Gå til innhold

vitaminer og forbrenning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

er det noen vitaminer (b1,b6, sink, kalsium) som kan hjelpe til å øke forbrenningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
skjønte ikk mye av det.

er noen med på å øke forbrenningen av mat?

Det står bl.a "Vitamin B2 (Riboflavin)

Vitamin B2 er nødvendig til forbrenningen av fett, karbohydrater og protein. "

Jeg regner med at du vet at mat består av fett, karbohydrater og protein (avhengig av hva man spiser) :)

Gode kilder til vitamin B er animalske varer som fisk, egg, ost, nyrer, lever, melk og oksekjøtt, samt gjær, grove kornprodukter, nøtter, frukt og grønnsaker.

Edit: Du skal ikke ta tilskudd av vitaminer med mindre du har fått påvist mangel.

Endret av Pjukset
Gjest Gjest
Skrevet

men om jeg tar noen av disse vitaminene kan det øke forbrenningen min av mat?

Skrevet
men om jeg tar noen av disse vitaminene kan det øke forbrenningen min av mat?

Nei. Som sagt skal man ikke ta tilskudd med mindre man har fått påvist mangel. Ekstra inntak av f.eks vitamin b hvis du ikke mangler det vil ikke ha noe for seg, og det kan faktisk være skadelig.

Hvis du har så fryktelig lav forbrenning bør du gå til legen og få en utredning. Det beste for forbrenningen er regelmessige sunne måltider og regelmessig mosjon, men det regner jeg med du vet :)

Skrevet
Nei. Som sagt skal man ikke ta tilskudd med mindre man har fått påvist mangel. Ekstra inntak av f.eks vitamin b hvis du ikke mangler det vil ikke ha noe for seg, og det kan faktisk være skadelig.

På hvordan måte kan det være skadelig? Ble anbefalt av en apotek-dame å ta tilskudd av b-vitamin, men har ikke sjekket om jeg har mangel på det.

Skrevet
På hvordan måte kan det være skadelig? Ble anbefalt av en apotek-dame å ta tilskudd av b-vitamin, men har ikke sjekket om jeg har mangel på det.

Samme her. :sjenert:

Skrevet

Det kommer an på hva slags vitaminer det er snakk om, om det er vannløselige eller fettløselige vitaminer. Det er størst fare for skade ved overdosering av fettløselige vitaminer (a, d, e og k), f.eks ved overskudd av D-vitamin forårsaker høy konsentrasjon av kalsium i blodet. Kalsium kan lage nyrestein. Høyt kalsiumnivå kan også forårsake åreforkalkning, som er spesielt farlig i arterier i hjertet og lunger, noe som kan være dødelig.

B1 slik trådstarter spør om, kan påvirke nervesystemet. Det forårsaker hypersensitivitet som kan føre til svakhet, hodepine, irritasjon, og søvnløshet. Blodsystemet kan også bli påvirket, noe som kan føre til rask puls.

Det å ta tilskudd av b-vitamin hvis man ikke har mangel på viaminet har ingenting for seg med mindre det er en konkret helseårsak til det. Det skal forsåvidt en del å få i seg overdoser på flere av vitaminene, men det er en grunn til at "anbefalt dose skal ikke overskrides" står på vitamininnpakninger.

Gjest Gjest_petter_*
Skrevet
men det er en grunn til at "anbefalt dose skal ikke overskrides" står på vitamininnpakninger.

Ikke alltid :) Jeg forsker på Vitamin D og toksisitetsnivåene på sirkulerende kalsidiol ( den formen for vitamin D som måles i serum) er alt for lave. Det anbefales f.eks 7,5µg vit D i norge og toks-nivåene er på 50µg. Nyere forskning som er relatert til kreftforebygging bla. viser at høye sirkulerende nivåer av kalsidiol påvirker ikke-kalsium-relaterte vev til å produsere sitt eget kalsitriol ( aktive formen for vitamin D). Man snakker allerede om og øke toksisitetsnivåene med så mye som 10 ganger dagens retningslinjer, og anbefalt dosering med 5 ganger.

Anyways..sier bare litt om at man ikke alltid skal stole blindt på hva "staten" sier. Basert primært på en dårlig forskningsrapport fra 1984 som samsvarte så godt med hva food and health admi i USA allerede mente, at den ble gjeldende og gjelder fortsatt..

For øvrig ressonerer du godt. Det er flere vitaminer som er viktige for metabolismen, men ingen vitaminer som direkte regulerer den. For øvrig har veldig få treigere eller raskere metabolisme enn andre ( med unntak av de som har metabolske sykdommer). Regelmessige måltider regulerer IKKE metabolismen, som mange ser ut til å tro, men et godt argument for å spise jevnt er insulinnivåene. Regelmessige måltider oppfordrer sjeldnere til overspising, eller spising utenfor måltidene.

Den eneste måten og gå ned i vekt på en sunn måte er et kontrollert kaloriunderskudd. Retningslinjer: 300-500kcal underskudd per dag.

Mvh

Ernæringsfysiolog

Skrevet
Ikke alltid :) Jeg forsker på Vitamin D og toksisitetsnivåene på sirkulerende kalsidiol ( den formen for vitamin D som måles i serum) er alt for lave. Det anbefales f.eks 7,5µg vit D i norge og toks-nivåene er på 50µg. Nyere forskning som er relatert til kreftforebygging bla. viser at høye sirkulerende nivåer av kalsidiol påvirker ikke-kalsium-relaterte vev til å produsere sitt eget kalsitriol ( aktive formen for vitamin D). Man snakker allerede om og øke toksisitetsnivåene med så mye som 10 ganger dagens retningslinjer, og anbefalt dosering med 5 ganger.

Anyways..sier bare litt om at man ikke alltid skal stole blindt på hva "staten" sier. Basert primært på en dårlig forskningsrapport fra 1984 som samsvarte så godt med hva food and health admi i USA allerede mente, at den ble gjeldende og gjelder fortsatt..

For øvrig ressonerer du godt. Det er flere vitaminer som er viktige for metabolismen, men ingen vitaminer som direkte regulerer den. For øvrig har veldig få treigere eller raskere metabolisme enn andre ( med unntak av de som har metabolske sykdommer). Regelmessige måltider regulerer IKKE metabolismen, som mange ser ut til å tro, men et godt argument for å spise jevnt er insulinnivåene. Regelmessige måltider oppfordrer sjeldnere til overspising, eller spising utenfor måltidene.

Den eneste måten og gå ned i vekt på en sunn måte er et kontrollert kaloriunderskudd. Retningslinjer: 300-500kcal underskudd per dag.

Mvh

Ernæringsfysiolog

Jeg har vært i behandling hos indremedisiner som har forskret på D vitamin i mange år, og jeg har fått hakeslepp av alt jeg har lært hva mangel på dette vitaminet kan føre til. Som han også sier, det skal en del til å få en forgiftning. Men nå var det vitaminer generellt det var snakk om, jeg dro frem d-vtamin som et eksempel. Det har vel uansett ingen hensikt å ta tilskudd av et vitamin hvis man ikke har mangel på det, med mindre man har en spesiell helsesituasjon.

Eks. Hvis jeg plages med tynt hår/håravfall så er det vel ikke hensiktsmessig å proppe inn på bvitaminer når b-vitamin nivået allerede er optimalt?

Jeg er forøvrig totalt uenig med deg når du sier at eneste sunne måten å gå ned i vekt på er et kaloriunderskudd hver dag.

Skrevet
Jeg er forøvrig totalt uenig med deg når du sier at eneste sunne måten å gå ned i vekt på er et kaloriunderskudd hver dag.

Vektnedgang er ikke fysisk mulig uten kaloriunderskudd. Hvordan mener du man skal gå ned i vekt? :klø:

Skrevet
Vektnedgang er ikke fysisk mulig uten kaloriunderskudd. Hvordan mener du man skal gå ned i vekt? :klø:

Ved å kutte ned på raffinerte karbohydrater/dårlig fett.

Skrevet

Jeg synes nå at de som vil ned i vekt bare kan begynne å trene samt passe på hva de spiser. Det finnes ingen snarveier! Hverken i tabelettform, kremform eller noe annet...

Skrevet
Jeg synes nå at de som vil ned i vekt bare kan begynne å trene samt passe på hva de spiser. Det finnes ingen snarveier! Hverken i tabelettform, kremform eller noe annet...

:enig:

Skrevet
Ved å kutte ned på raffinerte karbohydrater/dårlig fett.

Uansett så trengs det et kaloriuderskudd. En inaktiv person som får i seg 4000 kalorier om dagen går ikke ned i vekt uansett hvor bra vedkommende spiser.

Skrevet
Uansett så trengs det et kaloriuderskudd. En inaktiv person som får i seg 4000 kalorier om dagen går ikke ned i vekt uansett hvor bra vedkommende spiser.

Nå er det jo en forskjell på et normalt kaloriinntak - og et kalorioverskudd som du beskriver her.

Skrevet
Nå er det jo en forskjell på et normalt kaloriinntak - og et kalorioverskudd som du beskriver her.

Det har vel ikke noe å si, din statement var at mindre raffinerte karbohydrater og mer sunt fett = vektnedgang uavhengigg av om man faktisk går i kaloriunderskudd. Og det stemmer ikke. Et underskudd til. Hvis inn = ut så står man stille.

Skrevet
Det har vel ikke noe å si, din statement var at mindre raffinerte karbohydrater og mer sunt fett = vektnedgang uavhengigg av om man faktisk går i kaloriunderskudd. Og det stemmer ikke. Et underskudd til. Hvis inn = ut så står man stille.

Selvsagt har det noe å si, jeg har da aldri sagt at et kraftig overskudd av kalorier er bra!

Nei et underskudd på kalorier må ikke til. Jeg hadde et normalt kaloriinntak og nærmest kuttet ut karbohydrater, og gikk ned i vekt (før du kommenterer kaloriinntaket mitt per i dag så var dette før jeg ble syk og var i full jobb). Og nei, jeg trente ikke, dette var utelukkende kostholdsendringer.

Alle jeg prater med som har gjort samme kostholdsendring opplever det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...