Gå til innhold

Lurt med MÅL i livet ;-)


Rapitap

Anbefalte innlegg

Hano hano!

Det er sikkert veldig lurt å ha noen mål i livet....men hvilke og hvorfor? Kortsiktig eller langsiktig? Disse langsiktige ligger nok bak oss og lager vår personlighet og ryggrad..?..men hva er da det målet for deg?

Kortsiktige da? Hvilke kortsiktige mål har du og hvofor??

Grunnen til at jeg graver litt nå er at jeg ønsker meg selv noen mål, slik at jeg får følelsen av å ha klart noe. Økt selvrespekt....

Det er jo greit at man har noen lange og gyldne mål som man strekker seg mot hele livet, og i tillegg andre kortsiktige mål. Men hva gjør man når man oppdager at målene man setter seg ikke er realistik fordi man når dem jo fanken ikke....?

Kortsiktige mål...tips?

=)

What workes for you?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine kortsiktige mål kan være alt fra å få ryddet i boden til å kunne løpe enda fortere/lenger, til å ta et kurs i spansk før jeg drar på ferie, oppnå noe på jobb m.m. (det med å rydde den sørens boden har forsåvidt vært et kortsiktig mål såpass lenge at det begynner å nærme seg lansiktig... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av kortsiktige mål.

Men dukker den rette ideen opp, så går jeg gjerne for et langsiktig mål også.

Mitt første og viktigste mål akkurat nå er å formidle til sjefen min hva jeg er misfornøyd med på jobben, uten å virke sint eller sur, slik at vi kanskje finner en løsning.

Om dette tar en annen vending og vi ikke blir enige, så blir målet å få levert oppsigelsen min og finne meg en annen jobb.

Egentlig er målet å få det yrket jeg ønsker meg. Koste hva det koste vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tror ikke jeg skal si deg hvilke mål du bør ha.

Og det å fortelle deg mine, er heller ikke særlig hjelpsomt for deg :ler:

Men når du skal sette deg mål, så går det hele ut på instillingen du har til målene dine.

Vil selvsagt være avhengig av at målene lar seg gjennomføre jfr. fysiske lover :hoho:

Hvis du tror du KAN - Så kan du

Hvis du tror du IKKE kan - så kan du ikke.

Det jeg vil frem til er at tankene våre styrer Motivasjonene/innstillingene våre 100 %

Dvs, har du positive tanker så klarer du det meste.

Tenker du som så, at neeeei det kommer jeg aldri til å klare/orke/gidde, så får du mest sannsynlig rett :ler:

Er man positiv og motivert for en oppgave, så går det jo alltid mye lettere enn om man er negativ og umotivert.

Tips for ditt første kortsiktige mål ??

Lag deg et mål :ler:

Langsiktig mål ??

Hva skal jeg ha klart å forbedre med meg selv/jobb/økonomi/familie osv osv.. innen 1, 2, eller 3 år ??

Du klarer det, dersom du VIL !!! :kul:

Cita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp s.k. delmål underveis.

Er målet ditt å løpe maraton - så sett et delmål - 3 km i løpet av fire uker f.eks. (avhengig av formen din...), ti kilometer i løpet av ett år osv.

Jeg tar ting steg for steg - og ofte små tilbakeskritt også.

Vet ikke - men tror målene forandrer seg litt underveis. Det viktigste er ikke målet - men selve veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er ikke målet - men selve veien...

Ja, de sier så....håper det er et greit mål, ellers blir vel selve livet utrolig kjedelig...Men jeg skjønner hva som menes her.....

Uhmm...Ja, hva søren er mine mål...? Vel, nå er det å finne noen jeg føler er bra og ha ett forhold til...? Tror jeg skal konse om kortsiktige mål, da jeg er en utålmodig sjel....

Cita skriver mye rett og jeg tror jeg skal lese hennes svar igjen - og så make some BIG DESICIONS!!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp s.k. delmål underveis.

Enig med deg i det Vega, å sette seg delmål underveis.

Men når det gjelder følgende, så er jeg litt uenig :wink:

Det viktigste er ikke målet - men selve veien...

Skal jeg nå et mål/resultat så må det målet ligge foran meg som en motivasjon. Og da må jeg ta de valg og avgjørelene som trengs for å nå dit jeg skal.

Lar man ting skje litt sånn "pø om pø", så minsker sjansen for og nå målet proporsjonalt, med "pø om pø" instillingen.

Pø om pø - Foresten et fryktelig utrykk :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mål er kjempeviktig for å ha noe å leve for og se og jobbe frem mot. Når vi vokser opp er målene for de først 20 - 25 årene gitt: Gå på skolen og få greie resultater, bestemme seg for videreutdanning og gjennomføre denne, få en OK jobb, etablere seg enten alene eller sammen med noen og ofte å få barn.

Tror at mange etter dette ikke lenger har mål. Jeg opplevde det i hvert fall slik for noen år tilbake - nå hadde jeg mann, hus, jobb, kunne få barn når jeg ville - hva skal jeg da gjøre resten av livet? Ordne med og opprettholde det jeg har og det er det? Ble rett depresiv av hele greia, føltes litt som om jeg var ferdig med livet og bare skulle eksistere; ingenting å jobbe frem mot, ingenting å drømme om :o Tror det er kjempeviktig å ha mål å strekke seg frem mot. Nå har jeg flere både langsiktige og kortsiktige.

For meg er mål både å ha noe å drømme om og å strekke seg mot, selvdisiplin og selvhevdelse ved og jobbe mot dem og ikke minst egenutvikling gjennom å jobbe for å nå dem. Jeg kan gjøre/oppnå alt jeg bestemmer meg for og jobber for og det er veldig gøy hver gang jeg kommer dit jeg vil :D Har langsiktige mål angående jobb, økonomi og familie og egenutvikling. Kortsiktige mål om reiser og masse småprosjekter (og skal få rydda den boden, men ikke nå når været er så bra :wink: ). Gå i deg selv og tenk etter hva du ønsker og drømmer om og lag deg mål ut fra dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter meg mål gjør jeg følgende:

1. Hvordan er livet mitt i dag?

2. Hvordan vil jeg at livet mitt skal være?

3. Hva kan jeg gjøre for at livet mitt skal bli slik jeg vil at det skal være? (Det kan være både store og små ting, langsiktig og kortsiktig)

4. Hvilke av de målene jeg fant i punkt 3. er det viktigest for meg å realisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Enig med de som har skrevet før meg her - det er viktig med mål. Men samtidig må man ikke være så opphengt i målene at man ikke lever livet sitt.

Vet om mange som tenker at "bare jeg er ferdig utdannet, så skal jeg virkelig gjøre sånn og sånn", eller "bare vent til vi har fått oss et hus, da skal vi..." osv osv. Jeg tror at man kan bli altfor opphengt i målene, slik at når du først oppnår det, setter du deg bare nye mål. Ikke glem å leve litt også!!

Leste en gang noe lurt... "Lever du i dag, eller er du opptatt av å planlegge morgendagen?" Passer godt på meg, fordi jeg har lett for å tenke nettopp på alt som skal skje framover, i steden for å være til stede i nuet.

Men jeg tror som sagt at det er lurt med mål. Jeg har noen kortsiktige mål, for ettermiddagen feks. Så har jeg noen mål for uka, feks å treffe den og den, vaske badet og rydde kjøkkenet. I tillegg har jeg noen mål som ligger lenger fram i tid. Noen yrkesmessige og noen helt personlige. For øyeblikket ligger jeg best an til det yrkesmessige...

Lykke til med målene dine! Se for deg hvor du vil være om tre år, om ti år osv, og så setter du målene dine ut fra det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...