Gjest Gjest orkide Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Skal lage en hjerte marsipankake til min datter som blir 5 år. Og den skal jo helst være rosa Så spørsmålet mitt er: Kan man pensle kaken med rød kondittorfarge etter at man har lagt marsipanen på kaka? Er så veldig klissete/grisete å farge hele marsipanen før man kjevler den ut... Eller er jeg helt på tur som tror at dette går an og gjøre??
Kanutten Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 (endret) Jeg ville ikke gjort det. Lokket vil bli klissete av fargen,og det er vanskelig å få på jevnt. Kjøp heller farve fra Wilton. (Cacas, Jernia,Traktøren) Dette er gode farver, man trenger ikke bruke mere enn pittelitt, og marsipanen blir ikke klissete. Fordelen med disse farvene er at den røde blir rød ikke rosa. (selv om ikke det var det du lurte på. ) Bruke gjerne marsipan fra Lanlord/rema 1000. Dette er den marsipanen som er minst klissete, og svetter minst, om man ikke bruker den fra PALS. Til slutt vil jeg tipse om at man bruker hvetemel eller maisennamel til å kjevle ut med, fordi om man bruker melis, kan man oppleve at det bare blir mere klissete. Jeg varmer opp marsipanen ca 20 sekunder i microovnen før jeg har i farve eller kjevler ut, dette gjør at det går mye lettere fordi marsipanen blir mykere. marsipanen blir litt tørrere av dette, men det synes jeg ikke gjør noe, for da svetter den ikke så fort. Lykke til. Endret 9. april 2009 av Maye
Gjest Gjest orkide Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Takk for svar... Problemet er at hun har bursdag nå i påsken, og de farvene fra cacas/traktøren osv var de utsolgt for når jeg skulle handle i går. Så må ta til takke med den jeg allerede har kjøpt på meny. Det med å ikke bruke melis når jeg kjevler ut har jeg oppdaget ja... mye kliss ja Supert tips om miroovn da, det har jeg aldri hørt om, så det skal virkelig prøves Skal bli gøy dette, er veldig gla i å lage kaker. Men den lille prinsessa mi her hjemme forventer visst mere enn mamma kan levere...
Gjest nextlife Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 En annen ting du kan gjøre er å blande ut mye fagestoff i vann, ha i en sprayflaske og dusj lett over kaken med det ferdige lokket. Det blir da litt nyanser i fargen, men like pent, om ikke penere enn helfarget. Hvis du synes marcipanlokket er klissete kan du strø over hvetemel, la det ligge en stund for å trekke ut fuktigheten og børst av med en bakepensel e.l før du legger på pynten og serverer.
Gjest Gjest orkide Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Tusen takk for tips Det ble til at jeg penslet på fargen, og kaka ble SÅÅÅ fin :gjeiper: Gjett at jeg får en fornøyd prinsesse i morgen :rødme:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå