wok Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Min 3-åring kaller meg dumming hvis hun får kjeft når hun for eksempel har vært stygg med minstemann. Hun får da dobbel negativ oppmerksomhet, først for å ha gjort noe galt, så for å kalle meg dumming... hvordan skal man reagere? Tror ikke hun kaller noen andre for dumming, selv ikke pappaen.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Å, den har jeg fått høre noen ganger. Jeg gadd ikke reagere og da var det ikke noe morsomt. Etter at ungene har blitt større og skjønner mer så sier jeg bare at det ligger i familien.........
Gjest Også mor Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Beklager at jeg ler, men det du sier er så gjenkjennelig. Jeg brukte å si til jenta mi: "dem som kalle andre dumme, dem er dumme dem"... et morsomt ordspill som fanget interessen. Jeg sa det først så fort at hun ikke skjønte hva jeg sa, da fanget jeg interessen hennes og når jeg gjentok det sakte fikk hun med seg det jeg sa, og meningen med det. En tre-åring har ikke problemer med å skjønne budskapet i ordspillet: "det er dumt å kalle andre dumme". Hun sluttet fort å kalle meg for dum, når jeg sa at det var hun som var dum fordi hun kalte meg dum... Men over til ditt problem: når hun har vært stygg mot minstemann, hva er foranledningen? Kan det være at hun føler seg misforstått fordi hun ser at du ikke skjønner hvorfor hun er slem mot lillesøskenet, og at det er derfor hun kaller deg dumming? Hva du skal gjøre er ikke så lett å vite. Som du ser valgte jeg den humoristiske irettesettelsen, men den passer ikke for alle barn. Men jeg ville likevel gjort det klart at det ikke er OK å kalle andre dumminger. Jeg ville nok sagt til henne (på hennes nivå) at hvis hun mener at du er urettferdig og dum fordi du ikke ser hvorfor hun er stygg mot søskenet, så må hun bruke ordene sine og si hva som er galt. At ved å kalle deg for dumming oppnår hun bare at du blir enda mer sinna/lei deg, og at du ikke vil forstå at du har vært urettferdig hvis hun ikke sier i fra.
Leanne Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Min jente på 4 synes også mamma er dum rett som det er... hvis hun kaller med dum fordi jeg bestemmer noe hun ikke liker (nå slår vi av TV'n, du får ikke nugatti i dag, osv..) Svarer jeg bare at jeg godt kan være dum, men det er fortsatt dummingen som bestemmer Hvis hun kaller med dum fordi jeg irettesetter henne - fordi hun var slem mot lillebror eller lignende.. Pleier jeg å overhøre det, men heller fokusere på det som var problemet - ikke lov å lugge lillebror.. Synes det er nok med å fokusere på et problem av gangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå