Gå til innhold

Anskaffelse av katt(er)


Nuith

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer skal kjøpe leilighet/hus i løpet av sommeren, og får endelig mulighet til å få oss katt.

Men litt usikker på hvordan vi skal gjøre det... For det første, sjansene for at katten har mulighet til å være ute er tilnærmet lik 0 (vi bor i en storby, ikke i Norge). Så det vil bli en innekatt. Den kommer til å være alene i 4-5 timer om gangen, da arbeidstiden til meg og samboer er delvis overlappende. Derfor har vi tenkt at vi burde få oss 2 katter, så de har hverandre til selskap.

Er dette en god idè, eller bør vi skaffe en katt først og se an om den trenger stimulering/selskap? Foreldrene mine har alltid hatt "alenekatter" som ble meget sure dersom andre katter kom inn på deres territorium...

Dersom vi skal ha 2, er det noen spesiell kombinasjon som er anbefalt, eller vil "alle" katter lære å like hverandre hvis de får nok tid? (Med spesiell kombinasjon tenker jeg på alder, kjønn, og om de er i slekt eller ikke)

Og til slutt, er det "feil" å ha store krav til selve katten(e)? Har sett for meg at jeg helst vil ha hunnkatter med enten den eller den fargen, og en viss kroppsform... Men føler meg alltid litt slem når jeg tenker sånn, det er jo så mange katter der ute som trenger et hjem og jeg vet jo at jeg kommer til å bli utrolig glad i den uansett... Hva tenker dere når dere skal finne et hjem til kattungene deres, er det ok om noen kommer bare for å se på dem og ikke synes de er "bra nok"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_AnetteR_*

Jeg vil absolutt anbefale to katter. Dersom du vurderer to er det best å skaffe to stykker samtidig, gjerne fra samme kull. Disse vil så godt som alltid gå veldig godt sammen. De vil ha mye selskap og glede av hverandre. Generelt anbefales det å ha en jente og en gutt, eller to gutter. Jenter er oftere noe sære. Alenekatter som er inne blir lett understimulert, det går jo bra dersom dere er flinke til å bruke tid på lek, men det beste er å ha en kattevenn.

Man kan si det slik. Med to kullsøsken er man så godt som garantert suksess. Slektskap ellers har ingenting å si. Ellers går det som regel greit å skaffe en kattunge dersom du har en voksen etablert katt, dersom du gir det tid - det vil være surmuling i begynnelsen. Andre ytterpunktet er å plassere sammen to godt voksene hunkatter som er vant til å være alene - da ber du om bråk og uvennskap.

Selvfølgelig er du ikke slem som har preferanser. Jeg har preferanser jeg også, til tross for at jeg bruker mye tid på å hjelpe katter ingen andre vil ha. Jeg er nok litt svak for langhårete hunkatter. Hver gang jeg har bestemt meg for å få ny katt, har jeg vært bestemt på en type. Så smelter hjertet mitt for noe helt annet...

Jeg vil absolutt anbefale deg å skaffe katter fra dyrebeskyttelsen. Da har du et sted å henvende deg for spørsmål, du er garantert en seriøs motpart, du har tid til å tenke deg om og besøke pusene. I tillegg har kattungene fått 1.gangs vaksine og de først ormkurene. Her jeg bor har vi også avtale med en veterinær, slik at du får kastrert kattene til halv pris. (så nettopp at det var snakk om utlandet - du får undersøke hvilke muligheter du har her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Jeg syns det er litt "feil" aa ha store krav til utseendet til katten, men det er naa meg da. Uansett saa er gemyttet mye viktigere, og spesielt hvis den skal vaere innekatt. Naa er jeg strengt tatt i mot innekatter, men naa har jeg da faatt meg en selv. Hun vil ikke ut saa da er det jo greit.

Hvis dere bestemmer dere for aa anskaffe en hittekatt er det godt mulig dere kan finne en katt som faktisk helst vil vaere inne. Og da vet man jo ogsaa om katten trives best som enekatt eller vil ha selskap. Kjoeper dere en kattungen har dere jo ingen garantier, og det er ogsaa mye arbeid med en vilter kattunge.

Katten min er en hittekatt, og jeg skulle gjerne ha anskaffet flere hadde jeg hatt plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det noe galt med preferanser angående utseende så lenge man likevel tar til seg en katt fra dyrebeskyttelsen eller lignende. Hvis dyrebeskyttelsen har mange katter å velge mellom, hvorfor skal ikke jeg velge den jeg liker best? Den trenger jo et hjem like mye som de andre. Er likevel enig i at personlighet er viktigst. Det er f.eks viktigere for meg å ha en kosete katt enn en speiell farge på pelsen. Mannen min på den annen side har alltid drøemt om en orange katt. Den må også like andre katter, siden vi har en pus fra før av. Når vi skal få oss katt nr. to om noen uker vil vi se etter en kosete, orange katt, men vi er begge enige om at det skal vaere en katt fra dyrebeskyttelsen her, så om de ikke har en orange kosepus nå, så er vi veldig glade for å få en annen. Vet jo at vi blir like glad i pusen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De fleste katter hos dyrebeskyttelsen er jo vant til å gå ute, så tror ikke det er så store sjanser for å få en innekatt derfra. Det blir selvfølgelig feil å få en utekatt til å bli innekatt.

Jeg tror det kan gå bra å bare ha en katt også. 4-5 timer alene om dagen er ikke så mye. Min katt er vant til å være alene i 8 timer, og det går bra. Synes det er fint at man får spesielt nært forhold til katten når det er én.

Hvis dere skal ha to katter er det ekstra viktig at dere vet at dere skal ha dem hele livet deres. Jeg ser en del annonser på FINN hvor mennesker omplasserer to katter som er oppvokst sammen. Det er selvsagt vanskeligere å omplassere to katter sammen. Men håper dere aldri kommer til å omplassere katten uansett.

Dere må være sikker på at dere kan beholde katten/e selv om dere skulle få barn for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du må huske at katter sover veldig mye. De sover som regel når vi er på jobben, og kanskje har seg en raptus eller to i løpet av dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste katter hos dyrebeskyttelsen er jo vant til å gå ute, så tror ikke det er så store sjanser for å få en innekatt derfra. Det blir selvfølgelig feil å få en utekatt til å bli innekatt.

Tja. Det stemmer ikke helt for min avdeling av dyrebeskyttelsen, iallefall. Alle kattene plasseres midlertidig i fosterhjem der de i utgangspunktet kun skal være inne. I fosterhjemmet vurderes det om katten kan være inne- eller utekatt. Katter som jevnlig går på døra eller sitter i vinduene og forsøker å komme seg ut omplasseres kun til folk som har trygge uteomgivelser til dem. Katter som virker mer enn fornøyde med å være inne og aldri maser om å få gå ut kan omplasseres som innekatter. Flere katter har også gått ute i lengre tid, sultet, frosset og vært livredde, og velger derfor selv å holde seg inne når de endelig har fått et varmt og trygt hjem (min katt er en sånn som har valgt selv å være innekatt, selv om han ikke blitt forlatt ute).

Flere fosterhjem har flere katter samtidig, så TS kan jo undersøke om det er noen som har to katter som trives i hverandres selskap. Hvis ikke mener jeg det er fullt forsvarlig å ha en enslig innekatt, så lenge dere bruker mye tid på å kose med den, aktivisere den og leke med den. Hva med å ta kontakt med dyrebeskyttelsen med en gang, og høre om de har katter som kan være innekatter, og hva de syns om katten bør ha selskap av en annen katt eller bør være alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...