Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 5 år siden klarte jeg å forstue foten ganske ille. Det var 2 dager før jeg skulle på ferie, så jeg belastet foten ganske mye like etter skaden. Jeg klarte ikke å gå ordentlig, men jeg haltet/ lente meg inntil andre den uka vi var på ferie. Foten hovnet opp så jeg ikke kunne ha på sko, og den var hoven i ca. 3 måneder etter. (Heldigvis var det på våren, så jeg brukte sandaler/ lave sko.) Fordi det var så vondt og så hovent dro jeg til legen, men han sa at det kunne ta flere måneder før det gikk bra. Det tok som sagt ca. 3 måneder før den ikke var hoven mer, og jeg følte vel at jeg kunne bruke den greit da.

Så, for ca 3 år siden begynte jeg å merke at ankelen gjorde vondt når jeg belastet den, og i tillegg ble den litt hoven, mørk (nesten som et blåmerke) og huden på ankelen er helt tørr. Innimellom stikker det også ganske kraftig og det går ilinger oppover beinet. Dette skjer fortsatt. Jeg satte det ikke i sammenheng med forstuingen for 5 år siden før nylig, og nå lurer jeg på om jeg skadet meg mer enn jeg trodde den gangen. Samboeren min maser om at jeg burde ta en tur til legen, men jeg tenker at det sikkert går seg til og at det ikke er stort legen får gjort uansett. Er det noen som har noen erfaringer med noe sånt og har noen tanker om det er noen vits i å dra til legen for det?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet
For 5 år siden klarte jeg å forstue foten ganske ille. Det var 2 dager før jeg skulle på ferie, så jeg belastet foten ganske mye like etter skaden. Jeg klarte ikke å gå ordentlig, men jeg haltet/ lente meg inntil andre den uka vi var på ferie. Foten hovnet opp så jeg ikke kunne ha på sko, og den var hoven i ca. 3 måneder etter. (Heldigvis var det på våren, så jeg brukte sandaler/ lave sko.) Fordi det var så vondt og så hovent dro jeg til legen, men han sa at det kunne ta flere måneder før det gikk bra. Det tok som sagt ca. 3 måneder før den ikke var hoven mer, og jeg følte vel at jeg kunne bruke den greit da.

Så, for ca 3 år siden begynte jeg å merke at ankelen gjorde vondt når jeg belastet den, og i tillegg ble den litt hoven, mørk (nesten som et blåmerke) og huden på ankelen er helt tørr. Innimellom stikker det også ganske kraftig og det går ilinger oppover beinet. Dette skjer fortsatt. Jeg satte det ikke i sammenheng med forstuingen for 5 år siden før nylig, og nå lurer jeg på om jeg skadet meg mer enn jeg trodde den gangen. Samboeren min maser om at jeg burde ta en tur til legen, men jeg tenker at det sikkert går seg til og at det ikke er stort legen får gjort uansett. Er det noen som har noen erfaringer med noe sånt og har noen tanker om det er noen vits i å dra til legen for det?

Det eneste legen kan få gjort er å henvise deg videre til ortoped eller kiropraktor for å se om det er en feilstilling eller lignende i ankelen. Det er kanskje ikke så dumt å få henvisning til en av delene for å se om de kan finne ut hva som skaper irritasjonen, og det er fult mulig at det er noe som kan behandles. :)

Gjest Wacmoc
Skrevet

Om du ikke tok rønken av foten din, syntes jeg du bør dra og gjøre det. Hadde noe av det samme som deg, datt på ski og fikk innihelvettes vondt. Klarte ikke gå på flere uker, den var kjempehåven og legen sa at jeg bare hadde forstuet den. Etter et år dro jeg tilbake og hu tok litt på den og sa jeg hadde senebetennelse og fikk noen piller. Etter enda ett år uten bedring bytta jeg lege og fikk ordna rønken osv.. Etter nesten 3 år med smerter fikk jeg vite at jeg hadde rift i akilliessenen min og hadde fått betennelse i ankelen i tillegg ettersom at jeg hadde gått så lenge med det.. Betennelsen har blitt fiksa, og er på venteliste for å fikse akillisen. Kan ikke gjøre noe med foten, er utrolig vondt. Er det en dag jeg går litt langt, hovner foten opp og jeg klarer ikke gå pga smerten i de følgene dagene..

Er jo ikke sikkert du har noe av det samme som meg, men foreslår du drar å sjekker det ettersom at dette har pågått så lenge!

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg får vel kanskje ta en telefon til legen min etter påske... Jeg liker ikke å dra til legen for sånne "bagateller", men det er vel dumt å ikke fikse på det om det går an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...