Gå til innhold

Buttermilk


Mischa

Anbefalte innlegg

Har en oppskrift jeg vil teste ut, men det står buttermilk blant ingrediensene.

Hva er egentlig buttermilk? Selges det i norske butikker? Finnes det et tilsvarende produkt jeg kan bruke som erstatning? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buttermilk er kjernemelk. (saup) Det som blir igjen etter man lager smør av fløte.

Så vidt jeg vet selges det ikke i Norge, ikke av Tine ihvertfall. Det er egentlig ganske dumt, for det er et flott produkt. Brukes til mye i mange andre land.

Erstattning.....tja.......blir vel skummetmelk det da. Saup er litt fetere, men ikke mye. Og det smaker litt smør, men du kan godt bruke skummetmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja jeg får kanskje teste ut med skummet melk da :)

Trodde kanskje det lignet på kefir (etter beskrivelsen jeg leste), men ikke godt å si :) Skummet melk får jeg hvertfall tak i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg erstatter buttermilk med kulturmelk - vanlig skummetmelk har en helt annen konsistens, og vil ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kefir har både melkesyrebakterier og gjær i seg, det har ikke kjernemelk.

Jeg jobber bla med kjernemelk, og jeg kan forsikre deg at det ligner ikke på Kefir i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på at du kan bruke kulturmelk, skummet kultur ligner mest.....vanskelig å si når jeg ikke vet hva du skal bruke det til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Jeg tenkte også på at du kan bruke kulturmelk, skummet kultur ligner mest.....vanskelig å si når jeg ikke vet hva du skal bruke det til. :-)

Så utrolig bra å lese råd fra en som virkelig vet hva det er snakk om! Det var veldig lærerikt. :)

Jeg har erfart at i kakeoppskrifter fungerer skummet kulturmelk fint som erstatning. Men jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan det ville blitt om jeg hadde brukt buttermilk i stedet. Uansett, resultatet har alltid blitt vellykket, så jeg sier meg fornøyd med det!

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen avansert muffinsbaker, så du får bare prøve! :-)

De så veldig veldig gode ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Takk for svar!

Det er denne oppskriften! :)

Forandrer det noe?

Jeg tror at buttermilk er brukt fordi det gir en litt syrlig smak, og at alle typer syrlige melkeprodukter som yoghurt, kefir, kulturmelk, osv, vil kunne gi et lignende resultat. Du kan sikkert også bruke vanlig melk. Da blir smaken selvfølgelig litt annerledes, men likefullt god. Jeg tror altså ikke at man må bruke buttermilk for at muffinsene skal bli vellykket.

Når jeg tenker meg om, har jeg laget buttermilk selv et par ganger, men da har jeg bare helt det ut i vasken. :tristbla: Jeg innbiller meg i hvertfall at vannet man heller av i denne oppskriften er buttermilk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man kan erstatte buttermilk med like deler melk og naturell yogurth og det har jeg gjort med fint resultat. Så vidt jeg har forstått inneholder buttermilk noe som reagerer med bakepulver og derfor skaper et spesielt fluffy og godt resultat i f.eks. muffins og pannekaker. Men det går altså fint uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg i hvertfall at vannet man heller av i denne oppskriften er buttermilk?

Det du heller av der er myse. Det er det som blir igjen når man yster, buttermilk/kjernemelk er det som blir igjen når man tar ut smør fra fløte.

Jeg har lest at man kan erstatte buttermilk med like deler melk og naturell yogurth og det har jeg gjort med fint resultat. Så vidt jeg har forstått inneholder buttermilk noe som reagerer med bakepulver og derfor skaper et spesielt fluffy og godt resultat i f.eks. muffins og pannekaker.

Skummetkulturmelk er jo melk og bakterier. Syra fra bakteriene vil reagere med bakepulveret og få det til å "blåse seg opp"; ergo fluffy! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Det du heller av der er myse. Det er det som blir igjen når man yster, buttermilk/kjernemelk er det som blir igjen når man tar ut smør fra fløte.

:idesmil:

Selvfølgelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Cultured buttermilk som man faar kjoept paa supermarkedene her i Uk er ikke ekte kjernemelk, men omtrent det samme som norsk surmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie
Det du heller av der er myse. Det er det som blir igjen når man yster, buttermilk/kjernemelk er det som blir igjen når man tar ut smør fra fløte.

:idesmil: Takk! Selvfølgelig! :)

Jeg kom forresten nettopp tilfeldigvis over det følgende fra en veldig dyktig konditor og kokebokforfatter om hva man kan erstatte buttermilk med:

Use yogurt (whole milk or low-fat), sour cream, or regular whole milk with a tablespoon of vinegar added (let it sit at least 10 minutes before using...it will start to curdle a bit, don't freak out, that's what you want.) You need an acid to react with the leavening and to neutralize the taste of the baking soda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler noen ingredienser så må ut og handle litt i morgen og da blir det muffins, men nå skal jeg hvertfall klare å mekke min egen buttermilk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i UK og kjøper noen ganger buttermilk til baking og det lukter og smaker som kefir eller surmelk. Det står ofte i oppskriftene her at man kan bruke yoghurt naturell hvis man ikke har buttermilk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bare en liten triks vi Irske folk bruke når vi er utenlands og ikke kan for tag i buttermilk.....  Det er å tar et teskje med edik i vanlig Hmelk......  Det vil si, 100ml Hmelk og 1 ts edik, blandet sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...