Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når ble det egentlig greit å snakke med mat i munnen? Trodde det var normal bord/folkeskikk å svelge først, prate etterpå. Nå ser det ut som om det er allment akseptert og har sett flere reklamer der folk snakker med munnen full. Er det bare meg som synes dette er litt kvalmt? Må også påpeke at jeg ser flere voksne mennesker snakke med mat i munnen enn ungdommer. Ikke uvanlig på mine familieselskap i alle fall.

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det er ekkelt, det samme syns jeg om at noen spiser med munnen åpen, eller slurper og slafser. Jeg mister fullstendig matlysten.

Av en eller annen grunn sys jeg faktisk det virker som om det er de gamleste folkene som er verst på dette. Mulig det er bare der jeg kommer fra da..

Gjest Gjest_Bea_*
Skrevet

Det er ekkelt. Men når det er sagt: hva skal man gjøre i lunchen på jobb når folk rundt bordet stiller spørsmål hele tiden og vil ha raske svar....når ejg faktisk sitter der og tygger høflig og pent?

Man kan jo bli stum av mindre.

Men det er irriterende og ekkelt å se folk som har mat i munnen når de snakker!

Skrevet (endret)

Å prate med mat i munnen er litt uhøflig og ekkelt til tider og jeg unngår det så langt jeg kan. Når det ikke går så holder jeg meg alltid for munnen.

Endret av Kiyo
Skrevet

Åh, det er forferdelig!!

EN ting er om man strategisk og forsiktig legger maten til den ene siden i munnen, og holder seg litt for slik at man ikke viser den halvtygde massen til Gud og hvermann og ikke høres ut som om man snakker med munnen full av bomull. Da er det egentlig ikke så ille.

Men sånn ta-store-store-biter-og-snakke-samtidig-slik-at-alt-synes-og-man-nesten-ikke-hører-hva-som-blir-sagt-snakke-med-mat-i-munnen er helt og fullstendig FORFERDELIG

Skrevet

Ja, hvis jeg absolutt må si noe mens jeg har mat i munnen, så holder jeg hånda foran munnen sånn at det ikke ser så ekkelt ut.

Skrevet

Jeg har skikkelige aversjoner mot at skuespillere skal snakke med mat i munnen i enten reklamer/filmer/tv-serier for at ting skal virke mer realistisk.

Det irriterer meg så jeg nesten må slå av/bytte kanal.

Arrrggghh!!

Skrevet

Sitter jeg sammen med folk som snakker med mat i munnen ser jeg bare sjokkert og irrettesettende på de. Det går bare ikke an.

Skrevet

Tror ikke det plager meg. Har aldri lagt merke til det, og langt mindre tenkt over det. Hvorfor være så følsom?

Skrevet

Prating med mat i munnen, er frekt og uhøflig! Motbydelig er det også, særlig potetgull, og ostepop!!

Gjest Gjest_fisken_*
Skrevet
Prating med mat i munnen, er frekt og uhøflig! Motbydelig er det også, særlig potetgull, og ostepop!!

Dette er fryktelig. Det er ille å konstatere at de eldre i min familie er de verste på dette. De kan sitte med den samme smulen på tunga i flere minutter! :kjefte:

Gjest Langsyne
Skrevet
Når ble det egentlig greit å snakke med mat i munnen? Trodde det var normal bord/folkeskikk å svelge først, prate etterpå. Nå ser det ut som om det er allment akseptert og har sett flere reklamer der folk snakker med munnen full. Er det bare meg som synes dette er litt kvalmt? Må også påpeke at jeg ser flere voksne mennesker snakke med mat i munnen enn ungdommer. Ikke uvanlig på mine familieselskap i alle fall.

Hva synes du?

Jeg synes at da kan man like gjerne holde munn rundt middagsbordet, jeg. Ikke snakk til meg mens jeg eter om det er kvalmende!

I" selskaper" lar jeg være, men det kan veldig godt hende at jeg må prate med mat i munnen, men ikke med munnen "full". Og jeg tror de aller fleste skjønner at en prøver sitt beste å unngå det... De som ikke vil skjønne det, kommer sikkert aldri til å ville skjønne det heller. Jeg ser aldri noen prate med åpen munn ogkvalmende med mat i munnen, bortsett fra unger som skal tulle. Det er ekkelt, men det er det som er meninga. (at jeg skal reagere)

Man bruker hodet og viser litt folkeskikk når man er i selskap, men det aller viktigste er at vi er forskjellige og at man skal kose seg sammen. I de fleste tilfeller ville dette ikke ha ødelagt kvelden for meg, om det hadde vært koselig.

Jeg er så lei av at alt skal være ulevende og negativt i dagens samfunn at jeg av og til skjønner mer og mer hvorfor folk er "rebelske". Rett eller galt? Vet ikke. Men det er hvertfall slik jeg føler... :)

Gjest Pastas
Skrevet
Jeg er så lei av at alt skal være ulevende og negativt i dagens samfunn at jeg av og til skjønner mer og mer hvorfor folk er "rebelske". Rett eller galt? Vet ikke. Men det er hvertfall slik jeg føler... :)

Det er mange regler, holdninger, meninger og synspunkter i dagens samfunn som er satt uten spørsmålstegn. Noen er selvsagt gode av moralske grunner mens noen er rare. Det er få som spør seg selv hvorfor det er slik å slik..

Alt i alt er det for mye "synes ikke du det er merkelig at naboen eller personen vi sitter vedsiden av gjør slik og slik?" (synes synes synes, så mangt) Selv tenker jeg mer i denne duren "Er det ikke -rart- at vedkommende i det hele tatt orker å kommentere det?"

Folk må se seg selv mer i speilet!

Skrevet
EN ting er om man strategisk og forsiktig legger maten til den ene siden i munnen, og holder seg litt for slik at man ikke viser den halvtygde massen til Gud og hvermann og ikke høres ut som om man snakker med munnen full av bomull. Da er det egentlig ikke så ille. Men sånn ta-store-store-biter-og-snakke-samtidig-slik-at-alt-synes-og-man-nesten-ikke-hører-hva-som-blir-sagt-snakke-med-mat-i-munnen er helt og fullstendig FORFERDELIG

Jeg synes at da kan man like gjerne holde munn rundt middagsbordet, jeg. Ikke snakk til meg mens jeg eter om det er kvalmende!

I" selskaper" lar jeg være, men det kan veldig godt hende at jeg må prate med mat i munnen, men ikke med munnen "full". Og jeg tror de aller fleste skjønner at en prøver sitt beste å unngå det... De som ikke vil skjønne det, kommer sikkert aldri til å ville skjønne det heller. Jeg ser aldri noen prate med åpen munn ogkvalmende med mat i munnen, bortsett fra unger som skal tulle. Det er ekkelt, men det er det som er meninga. (at jeg skal reagere)

Man bruker hodet og viser litt folkeskikk når man er i selskap, men det aller viktigste er at vi er forskjellige og at man skal kose seg sammen. I de fleste tilfeller ville dette ikke ha ødelagt kvelden for meg, om det hadde vært koselig.

Siterer :)

Gjest Bastard
Skrevet
Tror ikke det plager meg. Har aldri lagt merke til det, og langt mindre tenkt over det. Hvorfor være så følsom?

Hvorfor være så ufølsom og careless?

Det plager meg veldig at folk snakker med mat i munnen. Jeg blir kvalm av og se på de, og man hører jo det også...når de snakker med mat i munnen. Det er uhøflig og personen som gjør det viser manglende oppdragelse og samkvem med andre mennesker.

Skrevet

Det er de som snakker med mat i munnen, gjerne med assosiasjoner av drøvtygging (har ei på jobben) og som deretter fyllfører det med å surkle melk eller annen drikke mellom tenna, med maten i munnen fremdeles og så slafse litt til og svelge tungt!

Kall meg gjerne rar, men jeg takler det ikke!

Hun på jobben er close talker i tillegg (må si hun er en meget verdsatt kollega, det er bare disse matgreiene), og plutselig står hun 5 cm fra ansiktet ditt gumlende (i dette tilfelle et onomatopoetikon) på en banan. Grøss.....

• 2 uker senere...
Skrevet
Ikke snakk til meg mens jeg eter om det er kvalmende!

Det prøver jeg å unngå hvis jeg vet du snakker med mat i munnen.

"Munnen full" er et utrykk og trengs ikke å ta som å bokstavelig talt ha pakket hele munnen full av mat. Har møtt få som har så mye mat i munnen av gangen. Jeg har jo mest sannsynligvis aldri møtt deg, så da vet jeg selvsagt ikke hvordan du oppfører deg på matbordet. Ingen som "må" snakke med mat i munnen, det er jo et valg, men skjønner at man kan føle at det er greit å svare med en gang.. Du snakker her kun for deg selv, er mange som ikke prøver å ikke snakke med mat i munnen, man merker jo stor sett hvem det er og ikke. Det er jo individuelt hva et menneske synes er kvalmende. Desverre lite jeg kan gjøre med det, det er en følelse jeg har.

Synes det er greit å vise litt folkeskikk over alt, men jeg innser jo at hva jeg synes er folkeskikk er ikke det alle andre synes er folkeskikk. Synes det er greit at andre synes annerledes, synd det ikke virker som du synes det samme og tar deg nær. Dette er jo en utagering fra min side, på en anonym nettside. At jeg synes å snakke med mat i munnen er kvalmt er ikke noe som sitter å murrer i hodet resten av kvelden om det har skjedd. Det ødelegger ikke kvelden min. Jeg bare lurte på om det hadde sluttet å være normal folkeskikk som jeg lærte på barneskolen og folk synes det er greit, eller om folk glemmer seg. En undring fra min side. Ser at det er flere som synes det samme og noen som synes annerledes, det er greit. Flere som var enige enn jeg hadde trodd, egentlig.

Gjest Tanita
Skrevet

Hva slags manerer man har viser veldig godt hva slags familie man kommer fra...

Skrevet

Jeg syntes det er stort sett fælt når folk snakker med mat i munnen. Kommer helt an på hvem det er. Jeg har ikke noe problem vis kjæresten min gjør det, men vis andre feks hade gjort det, en kollega eller noe, da hadde jeg reagert litt. Men er skjeldent jeg opplever det. Er ihvertfall fælt med folk som smatter, det er ekkelt det...

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)
Det prøver jeg å unngå hvis jeg vet du snakker med mat i munnen.

"Munnen full" er et utrykk og trengs ikke å ta som å bokstavelig talt ha pakket hele munnen full av mat. Har møtt få som har så mye mat i munnen av gangen. Jeg har jo mest sannsynligvis aldri møtt deg, så da vet jeg selvsagt ikke hvordan du oppfører deg på matbordet. Ingen som "må" snakke med mat i munnen, det er jo et valg, men skjønner at man kan føle at det er greit å svare med en gang.. Du snakker her kun for deg selv, er mange som ikke prøver å ikke snakke med mat i munnen, man merker jo stor sett hvem det er og ikke. Det er jo individuelt hva et menneske synes er kvalmende. Desverre lite jeg kan gjøre med det, det er en følelse jeg har.

Synes det er greit å vise litt folkeskikk over alt, men jeg innser jo at hva jeg synes er folkeskikk er ikke det alle andre synes er folkeskikk. Synes det er greit at andre synes annerledes, synd det ikke virker som du synes det samme og tar deg nær. Dette er jo en utagering fra min side, på en anonym nettside. At jeg synes å snakke med mat i munnen er kvalmt er ikke noe som sitter å murrer i hodet resten av kvelden om det har skjedd. Det ødelegger ikke kvelden min. Jeg bare lurte på om det hadde sluttet å være normal folkeskikk som jeg lærte på barneskolen og folk synes det er greit, eller om folk glemmer seg. En undring fra min side. Ser at det er flere som synes det samme og noen som synes annerledes, det er greit. Flere som var enige enn jeg hadde trodd, egentlig.

Jeg har ikke tatt meg nær av dette og jeg skjønner at det er ekkelt for noen. Selvfølgelig er det "ekkelt" å se at noen peser over maten med dressing rundt munnen, ja jeg synes da også at det er ekkelt. Men da det ikke var begrunnet mer enn "asj så ekkelt" følte jeg at det var en annen side som også burde bli lagt på bordet. Dvs å veie problemet, og jeg følte vel at alle de jeg har sett snakke/svare mens de har matbit i munnen ikke har vært "uhøflige" eller ikke har hatt "oppdragelse i folkeskikk". Jeg hadde nok reagert mer om jeg følte at vedkommende hadde litt asosiale antenner og syn på folkeskikk, men det har jeg til dags dato ikke sett. Bare hørt! Og jeg skal innrømme at jeg som person prøver å være litt åpen og uprobleminnstilt. En venn kan godt være merkelig, men om jeg ville valgt en kjæreste med asosiale antenner ville jeg ikke vært like uprippen på det. Synes folk har en tendens til å lage sosiale regler i hytt og pine og kalle alt annet dårlig folkeskikk/oppdragelse.

Og personlig lærte jeg ikke å ikke snakke med mat i munnen på barneskolen, men hjemme av foreldrene mine når jeg var enda mindre og syntes det var gøy å gape og fjolle med maten!

Endret av Langsyne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...