Gå til innhold

Dyr i nød


Gjest Dyr <3

Anbefalte innlegg

Gjest Dyr <3

Hei.

Hva gjør dere dermed om dere finner et dyr i nød? Hvem henvender dere dere til?

Jeg har nett funnet en katt med en stor skade (!!), og jeg har ringt alle mulige instanser uten å kunne få noe hjelp. Jeg klarte desverre ikke å fange den, men håper den skal søke tilbake hit slik at jeg kan hjelpe den på en eller annen måte. Jeg har ringt det meste for å høre hva jeg kan gjøre, men kommer ingen vei. Hva gjør dere? Jeg er kjempe frustert og sint.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wacmoc
Hei.

Hva gjør dere dermed om dere finner et dyr i nød? Hvem henvender dere dere til?

Jeg har nett funnet en katt med en stor skade (!!), og jeg har ringt alle mulige instanser uten å kunne få noe hjelp. Jeg klarte desverre ikke å fange den, men håper den skal søke tilbake hit slik at jeg kan hjelpe den på en eller annen måte. Jeg har ringt det meste for å høre hva jeg kan gjøre, men kommer ingen vei. Hva gjør dere? Jeg er kjempe frustert og sint.

Takker for svar.

Rett meg om jeg tar feil, men er det ikke sånn at du må bringe katten selv om du finner en katt som er skadet? Systemet i norge er ganske ødelagt på noen ting, tror du bare bør prøve å få tak i den så godt du kan, prøv å lur den til deg med litt kattemat/leverpostei/tunfisk og kjør den så til dyrlegen..

Huff, håper du får tak i pus :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg om jeg tar feil, men er det ikke sånn at du må bringe katten selv om du finner en katt som er skadet?

Mulig, men om man tar med en skadet katt til veterinær må man jo betale selv, uavhengig av om man eier katten eller ikke. Selvfølgelig er det fint om man har råd til det, men jeg forstår jo godt at man vegrer seg for å betale flere tusen for et dyr man ikke kjenner.

Her tror jeg Dyrebeskyttelsen prioriterer skadede katter - ringte du dem, TS, og hva sa eventuelt de? Jeg er ganske sikker på at jeg i en slik situasjon ville fått låne fangstbur av Dyrebeskyttelsen, og tilbudt meg å være fosterhjem for katten til den ble frisk mot at de betalte veterinærregningen.

Det er så synd at ikke dyr kan forvente den samme legehjelpen som mennesker - et skadet menneske vil bli lagt inn på sykehus og behandlet uten spørsmål, kommer man med en alvorlig skadet katt er veterinærene nødt å si "Javel, men vis oss pengene først", fordi staten ikke hjelper til i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Har ikke sett katten igjen =( har satt naboer og alt i sving. Dyreklinikken sa at de ikke kunne hjelpe meg om jeg ikke selv betalte. De fikk ingenting dekket. Det hadde forsåvidt gått bra for meg(antar eierene ville betalt tilbake, jeg tror dette var en tam katt ), men jeg hadde ikke bil og kom meg ingen steder. Følte meg seriøst helt hjelpeløs, og det er helt grusomt.

Er vi ikke pliktig til å hjelpe dyr i nød, og så får jeg ingen hjelp liksom? Dyrebeskyttelsen var stengt, så ringte der vi skulle ringe ang akutte tilfeller, og de ba meg ringe polititet om han kom tilbake. Så jeg følte ikke at jeg fikk så mye hjelp egentlig. Følte meg totalt hjelpesløs..

Har aldri sett den katten her i nabolaget før, så jeg antar det var en katt på rek, el friertur..

Katten så ikke dårlig ut sånn fysisk med første øyekast, men den var veldig skadet i hodet så den trengte hjelp.. Blir helt dårlig av dette. blir så lei meg, for dette kan ikke en annen katt har gjort, dette må være mishandling.. noen mennesker er så onde og ego..

"Det er så synd at ikke dyr kan forvente den samme legehjelpen som mennesker - et skadet menneske vil bli lagt inn på sykehus og behandlet uten spørsmål, kommer man med en alvorlig skadet katt er veterinærene nødt å si "Javel, men vis oss pengene først", fordi staten ikke hjelper til i det hele tatt."

Dette er så sant. Kunne ønske de var stilt likt.. Er jo helt håpløst at de ikke skal få hjelp før du kan blafre med pengene opp i ansiktet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei

Jeg synes det er kjempefint av deg at dy ønsker å hjelpe denne katten, og jeg er så enig med deg i at det burde vært en langt bedre ordning for dette i Norge.

Min familie og jeg tok oss av en hjemløs, syk katt en stund, frem til den var frisk nok til å bli sendt til Dyrebeskyttelsen. Vi var nødt til å dekke alle utgifter selv, men Dyrebeskyttelsen tok imot katten og fikk den kastrert etter at den hadde blitt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når dere finner skadde dyr, skal dere ringe til politiet på tlf. 02800. De gir da beskjed om hvor dere eventuelt kan ringe videre, eller de tar den kontakten selv.

Alle kommuner har ei ettersøksgruppe med våpen og hund som tar seg av sånn avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Marianne_*
Når dere finner skadde dyr, skal dere ringe til politiet på tlf. 02800. De gir da beskjed om hvor dere eventuelt kan ringe videre, eller de tar den kontakten selv.

Alle kommuner har ei ettersøksgruppe med våpen og hund som tar seg av sånn avliving.

Tviler vel på at de ville tatt seg av en skadet katt egentlig... De prioriterer vel typisk påkjørte rådyr o.l

Men når det er sagt: Da jeg jobbet på dyreklinikk var det er sånt opplegg at hvis noen kom inn med en skadet katt(eller annet dyr) som de ikke selv eide, så fylte de ut et skjema, og så betalte staten for avlivning. Det er jo bra når det er et klart tilfelle der avlivning er eneste mulighet, da slipper den ivertfall å lide, men ikke bra nok hvis det ikke er riktig å avlive selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor var det plutselig en katt som begynte å dukke opp for å få mat. Han så litt shabby ut, men etter å ha sett nærmere på han så jeg at han hadde et diiiigert sår under armen. Jeg ringte Dyrebeskyttelsen, som kom med et digert bur jeg kunne fange katten i. Da jeg hadde fått lurt ham inn i buret kom de og hentet ham og tok han med til dyrlegen. Han var desverre så syk at han døde på operasjonsbordet...

Ellers har jeg et par ganger gått meg på katter som har vært skadet, og jeg har tatt dem med til dyrlegen og stått for regninga selv. I begge tilfellene fant vi ingen eiere, så Dyrebeskyttlsen tok seg av dem også.

Norge burde absolutt ha et offentlig tilbud til forlatte/skadde dyr. Det eneste er vel Mattilsynet, men jeg tror ikke de akkurat tar vare på bortkomne katter. Jeg vet at Dyrebskyttelsen til tider er så overfylt av forlatte kjæledyr at de rett og slett ikke har kapasitet til å hjelpe flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, avliving er det eneste staten støtter. Det var det dyrelegen sa til meg når jeg ringte. og det er jo helt håpløst. Jeg følte meg totalt hjelpesløs igår etter å ringt alle sammen, og jeg blir mer og mer forbanna for at det ikke finnes noen bedre alternativer.

vi skulle hatt dyrepoliti i Norge!!

nå har ikke pusen kommet tilbake, så jeg vet ikke hvordan det går med den.. håper noen andre fikk tak i ann og hjelper ann :) va en nydelig pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...