Gå til innhold

Hva tenker dere om..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Noen tanker om hvilke personer som utdanner seg til førskolelærere?

Eller selve profesjonen førskolelærerutdanning er/gjør med en person?

Videoannonse
Annonse
Gjest mortil2
Skrevet

Det må være folk som liker å jobbe med unger, det burde i alle fall være første man tenker på... ?

Jeg skal selv søke på Allmennlærer utdanningen på høyskolen til neste høst, da jeg må ta opp fag for å få generell studiekompetanse.. da vil jeg ha et bredere spekter enn førskolelærere... men jeg er veldig glad i å være rundt barn, og liker å lære bort. Samtidig som jeg vil tro at det er en trygg jobb!!

Førskolelærere jobber stort sett på 1.klasse eller barnehage, og der lærer de ikke på samme måte som si 10.klasse... Der er nok læringen mer i form av lek, hvis jeg ikke har tatt heeeelt feil =)

Skrevet
Det må være folk som liker å jobbe med unger, det burde i alle fall være første man tenker på... ?

Jeg skal selv søke på Allmennlærer utdanningen på høyskolen til neste høst, da jeg må ta opp fag for å få generell studiekompetanse.. da vil jeg ha et bredere spekter enn førskolelærere... men jeg er veldig glad i å være rundt barn, og liker å lære bort. Samtidig som jeg vil tro at det er en trygg jobb!!

Førskolelærere jobber stort sett på 1.klasse eller barnehage, og der lærer de ikke på samme måte som si 10.klasse... Der er nok læringen mer i form av lek, hvis jeg ikke har tatt heeeelt feil =)

Bredt spekter som i 1-10. klasse, ja. Førskolelærere jobber stort sett med barn mellom 1-6/7 år. På allmennlærerutdanning lærer man mer fag, på førskolelærerutdanning mer pedagogikk. Om du er interessert i "det å lære bort" er pedagogikk selve læren i "det å lære fra seg". Det går på hvordan barn/mennesker utvikler seg og hvordan de er i stand til å lære seg ting, altså utviklingsspykologi, og som pedagog bør man kunne tilrettelegge for læring og utvikling fra barns forutsetninger og nivå. Om du er interessert spesielt i norsk eller historie, kan grunnfag være greit å ha, eller faginnholdet du får på allmennfaglinja, men om det er selve læringsprosessene du interesserer deg for, vil jeg anbefale førskolelærer p.g.a at det er mer pedagogikk i studiet.

Gjest Gjest
Skrevet
om det er selve læringsprosessene du interesserer deg for, vil jeg anbefale førskolelærer p.g.a at det er mer pedagogikk i studiet.

Og det skal liksom være i motsetning til lærerutdanning, mener du?

Hahahaha...

Gjest Gjest_Britta_*
Skrevet

Kjenner flere barnehagetanter og tenker på dem som litt gretne, de leker ikke så mye med barna som er i barnehagen. Ikke fokuserer de på sunt kosthold heller. Vet ikke om jeg ville ha sendt barna til den lokale barnehagen.

Skrevet

Oi! Her blir det spennende å følge med! Jeg er 21, har studert økonomi og ingeniørfag fra før, men velger denne gangen med hjertet og har søkt meg inn på førskolelærer til høsten. Min samboer reagerte umiddelbart negativt! "Å nei, skal du bli en av dem, nei sånn får du ikke lov til å bli!" Haha :fnise:. Han hadde en formening om at en førskolelærer, eller barnehagetante som dere sier, har rødt, krøllete hår, går mest i egenstrikkede produkter og er over middels interessert i økologi og å bevare jorden. (Ikke at økologi er så negativt altså, men det blir nok litt mye med hele pakka ;)) Han vet jo hvor glad jeg er i barn, og hvor gøy jeg synes det er å leke;) Dessuten så har jeg alltid sagt at hvis jeg skal bli lærer, så skal det bli i småskolen. Det er den viktigste læreren mener nå jeg. Det er den læreren som legger fundamentet! H*n som må vekke interessen for skolen, for lesing, skriving og regning osv.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg tenker at førskolelærere er glade i barn, kreative, "runde" i kantene, gode på sangleker, rim, regler, pedagogisk tilrettelegging for småbarn. Og at mange av dem ikke er så gode i rettskriving eller på pc. Og ja - dette er selvfølgelig en generalisering.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Hahahaha...

Ja, du kan jo gå inn på hvilken som helst høgskole som har allmennlærer og førskolelærerutdanning og sammenligne studieplanen, å ser du at det stemmer :)

Skrevet

Hahahaha...

Det er en kjensgjerning at førskolelærere har dobbelt så mange timer pedagogikk i studiet, selv om det er et år kortere. Det pågår en diskusjon om å få mer pedagogikk inn i lærerstudiet, fordi de har sett denne mangelen....

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet
Oi! Her blir det spennende å følge med! Jeg er 21, har studert økonomi og ingeniørfag fra før, men velger denne gangen med hjertet og har søkt meg inn på førskolelærer til høsten. Min samboer reagerte umiddelbart negativt! "Å nei, skal du bli en av dem, nei sånn får du ikke lov til å bli!" Haha :fnise:. Han hadde en formening om at en førskolelærer, eller barnehagetante som dere sier, har rødt, krøllete hår, går mest i egenstrikkede produkter og er over middels interessert i økologi og å bevare jorden. (Ikke at økologi er så negativt altså, men det blir nok litt mye med hele pakka ;)) Han vet jo hvor glad jeg er i barn, og hvor gøy jeg synes det er å leke;) Dessuten så har jeg alltid sagt at hvis jeg skal bli lærer, så skal det bli i småskolen. Det er den viktigste læreren mener nå jeg. Det er den læreren som legger fundamentet! H*n som må vekke interessen for skolen, for lesing, skriving og regning osv.

Skjønner hva du mener, hehe.. "Nå tar vi den rosa sangen dere, den ros sangen!" Men, for å ha det sagt, så begynner fundamentet for lese-og skrive forståelsen og den matematiske forståelsen i barnehagen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker om førskolelærere:

- en voksen person som har gått på førskolelærer-studiet.

Som regel tenker jeg også på en kvinne...

Ellers er vel de like forskjellige som alle andre her i verden.

Skrevet (endret)
Han hadde en formening om at en førskolelærer, eller barnehagetante som dere sier, har rødt, krøllete hår, går mest i egenstrikkede produkter og er over middels interessert i økologi og å bevare jorden. (Ikke at økologi er så negativt altså, men det blir nok litt mye med hele pakka ;))

Haha .. morsomt! Jeg har (naturlig) rødt hår med fall, er utdannet gartner, har jobbet en del med økologisk landbruk og er ferdig førskolelærer om et par måneder. Strikker ikke så mye, men handler en del seconhand :fnise:

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg er førskolelærer selv da. Mitt inside-inntrykk av folk som jobber i barnehagen, som førskolelærer/assistent, er selvfølgelig at de er profesjonelle i forhold til ungene. Vi vet hva vi gjør og er reflekterte.

Førskolelærere og pedagoger med litt utdannelse, er kanskje enda mer profesjonelle enn assistenter uten utdannelse, men det finnes selvfølgelig unntak. I min barnehage er førskolelærerene kanskje mildere og mykere enn assistentene. Har et inntrykk av at de er flinkere til å se barnas perspektiv, og flinkere til å se hva barnet trenger. Flere ganger har jeg opplevd at assistenter uten utdannelse har kjeftet på et barn i en situasjon der jeg som er førskolelærer ikke ville gjort det (for eksempel).

Gjest Gjest
Skrevet

Ser for meg overpedagogiske tanter med rødt hår og SV-sveis, som oversnakker hele tiden, slik at alle blir slitne. Litt sånn Pryssiluskan. Marsjereri tog og brenner bh'er. Går i jeans og collegegenser med rund hals hver dag. Kort hår. Og litt runde, røyker og er litt misfornøyd og sur. Slik ser jo en del på barnehagetantene.

Gjest Gjest
Skrevet

Generelt tenker jeg at de er greie folk, men kanskje med litt mindreverdighetskomplekser? Jeg har en bachelorgrad fra universitetet, altså tre år høyere utdanning akkurat som førskolelærerene er så nøye med å påpeke, men jeg bryr meg filla om folk kaller meg for kontordame, og synes vel kanskje at førskolelærere ikke skulle ta det så alvorlig om de blir kaldt barnehagetanter.

Skrevet

Den beste jobben i hele verden:)

Mange av dem er reflekterte oppegående mennesker med ett smil på lur;)

selv er jeg utolig glad i barn, dikte, rime, tulle og tøyse! Gå på oppdagelsesferd, lese bøker, lære dem ferdighter som er med på å bringe dem videre i livet, se dem vokse:) det gir mening for meg.

Om noen kaller meg tante så bryr det meg ikke, gjør jobben min.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ser for meg en som er blid og som røyker :)

hmmm... Hvorfor akkurat førskolelærere? Man er da ikke noe annerledes enn folk flest...Er alle stereotyper da? Er alle advokater like, alle leger, alle butikkansatte, alle kommunalt ansatte...??

Nei. Vi er nok helt forskjellige alle mann!!

Jeg må nok stille noen spm ang noen av svarene her inne.... Det med at vi som er førskolelærere er så opptatt med at vi har høyere utdanning. Dette er av bakgrunn for likelønn. Førskolelærere eller tanter...si hva dere vil... har generellt mye mindre lønn enn andre "høyere utdannede" mennesker. Vi tar en bachelor grad ved en høyskole, har like mye studielån, like mye arbeid gjennom studie og like viktige jobber (kanskje en av de viktigste jobbene i samfunnet) men lik lønn skal vi ikke ha!! Hvorfor skal førskolelæreren begynne med en start lønn på ca 270.000.- i året, når andre yrker med lik utdanning har mye mer? Lærere f.eks.?

Er det slik å forstå at dere har barna deres i barnehagen med ingen krav om utdanning på de ansatte. Barna deres trenger visst ikke lære noe?

Som den sittende regjering har påpekt flere ganger er det utdanning landet må satse på nå. Når oljen og fisken tar slutt har vi ingenting. Dette setter da visse krav til de som jobber med barn og unge. Vi har rammplaner, lover, regler, årsplaner, virksomhetsplaner og økte krav fra staten om viderutvikling og endringskompetanse i barnehagene. Barna er landets fremtidige voksne, det skal vi huske.

Å være styrer i en barnehage er ikke en "tante" jobb. Du har kanskje 40 ansatte og 200 barn, noe som er helt vanlig i dagens bysamfunn. Og for ikke å snakke om foreldre, med 200 barn blir jo det 400 stk (lett regnestykke). Hva har en styrer/leder med så mange ansatte i lønn? Visst man regner med barna, som er brukerne, har man da 240 ansatte og 400 intresenter i barnehagen....Men vi er jo bare "tanter" vi, passer barn, røyker, er sure, strikker sokker og later oss... Stå på alle ped.ledere der ute, dere gjør fantastiske jobber!!! Og viktig!!!!!!!! Ps: Hadde jeg bare hatt tid til å strikke, skulle det blitt nye gensere og sokker på hele staben!!!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...