Gå til innhold

P-Pille hjelp

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sanne_*
Skrevet

Hei Hei!

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, så jeg prøver her:)

Jeg er en jente på 22år som nå har vært sammen med typen min i noen mnd, og jeg vurderer å begynne på ppillen så vi slipper å "stresse" med kondom til enhver tid.

Jeg har også utrolig smertefulle mensensmerter,som gjør at jeg er nødt til å være borte fra jobb når det er på sitt verste.

Jeg er allikevel litt skeptisk til dette,så jeg hadde satt pris på om noen kunne gi meg noen råd.

For jeg synes det er litt skummelt å tilføre kroppen hormomer når jeg ikke vet hvordan jeg kommer til å reagere på de!

For jeg er bla redd for å gå opp i vekt,for flere av venninne mine har gått opp så mye som ti kg etter de startet på pillen, så er det noen som vet om enkelte typer p-piller der man ikke går opp i vekt?

Jeg har også hørt at det ikke er alle typer p-piller som tar knekken på m-smertene, er det noen som vet hvem som er gunstig mot det?

I media så dukker det alltid opp den ene saken etter den andre om bivirkinger og farer med pillen er da denne minipillen gunstigere siden hormonnivået er mindre?

Det finnes flere alternativer som pstav osv kan de være like virkningsfulle som pillen, og hvordan er det med minskning av smerter og vektøkning da?

Jeg er litt grønn på dette området, og vet at det er ganske inviduelt hvordan man reagerer på slike piller,men jeg hadde satt utrolig pris på om jeg fikk tilbakemelding!

Ha en fin natt videre

Sanne

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om kondom er ok innimellom (noe du uansett bør regne med ved diare, antibiotika osv) så kan du kanskje vurdere FAM? Søker du på ovusoft her i forumet dukker det opp ganske my info :)

Skrevet

Bestille ein time hos legen din, då vil du få gode svar på spørsmåla dine! :)

Ingen kan på førehand seie korleis du vil reagere på hormona i p-pillene. Det er ikkje verre enn at du kan bytte merke, dersom du får ubehagelege biverknader! Det finst ulike piller med ulik hormoninnhald, og nokre vil kanskje passe bedre for deg enn andre. Du må nesten prøve deg fram, og legen vil hjelpe deg med å velge den p-pilla som passer best for deg!

Vektøkning er ikke dokumentert som bivirkning for noen av p-pillene på markedet. (Pasienthandboka - p-piller)

Minipillen inneheld ikkje østrogen, berre gestagen. Det er vanleg å få uregelmessige blødninger ved bruk av minipille. Mindre alvorlege biverknader enn for p-piller, men er ikkje like sikker som p-piller av kombinasjonstypen.

P-stav inneheld same hormon som minipillen. Du vil dermed kunne oppleve dei same biverknadene som for minipillen. Den er sikrare enn minipillen, fordi du slepp å hugse på å ta ein pille til rett tid kvar dag. P-staven skal sitte i 3 år.

Pasienthandboka - prevensjon

Skrevet (endret)

Som det stod i innlegget over her så er det ikke dokumentert at vektøkning er en bivirkning.

Noen legger på seg ja, men det er vann og ikke fett. Ødem, heter det. De fleste p-pillene har en vanndrivende effekt som skal motdrive at man får ødem.

edit: når d gjelder menssmerter, om hvorvidt de forsvinner eller blir mindre vonde er veldig individuellt. Du må bare prøve deg fram. Jeg selv har brukt 2 forskjellige p-pille merker, og 1 mini-pille, mine menssmerter har ikke forandret seg. Kjenner heller ingen som har fått mindre vondt av bruk av p-piller.

Endret av Avalon
Skrevet

Jeg fikk et nytt liv med ppiller, regelmessig mens, svært lite blødning, og ikke minst en tilnærmet smertefri menstruasjon (gikk på synfase). Jeg gikk opp et par kilo, ingenting å grine på nesa av :)

Som sagt over meg så er det veldig individuellt hvordan folk reagerer på de forskjellige ppillene, anbefaler også at du tar kontakt med fastlegen din og prøver deg frem. Obs, ppiller kan gjøre kroppen din ustabil den første tiden, det kan ta noen mnd før normal syklus er på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...