Gjest TheDutchess Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 (endret) ... Endret 3. juni 2009 av TheDutchess
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Sett deg ned, tenk gjennom plagene, hva konsekvensene av plagene er. Skriv det ned og ta det med deg til legen. Da har du litt mer å gå ut i fra, og du kan enten lese det eller gi det til han/henne. God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Man skal ikke alltid stole på legen. En kjenner kroppen sin bedre enn hva legen gjør. Så hvis du føler noe er galt og legen ikke tar deg på alvor syns jeg du skal be om at en annen lege vurderer deg.. Ikke gi opp uten å få en sikkkelig sjekk av hele deg. Ønsker deg god bedring
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Tar ikke legen deg på alvår så bytt lege. Jeg hadde en slik lege og jeg er veldig glad for at jeg byttet nå. Angrer bare på at jeg ikke gjorde det for flere år siden. Da hadde jeg antakelig unngått en god del plager og problemer. Mens jeg var hos han forsøkte jeg å nå frem gang på gang. Skrev ned lapp før jeg gikk med ting jeg ønsket å få sjekket (2-3 småting om gangen) men han gadd ikke gjøre noe,, ble nermest avfeid. Han var mer opptatt av pc'n en å høre på hva jeg sa. Som siste forsøk skrev jeg ned symptomer og hva jeg plagdes med på et papir til han. I stikkors form, veldig kort og tydelig. Hvor jeg avsluttet med hva som var blidt funnet ut av det og hva jeg trodde det kunne være selv. Og hvilke undersøkelser\ prøver jeg ønsket å få utført. Senere da jeg forlangte å se sjonalen, hadde han beskrevet at han fikk et ark men hadde ikke tatt seg tid til å se på det engang (3 mnd senere) Hos den nye legen er ting helt anderledes. Første time tok jeg kun for en gjennomgang av en kneskade jeg har som min tidligere lege ikke har brydd seg å undersøke noe med. Og leverte selv alle papirer til dette. Ble tatt på alvår med en gang og ble ikke avfeid. Hun synes det var veldig fint at vi tok en slik time pga. at skaden hadde vært langvarig. 2 år etter skaden og etter legebytte, fant de ut at jeg også hadde har en nerveskade over kneskålen. (Gamlelegen min undersøkte meg ikke eller sendte meg videre engang. Han trodde ikke på at jeg hadde konstante intense smerter. Tross i at jeg kom sjanglene inn i halvsvime på utallige legebesøk. Enkelte ganger måtte taxysjoføren også bære meg inn. Alikevel gjorde ikke legen noe som helst) Utrolig stor forskjell på legene. Føler du at legen ikke hører på deg BYTT. En har lov til å bytte fastlege 2 ganger i året gå inn på www.nav.no Der finner du informasjon om bytting.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 Legen bør i hvert fall kunne ta noen blodprøver for å utelukke ting som infeksjoner, vanlige mangler (jern og noen vitaminer blant annet), kanskje stoffskifte, og spørre deg litt om hverdagen din (stress, belastninger, fysisk aktivitet, døgnrytmeinnemiljø kanskje)... Mange slike plager skyldes "ingenting", eller ulike former for stress - men det kan man jo ikke fastslå uten videre. Dessuten kan du fint be om å bli tatt noen prøver av selv om ikke legen foreslår det selv, han skal ikke nekte deg. Min fastlege tar i hvert fall gjerne prøver for å utelukke - og for å la pasienten slippe å bekymre seg for "mystiske" fysiske årsaker. Klart de kan si fra hvis man kommer og ber om nye prøver til stadighet, men det er jo ikke rart om du ønsker å bli sjekket grundigere! Noen leger virker som de ikke bryr seg om at pasienten blir gående syk en god stund, selv om de kanskje kunne gjort noe for å forkorte sykdommen eller plagene - det er i grunn litt merkelig. Ikke sikkert det er så dumt å bytte lege, nei.
Gjest TheDutchess Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Tusen takk for gode råd. Var hos legen min på mandag. Hadde skrevet et brev/liste med alt som plagde meg. Skrev opp ALT! Det var utrolig deilig å få det ut av verden, og legen tok meg seriøs. Tusen tusen takk :-) skal virkelig begynne å ta med meg liste til legen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå