Gjest Lily1 Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Selv om de fleste opplever å vokse av seg allergien etter fylte 30 år (i følge eksperter), har jeg opplevd det motsatte... den blir bare verre og verre med årene. Nå har pollensesongen pågått noen uker, og jeg sliter kraftig til tross for at jeg har startet med kenacort! Virkningen av antihistaminene (tablettene) varer 6-8 timer, og jeg må ta 2 allergitabletter i døgnet for å holde symptomene nede. Øyendråpene lindrer bare en time eller to... det er bare nesesprayen som virker nesten som den skal (jeg er bare litt tett, men det kan jeg tåle). Men det som er mest plagsomt er øynene som renner, klør og svir hele tiden. Skarpt lys er direkte vondt! Nå gruer jeg som en hund til bjørkepollenspredningen som begynner om noen få uker... når jeg har slike plager nå, hvordan blir det da når "hovedproblemet" dukker opp? Er det noen som har gode råd om hvordan jeg kan lindre symptomene? Jeg har prøvd diverse homeopatiske midler i tillegg til den tradisjonelle medisinen, men de hjalp ikke! Og det aller, aller, aller verste, er at jeg ikke engang kan spise påskemarsipanen som jeg har gledet meg til i mange uker. Jeg prøvde en bitteliten bit i går, og hovnet så opp i halsen, at det gjør jeg ikke igjen!
Gjest Gjest_Lina_* Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Dersom du er så plaget ville jeg tatt en tur til fastlegen, for så å få henvisning videre til spesialist. Jeg hadde en fastlege som ga meg vanlige medisiner, hadde liten kunnskap og mente det ikke fantes noe som kunne hjelpe meg. En venn av meg som er spesialist i allmennmedisin mente jeg fikk for dårlig hjelp, og skrev henvisning til spesialist. Der fikk jeg både vaksine og bedre medisiner, og bedre forståelse og oppfølging. I dag er jeg knapt plaget. Jeg har ikke samme allergi som deg, og kan si lite om hva som hjelper, men man bør ofte stå på kravene og få mer hjelp. Fastleger har jeg generelt mindre og mindre til overs for, de mangler ofte dybdekunnskap om enkeltsykdommer. Nå går jeg som oftest via venner og bekjente for å få direkte henvisning til spesialister.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Spesialist er vel ordet her ja. Du trenger kanskje en ny type antihistaminer. De vanlige typene fungere ikke på meg lengere, akkurat som om jeg blir immun etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Har et godt tips som hjelper mot allergi, selv om det høres litt rart ut, og det er grønn te. Et par kopper med grønn te om dagen har holdt allergien min borte i hvert fall. Så det hjelper faktisk. Og hvis du leter på nettet så ser du at grønn te har en positiv virkning på lunger og bronkier og slimhinner osv, som er det som allergien går utover. Så hvis du er åpen for å prøve noe annet enn piller så er det et godt råd. De få tingene som en må passe på somjeg vet om er dette: -Alt med måte!..og at det er vanlig grønn te som man får kjøpt på daglivarebutikker det er snakk om. -Grønn te i kapselform eller på helsekostbutikker kan jeg ikke gå god for, fordi det ofte har mangedobbel styrke, og muligens ikke er like bra for kroppen på lang sikt hvis man får så utrolig store mengder av det. -Grønn te er også noe en skal være forsiktig med å ta de første månedene før og under en graviditet fordi det senker folatnivået Bortsett fra det veit jeg ikke om noen negative ting, og kan på det sterkeste anbefale det mot allergi!
Gjest Lily1 Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Takk for svar! Jeg har snakket med legen min, men han ser ingen grunn til å henvise meg til spesialist på grunn av allergien nå. Jeg må vurdere å gå til privatpraktiserende lege for å få en henvisning, men jeg vil ikke bytte fastlege på grunn av dette. Grønn te drikker jeg en del av, og det hjelper dessverre ikke mot allergiplagene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå