Gjest konservativ Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Hver gang jeg leser om jenter som skal legge implantater i brystene sine blir jeg irritert, det samme gjelder forstørring av lepper og utjevning av rynker. Jeg synes ikke det burde være en mulighet for mennesker å gjøre slike inngrep, om det ikke ligger medisinske eller veldig avvikende utseendemessige årsaker bak. Jeg skal ikke si at folk som vil ha silikonpupper, heller burde ta en tur til psykologen. For noen er det sikkert her problemet ligger, mens for andre er det kanskje bare forfengeligheten som tar overhånd. Jeg har ganske små pupper, og kunne gjerne tenkt meg et par hakk større selv. Men jeg tenker at dette er noe jeg må leve med, selv om jeg kjenner et stikk hver gang noen med like små pupper som meg legger seg under kniven. Er det ikke ok å ha litt mindre pupper enn det som kanskje er idealet? Jeg mener at silikonpupper og andre forskjønnende inngrep har en uheldig signaleffekt, spesielt mot unge jenter. Tenk å være datter til en kvinne som opererte seg til større pupper fordi hun hadde litt "for" små i utgangspunktet. Datteren har arvet anlegget for små pupper, hun må nødvendigvis tenke at hun kanskje ikke er bra nok fra naturens side? Andre som har tanker om dette? Bare jeg som mener samfunnet har gått for langt når kvinner opererer seg for å møte idealene?
Morrille Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Hver gang jeg leser om jenter som skal legge implantater i brystene sine blir jeg irritert, det samme gjelder forstørring av lepper og utjevning av rynker. Jeg synes ikke det burde være en mulighet for mennesker å gjøre slike inngrep, om det ikke ligger medisinske eller veldig avvikende utseendemessige årsaker bak. Jeg skal ikke si at folk som vil ha silikonpupper, heller burde ta en tur til psykologen. For noen er det sikkert her problemet ligger, mens for andre er det kanskje bare forfengeligheten som tar overhånd. Jeg har ganske små pupper, og kunne gjerne tenkt meg et par hakk større selv. Men jeg tenker at dette er noe jeg må leve med, selv om jeg kjenner et stikk hver gang noen med like små pupper som meg legger seg under kniven. Er det ikke ok å ha litt mindre pupper enn det som kanskje er idealet? Jeg mener at silikonpupper og andre forskjønnende inngrep har en uheldig signaleffekt, spesielt mot unge jenter. Tenk å være datter til en kvinne som opererte seg til større pupper fordi hun hadde litt "for" små i utgangspunktet. Datteren har arvet anlegget for små pupper, hun må nødvendigvis tenke at hun kanskje ikke er bra nok fra naturens side? Andre som har tanker om dette? Bare jeg som mener samfunnet har gått for langt når kvinner opererer seg for å møte idealene? Hvis de selv betaler og føler seg bedre etterpå er det vel deres valg. Det går jo ikke ut over andre. Og det offentlige betaler jo ikke for de operasjoner. Jeg synes personlig ikke om de operasjoner, men jeg ikke kan se hvorfor det skal være forbudt. Voksne mennesker må treffe deres egne beslutninger.
Chihiro Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Jeg mener at silikonpupper og andre forskjønnende inngrep har en uheldig signaleffekt, spesielt mot unge jenter. Tenk å være datter til en kvinne som opererte seg til større pupper fordi hun hadde litt "for" små i utgangspunktet. Datteren har arvet anlegget for små pupper, hun må nødvendigvis tenke at hun kanskje ikke er bra nok fra naturens side? Dette er jeg enig i. Jeg har alltid vært fornøyd med puppene, men etter å ha ammet to barn, har de forandret seg en del. Tanken på å fikse på puppene har slått meg. Men jeg har landet på at jeg ikke vil gjøre det, og det er mye pga hvilke holdninger jeg vil formidle til mine barn. Før eller siden vil de nok oppleve å være usikre eller misfornøyde med ett eller annet på kroppen sin. Hvordan skal jeg kunne si til barna mine at de er fine nok som de er, hvis jeg selv har latt meg operere for å svare til et bestemt kroppsideal?
Gjest konservativ Skrevet 10. april 2009 #4 Skrevet 10. april 2009 Hvis de selv betaler og føler seg bedre etterpå er det vel deres valg. Det går jo ikke ut over andre. Jeg er uenig i at dette ikke går utover andre. Når en går til slike ekstreme skritt for å endre eget utseende, gjør en også andre bevisst på at de heller ikke er perfekte fra naturens side. Jeg skjønner at en gjerne vil se best mulig ut, men et slikt fokus som vi har i dag er jo ikke sunt.
Gjest strykebrett Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Jeg er enig med ts. Det er helt forferdelig å tenke på at folk som i utgangspunktet er helt normale ikke føler seg bra nok. Man kan tenke på hvordan utviklingen har gått med tanke på hårfarging. Det er jo egentlig helt normalt at en moden kvinne har grått hår, men i dag er det ikke det lengre fordi så godt som alle farger over grå hår når de får dem. En 45 år gammel kvinne med helt grått hår ser nesten rart ut i dag, selv om det er helt naturlig og normalt i utgangspunktet. Jeg er ikke imot at folk farger håret sitt om noen skulle tro det, men tenker på konsekvensene hvis det skal bli like normalisert å endre utseende kirurgisk. Vil vi ende opp der at alt mindre enn c-cup ser snålt og unormalt ut? Jeg syns det er trist at folk føler de må fikse ting som det ikke er noe som helst galt med. Det er ikke puppene det er noe feil med, det er samfunnet og selvfølesen til folk...
Gjest Nen Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Å foreta plastisk kirurgi sier noe om et menneskes personlighet som er ekstremt uattraktivt. Jeg ville aldri vært sammen med en dame som hadde tatt silikon i puppene eller noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #7 Skrevet 10. april 2009 Jeg syns det er trist at folk føler de må fikse ting som det ikke er noe som helst galt med. Det er ikke puppene det er noe feil med, det er samfunnet og selvfølesen til folk... Nettopp. De virkelig fine og sterke idag er de som er den de er og ikke er et tomt skall av overflatiske ting. Det er lett gjennomskubart om noen er så usikre at de må holde på med disse tingene, og da er de ikke akkurat så attraktive lenger (likevel).
Tabris Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 Jeg er helt enig i TS, bortsett fra at jeg ikke vil forby det. Jeg ønsker ikke å forby ting basert på at jeg ikke liker det personlig, men er ellers enig i alle argumentene dine, TS.
Gjest Mea Culpa Skrevet 10. april 2009 #9 Skrevet 10. april 2009 Jeg er helt enig i TS, bortsett fra at jeg ikke vil forby det. Jeg ønsker ikke å forby ting basert på at jeg ikke liker det personlig, men er ellers enig i alle argumentene dine, TS. Og det er vel strengt tatt litt for sent aa forby det naa uansett. Men jeg er ellers veldig enig i at det er en trist utvikling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå