Gå til innhold

Arbeidstid


Herbola

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om det er lov å jobbe 10 timer 3 dager i uken istedenfor 7,5 timer 4 dager i uken. Jeg er timesvikar og har til nå jobbet 22,5 timer fordelt på 3 dager. Nå har jeg derimot fått spørsmål om jeg kan jobbe mer(30 timer pr uke). For min del hadde det vært praktisk å jobbe lengere de 3 dagene jeg allerede er på jobb, og fortsatt få være hjemme de 2 andre, men jeg lurer altså på om det er lov med så lange dager(med normallønn selvsagt, ettersom jeg ikke jobber nok til å ha krav på overtidsbetaling uansett). Jobben er en kontorjobb, og kontortiden er fra 8 til 20, med normalt sett 2 skift.

Mvh Herbola.

Endret av Herbola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Megisen

Det er lov, men da blir det overtid, en time hver dag. Og overtidsbetaling skal være min. 40 %.

Se Arbeidsmiljøloven:

§ 10-4. Alminnelig. arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Men dette er en minimumsbestemmelse. Hvis bedriften er omfattet av tariffavtale vil det være andre bestemmelser, men de vil i så fall være "strengere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov, men da blir det overtid, en time hver dag. Og overtidsbetaling skal være min. 40 %.

Se Arbeidsmiljøloven:

§ 10-4. Alminnelig. arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Men dette er en minimumsbestemmelse. Hvis bedriften er omfattet av tariffavtale vil det være andre bestemmelser, men de vil i så fall være "strengere".

Kan man ikke avspasere også? I vår jobb opparbeider vi oss fridager og flexitid om ikke overtid er avtalt på forhånd. "Overtiden" er frivillig, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg var litt uklart, så jeg velger å si litt generelt om overtid.

Hvis arbeidsgiver vet at man jobber overtid, om det er aldri så "frivillig", så er det overtid. Dette står ikke i lovverket, men det finnes rettspraksis på den tolkningen. ("Rettspraksis" betyr at det er sagt slik i en dom i arbeidsretten og da må man følge det)

Hvis man jobber overtid, skal man ha overtidsbetalt. Overtiden kan avspaseres time for time, etter skriftlig avtale. Dvs. arbeidsgiver kan ikke pålegge noen å avspasere overtiden, den ansatte må være enig. Selve overtidstillegget skal likevel utbetales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...