Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har seg nå slik at jeg skal på hyttetur med kjæresten på onsdag (altså om fire dager fra idag). Jeg ser på p-pillebrettet at jeg da kommer til å få mens, og siden kroppen min ikke alltid godtar mine forsøk på å forskyve mens ved å hoppe over sukkerpillende, vurderer jeg Primolut. Har lest at pillene skal tas tre dager før ventet menstruasjon, og rent praktisk er det fult mulig om jeg får ringt legen i morgen og bedt henne fae over en resept til apoteket.

MEN. Siden alle søkeresultatene på "forskyve/utsette mens" er enten "Bruk Primolut hvis du ikke går på p-piller" og "Hvis du går på p-piller er det bare å hoppe over sukkerpillene" ble jeg derfor usikker på om det faktisk "går an" å bruke begge deler samtidig.

Selvfølgelig, hadde jeg vært garantert mensforskyvelse ved å hoppe over sukkerpillene hadde jeg gladelig gjort det, men det er altså ikke alltid det funker for meg.

Erfarnger og meninger, anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, sørn.

Fant dette på felleskatalogen.

Forsiktighetsregler: Komplett anamnese og fysisk og gynekologisk undersøkelse må gjennomføres før initiering eller gjenoppstart av behandlingen. Frekvens og type av disse vurderingene bør tilpasses individuelt, men bør generelt inkl. og vektlegge blodtrykk, bryster, abdomen og organene i bekkenet samt cytologi av livmorhalsen.

Det betyr altså at jeg ikke bare kan ringe legen og få resept? Eller kan det gå greit da jeg allerede går på p-piller og er undersøkt for det meste av ovennevnte punkter?

Ååååå, vil ikke ha mensen på hyttetur :sukk: *bli barnslig og sytete*

Gjest Gjest
Skrevet

For å si det rett ut, de fleste leger driter i de undersøkelsene både når det gjeder hormonprevensjon og primolut.

Men, å kjøre i seg dobbel dose med hormoner vil etter min begripelse kunne føre til en skyhøy økning i faren for blodpropp. Og påsketiden er ikke nødvendigvis den tiden det er lettest å få hjelp. Jeg ville heller ikke vært skråsikker på at det ikke tok knekken på virkningen i p-pillene, selv om det aner jeg egentlig ikke.

Skrevet (endret)
For å si det rett ut, de fleste leger driter i de undersøkelsene både når det gjeder hormonprevensjon og primolut.

Men, å kjøre i seg dobbel dose med hormoner vil etter min begripelse kunne føre til en skyhøy økning i faren for blodpropp. Og påsketiden er ikke nødvendigvis den tiden det er lettest å få hjelp. Jeg ville heller ikke vært skråsikker på at det ikke tok knekken på virkningen i p-pillene, selv om det aner jeg egentlig ikke.

Men de blir jo "bare" to dager da (mandag og tirsdag), siden jeg på onsdag begynner på "sukkerpilleuka" og ikke får i mer hormoner? Stiller saken seg annerledes da eller er det fortsatt ikke noe å satse på...? Går for øvrig på Synfase om noen lurte, vet ikke hvordan det er med hormoninnholdet i dem.

Endret av Tonerose
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg aner ikke. Men ser nesten ut som om det kan være samme stoffet i synfase og primolut. Da vil du samlet sett gå på en dose som tilsvarer ca 11 synfase daglig? Høres merkelig ut...

Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp, leste endel om p-piller tidligere, men synfase utelukket jeg ganske kjapt etter en venninde av meg fikk blodpropp av de (irrasjonelt kanskje, menmen, kondomer er like greit).

Ring til et apotek og be om å få snakke med en farmasøyt er sannsynligvis det greieste. Ser det ligger litt forskjelig på relis, men ingenting konkret om synfase blandet med primolut.

Skrevet

Det hørtes ganske mye ut ja.... Men da tilsvarer altså en dagsdose ti(!!) Synfase, og det høres jo sykt ut det også. Så jeg får nok ringe legen i morgen tidlig, få resept uansett og ta en prat med de på apoteket og finne ut hva jeg bør gjøre :) Takk!

Gjest Gjest
Skrevet

Er nok best det :) Sterke saker dette her egentlig.

Skrevet

Med tanke på at kanskje andre får samme problemstilling senere føler jeg for å opplyse om at jeg fikk resept på Primolut idag, og det skulle gå helt fint i kombinasjon med p-piller :) Er mulig det gjør saken annerledes at jeg bare har to dager med p-piller kombinert med Primolut før den pillefrie uka, men jeg fikk beskjed om at det ikke var noe problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...