Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Hei. Jeg er en kvinne på 29 år som netopp har vært gjennom to helvetesdøgn med oppkast og diare. Løper på toalettet hver time og blir helt utkjørt av lite søvn og ikke kunne ta inn mat.. Jeg har hatt dette et par ganger tidligere (kanskje 5 ganger i løpet av livet) Jeg lurer på hva dette skyldes??? Er det noe jeg har spist eller er det virus jeg har fått i meg? Blir veldig glad for å finne ut om det er noe jeg kan gjøre for å ikke få dette igjen.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Kan være matforgiftning eller omagangsyke. Det pleier ofte å gå omgansyke rundt omkring på visse tider av året. Kan jo være det. Jobber du med mennesker? Har du barn i barnehage? Er ofte lettere å bli smittet da. Det er ikke så mye man kan gjøre for å unngå det hvis det er omgangsyke, da er det et virus, trur det heter norovirus, hvis ikke jeg blander sammen. Men det er noen små ting som kan gjøre det vanskligere å få det og det er: Veldig god håndhygiene( sier ikke at du ikke har det altså, kan godt hende du er ekstremt flink til dette, men bare nevner det) men f.eks å huske og vaske hendene hver gang før man spiser kan fort glemmes i en travel hverdag når en er på jobb o.l. Passe på at mat som grønnsaker og frukt er vasket før man spiser det At mat som skal være varm, kokt stekt osv er ordentlig kokt og stekt, at den ikke er rå. Ellers så er det ikke så mye en får gjort for å unngå det. Men er ting man kan spise når man har det, som er lett for magen, og som ikke forsvinner opp igjen med en gang hvis man spiser/drikker det veldig sakte, bare små slurker og pause for å se om magen vill ha det eller ikke. -F.eks : Drikke kokt vann, bare små slurker, kan være lurt å blande litt salt(veldig lite salt) og litt sukker i vannet for å få opp væskeballansen og blodsukkeret, kan også hjelpe hvis en er veldig slapp og skjelven. -Fruktsuppe(tror jeg det heter) noe gammeldagse greier, ikke noe en får kjøpt på butikken. Lages på korn, tror det er bygg eller havre, og solbærsaft, kokes opp i en kjele og siler ut kornet når det er ferdig. -Ellers så skal det gå ann med rista loff, blåbærsaft, farris(ofte lurt å riste ut kullsyra) Er det jeg kommer på i farta, håper det var litt til hjelp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå