Gå til innhold

Selvrespekt <=> Selvdisiplin ?


Rapitap

Anbefalte innlegg

Går disse hånd i hånd?

Du får selvrespekt om du er selvdisiplinert. Øker respketen for deg selv om du er streng? Eller slapp? Om du er slapp og lar deg selv gjøre bortimot hva som helst, mister man da respekten for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, nå blir vi filosofiske her!

Til en viss grad tror jeg det er sånn. Jeg mister respekt for meg sjøl hvis jeg gir etter for sjokoladetrangen til stadighet, mens jeg synes jeg er veldig flink hvis jeg stikker på SATS i stedet. Så kanskje det er noe i det?

Men gjelder det for alle situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig det - å være litt filosofisk også!

=)

Ja, jeg lurer også på...om det er andre situasjoner man skaper selvrespekt for seg selv.....Hmmm...

*grubler videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Får mer respekt for meg selv om jeg sier ifra når jeg er uenig i ting eller føler meg urettferdig behandlet. Og spesielt hvis jeg sier ifra på en sindig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister respekten for meg selv når jeg ikke klarer å gjøre ting jeg har satt meg som mål. Mister respekten for meg selv når jeg ikke klarer å la vær å drikke brus, spise godteri og usunn mat...

...jo, det er nok litt sånn, hvertfall for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Nei, jeg vil ikke si at disse "begrepene" har noe med hverandre å gjøre.

For en enkelt person kan det selvsagt ha det.

Men, dersom det for en person er naturlig at selvdisiplin er nøkkelen til selvrespekt, er det fordi denne bruker disiplin som et middel.

Ergo; vi kan skape mange ulike situasjoner selv, men objektivt sett stemmer det ikke likevel ...

Jeg har respekt for meg selv både når jeg trener og når jeg spiser sjokolade ... Og takk for det! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får mer respekt for meg selv om jeg sier ifra når jeg er uenig i ting eller føler meg urettferdig behandlet. Og spesielt hvis jeg sier ifra på en sindig måte

Enig. Gjør det du mener er rett, og stå for det du gjør :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke at selvrespekt og selvdisiplin har nødvendigvis noe med hverandre å gjøre. Er enig med sisilie.

Men noen ganger må det til litt selvdisiplin for å klare å gjennomføre det en vil og dermed øker selvrepekten dersom det lykkes.

Prøver meg med litt filosofisk tankegang her, mulig jeg er litt på viddene.... For å klare å gjennomføre alle pliktene man har (jobb, barn hus, hjelpe andre etc.) kreves det selvdisiplin. Disse pliktene kan av og til ta overhånd, og en får ikke tid til å gjøre egne ting. Skjer dettet over lang tid kan en miste selvrespekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...