Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvor ofte vanner jeg en husfred?? Og hvor ofte vanner jeg eføy?? har dere noen tips/triks for å at de skal trives ekstra godt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

og kaktuser?? og uteblomster, stemorsblomster, skal jeg vanne dem? evt hvor ofte??

Endret av LillAmalie
Skrevet

Når du kjøper/får planten følger det med en liten plastlapp med info om vanning og gjødsling, den er det lurt å ta vare på ;)

Husfred skal ha ofte vann, annenhver dag vil jeg si, eføy holder med en gang i uka og skal stå i nordvendt vindu... Kaktuser holder med en gang i mnd ca.

Vet ikke helt hva du mener med stemorsblomster (uteblomster), men er litt tidlig å plante ut det. Uansett, kommer også an på om de står i sol eller skygge.

En generell regel er å stikke fingeren et par cm ned i jorda og kjenne om det er fuktig, er det det trenger du ikke å vanne.

Skrevet
Når du kjøper/får planten følger det med en liten plastlapp med info om vanning og gjødsling, den er det lurt å ta vare på ;)

Husfred skal ha ofte vann, annenhver dag vil jeg si, eføy holder med en gang i uka og skal stå i nordvendt vindu... Kaktuser holder med en gang i mnd ca.

Vet ikke helt hva du mener med stemorsblomster (uteblomster), men er litt tidlig å plante ut det. Uansett, kommer også an på om de står i sol eller skygge.

En generell regel er å stikke fingeren et par cm ned i jorda og kjenne om det er fuktig, er det det trenger du ikke å vanne.

heihei

takk for masse god kunnskap :P Jeg har satt noen stemorsblomster ut i potter, og lurer på hvor ofte jeg skal vanne dem, om jeg skal det da.. Det skulle vist gå fint å sette ut stemorsblomster nå ..

Skrevet

noen av stemorsblomstene står sånn at de får mye sol, resten får ikke så mye sol

Skrevet

I potter, ja! Trodde du mente du hadde plantet ut i bed jeg :)

Du får bare passe på fuktigheten i jorda, men de som står i sol må vannes oftere...

Skrevet

Husfred: Må ikke overvannes. Løft på planten, er den tung eller lett i potta? Er den lett i potta, vent til den klapper litt sammen, og så vanner du. Husfreder klapper nemlig sammen av for mye vann også. La planten trekke i ca 15 min, gjerne i en annen skål, så er du sikker på at planten ikke blir stående i vann, det liker den ikke.

Eføy: Tåler ikke streng tørke, da trives spinnmidden godt og den er kjip å bli kvitt.

Kaktus: Lite vann hele året, bortsett fra om sommeren da det er varmt, da vil den ha en liten regntid.

Stemor: Er frostherdig, men står den i sol vil den vannes ofte.

Håper dette vil hjelpe deg litt på vei :)

Skrevet
Husfred: Må ikke overvannes. Løft på planten, er den tung eller lett i potta? Er den lett i potta, vent til den klapper litt sammen, og så vanner du. Husfreder klapper nemlig sammen av for mye vann også. La planten trekke i ca 15 min, gjerne i en annen skål, så er du sikker på at planten ikke blir stående i vann, det liker den ikke.

Eføy: Tåler ikke streng tørke, da trives spinnmidden godt og den er kjip å bli kvitt.

Kaktus: Lite vann hele året, bortsett fra om sommeren da det er varmt, da vil den ha en liten regntid.

Stemor: Er frostherdig, men står den i sol vil den vannes ofte.

Håper dette vil hjelpe deg litt på vei :)

Tusen takk :) Kjempe bra :P men skal ikke husfred vannes annenhver dag??

Skrevet
Tusen takk :) Kjempe bra :P men skal ikke husfred vannes annenhver dag??

Det kommer an på hvor mye vann du gir den og hvor varmt du har det inne. Planten vil ha vann når den trenger det, og det er umulig å si om det er annenhver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...