ikke en av dem ;)

Må man være allvitende for å forstå at når kommunen informerer om at de har begynt med kildesortering, så betyr det faktisk at de har begynt med kildesortering? Må man være allvitende for å kunne lese og forstå en enkel opplysning?

Jaja, da er jeg tydeligvis allvitende da... :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_*M*_*

Høres ut som om du bor i samme kommune (eller renovasjonsområde blir nok mer riktig) som meg trådstarter.

Jeg jobber også med avfall til daglig, og kan skrive under på det Renovasjonsansatt skriver. Renovasjonsselskapene har strenge krav for drift av sine anlegg, og det er fra i år ikke lengre lov å deponere nedbrytbart avfall.

Det er flere årsaker til dette, men produksjon av gass og sigevann (altså deponiets påvirkning på omkringliggende miljø) er noen av hovedårsakene.

Dersom du bor i samme område som meg TS så er det komposteringsanlegg på Lindum. Man kan blant annet hente "ny" jord til en billig penge der (samenlignet med plantasjen og slikt) :)

Det noen nevner her om at "alt brennes" stemmer heller ikke. Det er helt riktig at det finnes forbrenningsanlegg for husholdningsavfall en rekke steder (og flere anlegg er under planlegging/bygging i dag, nettopp på grunn av deponiforbudet). Imidlertid er det også sånn at eksempelvis matavfall har lav brennverdi (blant annet er det svært fuktig) og ikke noe man ønsker i et forbrenningsanlegg (selv om de kan ta det også).

All avfallsbehandling (nå som deponiforbudet er trådt i kraft) forutsetter en viss forbehandling (=kildesortering). Returordninger for papp/papir, plast, EE-avfall etc er gode eksempler på dette. Det finnes mange ordninger i Norge i dag (og mange selskaper som lever av dette!), ta en titt på www.avfallnorge.no for mer informasjon og linker videre.

Be i det minste naboen din hive alt i restavfallsbøtta i stedet for å forurense matavfallet som tross alt blir til kompost! Og ta evt. kontakt med renovasjonsselskapet, de har rett til å undersøke hva man hiver i dunkene sine og man kan bli bøtelagt for feilsortering. Selv om det nok ikke er særlig utbredt.

Hehe, har visst svart på litt av hvert her ser jeg, men det er et emne som engasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Agurkolat

Alt boss havner på sama stad, men i forskjellige rom. Og alt blir sortert for hånd, så naboen sitt restavfall kjem ikkje i komposthaugen. Men da er alikevel viktig at me sorterer bosset me hiv, då vert da billigere "årsavgift" og enklare for dei som skal sortera på bosshaugen. Og sjølvsagt, me får eit betre miljø!

Husk og ikkje hiv glass, batterier, lyspærer og annet elektrisk i restavfallet. Desse kan leverast på din nærmaste miljøstasjon. Husk at vindusglass, porselen og speil ikkje skal opp i glassdunken, men i restavfallet.

Og du, kjeft litt på naboen din. Hiv gjerne eit par bleier eller noko anna ekkelt inn vindauget hans! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renovasjonsansatt
Alt boss havner på sama stad, men i forskjellige rom. Og alt blir sortert for hånd, så naboen sitt restavfall kjem ikkje i komposthaugen. Men da er alikevel viktig at me sorterer bosset me hiv, då vert da billigere "årsavgift" og enklare for dei som skal sortera på bosshaugen. Og sjølvsagt, me får eit betre miljø!

Dette er tull. Ta deg fri en dag det er bosstømming. Legg merke til at det kommer en bil for papiravfallet, en annen for restavfallet og en tredje for komposten. Eventuelt er det samme bil, men bosset blir tømt på forskjellige steder. Det er IKKE slik at det står en renovasjonsarbeider og plukker fra hverandre igjen det som var sortert og tømt på samme plass. Hvor har du dette fra? Papir, papp og plast blir forurenset dersom det er restavfall i det, og det vil si at verdien går ned slik at renovasjonsselskapet ikke får solgt det til den prisen det skal.

Kompost som er sortet ut som kompost går til et komposteringsanlegg - det kan godt være at det er på samme tomten som resten, men en helt annen plastt

Det stemmer i svært liten grad at ting blir sortert for hånd, det brukes maskiner beregnet for sortering. Blant annet brukes noe som heter titecmaskiner til å sortere de forskjellige papirkvalitetene fra hverandre

På vårt papiranlegg ble nettopp den siste håndsorteringsplassen fjernet. Nå går alt papir maskinelt.

Avfall levert usortert i containere - f.eks. når noen rydder på loftet og leier contaier - blir sortert med maskin. Dette må du som forbruker eller firma betale for. Mye smartere da å kaste møbler f.eks. i en container og la den være fri for ugjenvinnbart avfall.

Avfall som går til forbrenning - dvs. restavfall - går rett i ovnen ved hjelp av maskinelt utstyr. Det blir ikke plukket i av menneskehånd.

Husk og ikkje hiv glass, batterier, lyspærer og annet elektrisk i restavfallet. Desse kan leverast på din nærmaste miljøstasjon. Husk at vindusglass, porselen og speil ikkje skal opp i glassdunken, men i restavfallet.

Helt alminnelige batterier som AA og AAA batterier godt kan gå i restavfallet. Batterier som er oppladbare skal ikke i restavfall. Vindusglass kan inneholde PCB så det skal heller ikke i restavfall - lever på gjenvinningsstasjonen istedet.

Og du, kjeft litt på naboen din. Hiv gjerne eit par bleier eller noko anna ekkelt inn vindauget hans! :D

Ja for all del. Forurens gjerne nabolaget i miljøets navn ... not!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

snakk med naboen en gang til og be han om å ikke putte erstavfallet i den dunken i det minste, fortell om muligheten for bøter, og si at du ikke ønsker å betale for det, hvis det ikke fungerer så ring renovasjonsetaten og si at du deler dunk med noen som konsekvent nekter å sortere og at du gjerne vil ha egen dunk hvis det er mulig, mest sannsynlig er det mulig for dere å ha hver deres dunk, men da mindre.... mulig de sjekker også:) kanskje han skjønner poenget hvis han faktisk får en bot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange bra forslag her, og håper at dette ordner seg uten at dere trenger å bli uenige! Men for min del hadde tålmodigheten gått tom for lengst, jeg hadde tømt søpla på trappa hans, og gjemt ALLE dunkene. Men så har jeg den lengste lunta heller da :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange bra forslag her, og håper at dette ordner seg uten at dere trenger å bli uenige! Men for min del hadde tålmodigheten gått tom for lengst, jeg hadde tømt søpla på trappa hans, og gjemt ALLE dunkene. Men så har jeg den lengste lunta heller da :kjefte:

Edit: IKKE den lengste lunta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...