Kitty_katt Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Har ett spørsmål anngående p-piller. Har gått på pillen nå i 3 år sirka, men har ufrivillig slutta den siste måneden fordi jeg ikke fikk ordna meg ny resept. Helsesøstersystemet her er helt på trynet og har igrunn ikke fått tid til å komme meg dit. Men nok om det..Går på Yasmin og der står det at man skal begynne på første brettet første dag man får mensen. Har ikke orda resept enda men skal på mandag. MEN så fikk jeg mensen nå på fredag og lurer derfor på om det da er forsent å begynne på pillen igjen på mandag? Må jeg vente til neste mentrasjon igjen før jeg kan begynne med pillen igjen? Håper spørsmålet var forståelig, er så dårlig til å ordlegge meg
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 5. april 2009 #2 Skrevet 5. april 2009 Du må vente til neste periode, ja. Dersom du begynner midt i syklusen (dvs en annen dag enn første dag med mens) vil du ikke være fullstendig beskyttet, og må bruke tilleggsprevansjon. Årsaken er at kroppen teoretisk kan ha en ny eggløsning fra dag en i syklusen, og at man dermed kan bli gravid. (pillen hindrer eggløsning). Følg pakningsvedlegget, så er du helt sikker.
cogito Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 (endret) For dei fleste p-pillene er det slik at dersom du starter midt i syklusen, må du bruke tilleggsprevensjon i 7 dagar. Frå Felleskatalogen si Pasientutgåve, pakningsvedlegg Yasmin: Dersom du ikke har brukt prevensjonsmiddel med hormoner i løpet av forrige måned. Begynn å bruke Yasmin første dag av syklusen (det vil si første dag du har menstruasjon). Dersom du begynner å bruke Yasmin første dagen du har menstruasjon, er du straks beskyttet mot graviditet. Du kan også begynne på dag 2-5 av perioden, men da må du bruke andre prevensjonsmidler i tillegg (for eksempel kondom) i løpet av de første 7 dagene. Du har dermed valet mellom å vente til neste mens, og bruke annan prevensjon i ein månad. Eller starte med det same, og bruke tilleggsprevensjon første veka. Endret 5. april 2009 av cogito
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå