Gjest Charming Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Jeg har så fryktelig vondt i ene visdomstannen min - og tror jeg må ta meg en tur til tannlegen rett over påske. Men.. Har jeg egentlig gratis tannlege lenger? Fyller 21 i år, 12.oktober 2009. Hvor lenge har man egentlig gratis tannlege?
juliane Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Man har gratis tannlege til og med det året man fyller 18, og betaler bare 25% til og med det året man fyller 20. Du må nok dessverre betale full pris.
Frustrert Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Tror det er gratis frem til du fyller 20, og får rabatt et par år ekstra. Jeg har også hatt vondt i visdomstennene idet de vokser gjennom tannkjøttet. Hvis du skyller munnen med munnskyllevann når det er vondt og er flink til å pusse tennene, er det ikke sikkert du trenger å gå til tannlegen. Jeg er flink til å pusse tennene og tannlegen sa til meg for 3-4 år siden at jeg ikke hadde hull i visdomstennene enda. Hvis jeg var flink å fortsette med tannpussen, trengte jeg kanskje ikke trekke dem. Mange må trekke disse pga dårlig tannpuss, og hull/råte i tennene når de kommer gjennom tannkjøttet. Jeg HATER å bore, og pusser tennene hver dag for å slippe dette. Har kun boret 1 gang, men vil gjøre det jeg kan for at det var siste gangen Lykke til
Frustrert Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Man har gratis tannlege til og med det året man fyller 18, og betaler bare 25% til og med det året man fyller 20. Du må nok dessverre betale full pris. Jeg tok visst feil med alderen i forrige innlegg.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 Jeg HATER å bore, og pusser tennene hver dag for å slippe dette. Har kun boret 1 gang, men vil gjøre det jeg kan for at det var siste gangen Ville bare nevne det at det er ikke kun opp til deg selv og hvor godt man pusser tennene, når det gjelder hull i tennene. Jeg har alltid pusset tennene godt, morgen, lunsj og kveld, har også alltid brukt skyllevann. Men har allikevel fått hull. Jeg er 41 år, og har 5 hull totalt. Tannlegen min forteller at det er et sammensurium av tannpuss, gener og "kvalitet" på tennene. Jeg har visst litt dårligere kvalitet enn "normalen"
Frustrert Skrevet 9. april 2009 #6 Skrevet 9. april 2009 Ville bare nevne det at det er ikke kun opp til deg selv og hvor godt man pusser tennene, når det gjelder hull i tennene. Jeg har alltid pusset tennene godt, morgen, lunsj og kveld, har også alltid brukt skyllevann. Men har allikevel fått hull. Jeg er 41 år, og har 5 hull totalt. Tannlegen min forteller at det er et sammensurium av tannpuss, gener og "kvalitet" på tennene. Jeg har visst litt dårligere kvalitet enn "normalen" Ok, jeg har alltid har gode tenner, så det er sikkert derfor tannpussen har "reddet" meg. Men er bare 27 da, så jeg har jo enda noen år igjen å unngå hull på
Gjest Charming Skrevet 9. april 2009 #7 Skrevet 9. april 2009 Jeg HATER å bore, og pusser tennene hver dag for å slippe dette. Har kun boret 1 gang, men vil gjøre det jeg kan for at det var siste gangen Ville bare nevne det at det er ikke kun opp til deg selv og hvor godt man pusser tennene, når det gjelder hull i tennene. Jeg har alltid pusset tennene godt, morgen, lunsj og kveld, har også alltid brukt skyllevann. Men har allikevel fått hull. Jeg er 41 år, og har 5 hull totalt. Tannlegen min forteller at det er et sammensurium av tannpuss, gener og "kvalitet" på tennene. Jeg har visst litt dårligere kvalitet enn "normalen" Altså. Problemet er nok ikke hull vil jeg tro - så takk for mange fine pusse-tennene-godt-noksvar, men jeg har aldri hatt hull i hele mitt liv så er flink til å pusse de jeg og det virker ikke som der det gjør mest vondt er i SELVE tannen. Men i kjeven der den sitter rett og slett. Gjør f.eks vondt når jeg åpner munnen hakket høyere enn når jeg prater og når jeg smører på krem på kinnet på utsiden osv. Men det var jo noe herk at jeg må betale alt sammen selv og ikke får noe avslag da! Den var jeg ikke helt klar for kjenner jeg. :O
amare Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 yepp. du må nok betale full pris.. men jeg tror det har kommet en ny ordning så hvis du skal gjøre et større inngrep så får du litt av det dekket på trygdekontoret, det er det eneste:)
Gjest Charming Skrevet 10. april 2009 #9 Skrevet 10. april 2009 (endret) Okej. Takk Noen som vet om de tar fryktelig høy gebyr på tannlegevakta eller? Våknet nå for en times tid siden da forrige paracet-virkning åpenbart var over. Det gjør jo så vondt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre frem til i morgen ettermiddag når det åpner. Endret 10. april 2009 av Charming
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #10 Skrevet 10. april 2009 Altså. Problemet er nok ikke hull vil jeg tro - så takk for mange fine pusse-tennene-godt-noksvar, men jeg har aldri hatt hull i hele mitt liv så er flink til å pusse de jeg og det virker ikke som der det gjør mest vondt er i SELVE tannen. Men i kjeven der den sitter rett og slett. Gjør f.eks vondt når jeg åpner munnen hakket høyere enn når jeg prater og når jeg smører på krem på kinnet på utsiden osv. Men det var jo noe herk at jeg må betale alt sammen selv og ikke får noe avslag da! Den var jeg ikke helt klar for kjenner jeg. :O Sånn har jeg det også når visdomstennene begynner å bevege på seg, har tre stk som har holdt på i flere år. Tannlegen sa til meg at det blir betent pga bakterier som kommer ned i tannkjøttet når de vokser oppover så tannpuss er faktisk det beste. (men kjempevondt!) Skyll med Listerine eller bruk Corsodyl tanngele, det er bakteriedrepene. Hos meg hjelper dette stort sett, men har måttet ty til antibiotika noen ganger også, når det ikke vil gå over. Det er kjempevondt, så jeg har stor medfølelse for deg!
Gjest Charming Skrevet 10. april 2009 #11 Skrevet 10. april 2009 Sånn har jeg det også når visdomstennene begynner å bevege på seg, har tre stk som har holdt på i flere år. Tannlegen sa til meg at det blir betent pga bakterier som kommer ned i tannkjøttet når de vokser oppover så tannpuss er faktisk det beste. (men kjempevondt!) Skyll med Listerine eller bruk Corsodyl tanngele, det er bakteriedrepene. Hos meg hjelper dette stort sett, men har måttet ty til antibiotika noen ganger også, når det ikke vil gå over. Det er kjempevondt, så jeg har stor medfølelse for deg! Kan jeg ikke få de trukket i stedet for å måtte slite med det her til stadigvekk da? Nesten ikke sovet i natt
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #12 Skrevet 10. april 2009 Kan jeg ikke få de trukket i stedet for å måtte slite med det her til stadigvekk da? Nesten ikke sovet i natt Klart det, det er også å anbefalle. Men du må vente til betennelsen er ferdig. Trekker/opererer man ut en tann som er betent (i tannkjøttet) så risikerer man blodforgiftning.
Gjest Glør Skrevet 10. april 2009 #13 Skrevet 10. april 2009 Kan jeg ikke få de trukket i stedet for å måtte slite med det her til stadigvekk da? Nesten ikke sovet i natt Valigvis trekker de visdomstenner med en gang de blir problematiske, siden de er mer porøse enn andre tenner og derfor går lett i stykker uansett. Du får også refundert rundt 1300 kroner av dette fra Nav, dersom du fyller ut ett skjema og sender inn kvittering. Det de gjør i første omgang hvis du har en infeksjon er vanligvis å skrive ut smertestillende og antibiotika.
Gjest Charming Skrevet 10. april 2009 #14 Skrevet 10. april 2009 Takk for mange flotte svar! Vil bare si at jeg fikk tak i tannlegen min på privattlf - og han kom fra hyttetur og inn til byen for å hjelpe meg. Det var visst betennelse rundt hele greia, og det var så ille at han kunne ikke skjønne at det kunne bli bedre uten å fjerne hele tannen. Så han måtte operere den ut der og da. Skar opp tannkjøttet og måtte bruke en syl-lingende sak til å få den ut (DAMN sistnevnte gjorde vondt til tross for 4 sprøyter med bedøvelse) :O Så nå er den ute da hvertfall. Stoppet og blø etter jeg hadde bitt på en bomulssdings i 15minutters tid. Har ikke inntatt noe smertestillende hittil, og jeg lever enda. Og bedøvelsen er ute for lenge siden. Så håper dette var vellykket, og at jeg ikke får noen blodforgiftning som noen nevnte over her!
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #15 Skrevet 10. april 2009 Tror det er gratis frem til du fyller 20, og får rabatt et par år ekstra. Det er gratis frem til 18 år og så betaler man 25% eller noe sånt til ut året man fyller 20.. Var hos tannlegene før 2008 året var omme fordi om jeg hadde venta til 2009 måtte jeg ha betalt full pris..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå