Gjest hege Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Har noen av dere hatt laparoskapi? Hvordan gikk det? Jeg har en stor cyst på eggstokk som skal fjernes ved en laparoskopi om noen uker. Fikk vite at eggstokken skal også fjernes hvis den er ødelagt av cysten. Gruer meg litt til dette. Har aldri hatt noe operasjon eller narkose før.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Har hatt 3 inngrep med laparoskopi, og det gikk kjempefint det. Det verste for min del, var luftsmertene i etterkant (det blir pumpet luft inn i bukhulen), men ut over det var det ingen problemer. Jeg har en tendens til å bli hyper av narkosen, men blir ikke dårlig av den. Jeg er alltid redd før narkosen, og spør alltid operasjonssøsteren om hun kan holde meg i hånda når de setter den... det gjør de alltid, og de tar så godt vare på oss. Jeg skjønner at du gruer deg, men det vil helst gå bra. Lykke til!
Gjest hege Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Takk for svar Når reiser man hjem etter sånn operasjon?
Gjest hege Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Hvordan ser arret ut etter laparoskopi? Er det stort?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Når man reiser hjem varierer litt etter type inngrep. Jeg har reist hjem samme dag, og jeg har måttet ligge 1 og 2 døgn... Når du skal fjerne en cyste, kan det godt være at du må ligge over natten, men det får du vite under samtalen før inngrepet. Når det gjelder arr... det kommer også an på inngrepet. Da jeg hadde det inngrepet som er mest sammenlignbart med ditt, fikk jeg ett sting i navlen, og to like under bikinilinjen.
Gjest hege Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Dette høres ikke så ille ut som jeg har forestilt meg Håper det skal gå bra. Klarer ikke helt å tenke på noe annet enn dette, men blir mer sikker på at det er ingenting å være redd for. Uff cysten er så stor at den har meldt seg med ubehag og smerter i underlivet, rar utflod. Jeg kjenner den hele tida nå. Redd for at den kan sprekke inni meg.
ehu Skrevet 9. april 2009 #7 Skrevet 9. april 2009 Jeg ble sterilisert ved laparoskopi. Hadde et bittelite kutt på en cm i en fold i navelen, totalt usynelig etter noen få uker. Mener det var et lite kutt lenger nede også første dagen, men det forsvant i allefall fort uten at det er noe merke/arr etter det. Jeg ble sendt hjem samme dag. Det verste var smertene etterpå foran på skuldrene, som skyldes trykket fra da de blåser opp magen med luft. Hvorfor det gir smerter i skuldrene etterpå er jeg ikke sikker på.....
Leo Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 Hvordan ser arret ut etter laparoskopi? Er det stort? Stort sett ikke. Jeg har vært gjennom det to ganger og første gang gikk de kun inn gjennom navlen og det synes naturligvis ikke. Etter andre gang, hvor de også gikk inn over eggstokkene ,har jeg to små røde flekker som skjules av en stringtruse. Mitt råd er dessuten å bevege seg og strekke ut i den grad man orker og greier så snart som mulig etter operasjonen. Gjorde det nå sist og merket da ingenting til de muskel- og luftsmertene som er oppgitt å være vanlige etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå