Gå til innhold

Vaske inni stekeovnen

Fremhevede innlegg

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Hei. Det er på tide at jeg får vaska skikkelig ut av stekeovnen. før har jeg alltid brukt mr. muscle til det, med gode resultater. Nå som jeg er gravid derimot, vet jeg ikke helt om jeg vil bruke det produktet. Det er jo veldig strekt, og lukter død og pine. Om det nå ikke er skadelig, så tror jeg i hvertfall at jeg kommer til å bli dårlig.

Så derfor lurer jeg på om noen har gode tips til å få den ren uten så sterke produkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker stålull, tror det heter "sviff" el noe sånt og kommer i en gulaktig papireske...

Ta en bit og litt vann på og skrubb det rent :) Funker bra i vår ovn!

Skrevet

Et veldig godt tips er å smøre inn alle overflater med vanlig grønnsåpe, sett på ovnen på 75C og la den stå i 15 min og så bruker du svint og vann og alt forsvinner med litt gnikking - helt supert! Min stekeovn ble som ny.

NB! Husk at hvis du har stekeovn med selvrensende belegg så bør du ikke gjøre dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker stålull, tror det heter "sviff" el noe sånt og kommer i en gulaktig papireske...

Ta en bit og litt vann på og skrubb det rent :) Funker bra i vår ovn!

Stålull i stekeovn??? Det hadde jeg ikke turt prøve i min.

Skrevet (endret)

Stålull tar nok emaljen i ovnen, og da får smussen bedre og bedre feste etterhvert.

Får du tak i skikkelig grønnsåpe, og ikke flytende, og blander med litt salmiakk, vil den seige grønnsåpa holde salmiakken på plass tilstrekkelig lenge til at den får myknet opp det fastbrente. Salmiakken lukter jo sitt, men lukta er ikke skadelig om du sørger for ventilasjon.

Men det finns kanskje boen andre i husstanden som kan instrueres til å ta den jobben, som ikke er fullt så gravide?

Endret av Kamikatze
Gjest Fugl Fønix
Skrevet (endret)
Men det finns kanskje boen andre i husstanden som kan instrueres til å ta den jobben, som ikke er fullt så gravide?

Strengt talt så er det vel det, men vi er ikke alltid like enige om hva som tas og hva som kan vente ;)

Skal teste grønnsåpe-triksene i morgen, siden jeg har det i huset.

Endret av Fugl Fønix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...