Gå til innhold

oppsøkte terapi pga angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

har sakte men sikkert utviklet angst, det begynte med konkrete ting til å bli mer generelt.

har vel egentlig alltid hatt snev av det, men det ble så utrolig mye verre etter at magen begynte å gjøre kraftig krøll på seg.

en del av dette er at jeg jo har veldig vegring mot konkrete avtaler, for da må jeg jo være "iform" nøyaktig på det tidspunktet - og så blir man gjerne litt mer dårlig i formen nettopp fordi man vet man ikke kan være det...

jeg har gått i samtaler før for noen år siden, og hadde ingen problemer med det da. faktisk kunne jeg se frem til timene. da gikk det mest i samtaler, men jeg følte vel alltid at jeg letet etter en behandligsform som kunne gi meg noen konkrete verktøy. jeg hadde ikke angst på denne måten da, gikk mer av andre grunner.

så denne gangen søkte jeg etter konkret bestilling/ønsket å lære meg verktøy å bruke, og endte opp med gestalt-terapi.

her må jeg sette meg litt mer inn i situasjonen uten å bruke bare ord(som jeg jo er veldig god på) - og det i kombinasjon med at magen min ikke alltid er i toppform gjør at jeg jo nå også har begynt å bli nervøs for å gå her også!........

kanskje denne terapiformen krever mer av meg enn jeg selv forstår......

sist gang jeg var der fikk jeg et anfall - noe som jo kanskje egentlig var veldig nyttig, men det er så utrolig slitsomt!

avbestilte nettopp en time to timer før jeg skulle vært der, noe som er fryktelig dumt da jeg bare utsetter grunnen til at jeg går der, og ikke minst er det ganske utudig å drive med avbestilling så kort tid i forveien.

nei, jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette her. jeg vet jeg trenger oppfølging da angsten har forverret seg den siste tiden, men det er jo så dumt når jeg gruer meg flere dager i forveien og ikke får sove dagen før liksom......:/

jeg har jo fortalt dette til terapeuten, og han skjønner jo helt sikkert at det er derfor jeg avbestilte i dag - og jeg VET at det blir samme prosedyre neste gang også.

nå angrer jeg jo selvfølgelig på at jeg avbestilte........:/

ble vel ikke så mange konkrete spørsmål her nei:=)

men om noen har rukket å lese så langt og har vært i liknende situasjon så tar jeg gjerne imot tilbakemeldinger på hvilke typer terapi som har fungert best....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har angst og depresjon(mest depresjon) og for meg funker kognitiv atferdsterapi best. Her må du utfordre tankene dine og du får "hjemmelekser" om å registrere tanker og følelser i tillegg til å utføre atferdseksperiment på ting du har angst for. Denne formen for terapi er faktisk vitenskapelig bevist¨å ha en meget god effekt på angst. Tror jeg har lest å ca 80% blir bra eller adskillig bedre.

Lykke til med å bli bra :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare fortelle at jeg også gruer meg skikkelig til timer. Jeg går i kognitiv terapi. Jeg har også lest at det er det flere som gjør. Hjelper jo ikke deg annet enn at da vet du at du ikke er alene om dette. Sikkert lurt å fortelle dette til terapeuten, og at det var derfor du avlyste timen nå. Kanskje du kan ringe og fortelle det på telefon siden du sliter med å møte opp. Uansett lykke til, og du er ikke alene :)

Skrevet

Det er jo mange tegn som kan tyde på at denne terapiformen ikke er helt riktig for deg akkurat nå. Jeg tror du burde forsøke å få behandling hos noen som driver med kognitiv terapi. Det er den behandlingen som det er mest sjanse for at vil virke på dine angst-lidelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...