Gjest TheDutchess Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 (endret) .... Endret 3. juni 2009 av TheDutchess
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 hei:) det er en vanlig oppfatning at antidepressiva gjør at man mister følelsene sine. jeg for min del merket ikke noe til det. Depresjon i seg selv kan jo gjøre at en blir likegyldig og mister evne til å glede seg over ting. det at du føler deg rastløs kan være en bivirkning av cipralex, men kan også skyldes mange ndre ting. går du i noen form for terapi? det gir ofte bedre effekt sammen med bruk av antidepressiva. dessuten vil ikke pillene alene få deg til å bli glad. Det er ikke et rusmiddel,men er kun en hjelp til å komme deg videre(ut av depresjonen)og på den måten vil du føle (naturlig)glede over at du mestrer hverdagen.
angeleyes Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Jeg går på cipralex, men opplever det ikke slik du beskriver. Følelsene mine har jeg fortsatt. Jeg kan bli både glad, lykkelig, trist osv. For meg er det kun de høyeste toppene og de dypeste dalene som er borte. Jeg skjønner godt at du er frustrert. Tror du rett og slett må ta en avgjørelse om hva som er verst; Likegyldighet eller slik du hadde det før pillene. Alle mennesker reagerer forskjellig på disse pillene. Hvis jeg var deg hadde jeg fortalt hvordan du opplever dette til legen din og spurt om å prøve et annet merke. Kanskje du reagerer annerledes på det.
Noli Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Jeg hadde det også sånn på Cipralex. Ble ganske skremt da jeg ikke kunne finne igjen noen følelser for kjæresten min, blandt annet. Følte helt ærlig at jeg var fullstendig likegyldig til hvor han var og hva han gjorde, og ikke minst om vi fortsatte å være sammen. Fikk byttet medisiner, og ca to uker etter at jeg var helt ferdig med cipralex, kom følelsene gradvis tilbake. Det føltes som å våkne opp fra en sær drøm.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Jeg følte det også sånn en stund.. Eller jeg ble aldri glad, men hadde noen nedturer men var stort sett flat i følelsene mine. Så jeg valgte og slutte på dem. Samme dag ble jeg ordentlig deppa fikk store raserianfall og var vannskelig for andre og forholde seg til. Så jeg begynnte på de igjen etter en uke da jeg fant ut at det var bedre og være stort sett flat i humøret enn alle følsene mine ellers.. ( Nå skal det si at jeg reagerer veldig på medisiner, tiltross for at jeg kun går på 5 mg). Men har gått på en del andre anti dep medisiner der jeg fant uta t de abselutt ikke passet meg, jeg fortalte det til legen min og vi prøvde ut et par andre. Så tipset mitt er at du burde ta opp tankene dine om dette med legen din. Men som noen sier over her, så er anti dep medisiner ikke noen lykke pille i den forstand mange tror. Ingen pille vil gjøre deg glad i seg selv. Det trenger man terapi til. Man går alltid på disse pillene for en grunn og den grunnen må man arbeide med sammen en lege med så du kan bearbeide tankene/følelsene dine. Pillene gjør bare at den prossesen blir enklere. Ønsker deg alt lykke til videre i behandlingen
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #6 Skrevet 5. april 2009 Kutt de ut, eller prøv en annen type!! Det å ikke føle noenting er skummelt i og farlig i lengda. Tro meg, hadde det på akkurat samme vis. Har aldri vært så nære på å ta mitt eget liv som når jeg gikk på cipralex, nettopp fordi samvittigheten min ikke var der lenger til å holde meg tilbake. Nei.. Takke meg til å ha det jævlig i laaaange perioder enn å være helt avstumpet og ikke føle hverken sorg eller glede..
Noli Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 Det at man føler seg likegyldig til alt er noe av grunnen til at faren for selvmord øker hos pasienter som bruker antidepressiva.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Det at man føler seg likegyldig til alt er noe av grunnen til at faren for selvmord øker hos pasienter som bruker antidepressiva. det som skjer når en begynner på antidepressiva er at hemningene forsvinner litt, før depresjonen avtar. dessuten kan det forekomme en økning i angstsymptomer den første tiden.derfor er det en viss selvmordsfare i de første ukene etter oppstart. Som alle andre medisiner så har antidepressiva bivirkniger, og jeg skal ikke bagatellisere det. men man hører kanskje mindre om at noen faktisk har veldig god nytte av slike medisiner, når andre behandlingstiltak ikke er tilstrekkelig. Jeg ville i hvertfall rådført meg med lege når effekten ikke er som du ønsker etter tre måneder. terapi/psykolog er som nevnt viktig i tillegg til medikamentell behandling. Prøv i hvertfall ikke å slutte brått uten å ha snakket med lege først, da kan du få ubehagelige symptomer.
Gjest MåneSkygge Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 Det er helt vanlig å bli likegyldig og følelsesløs når man går på antidepressiva. Jeg har selv gått på tre forskjellige typer og ble lik av alle. Dette er grunnen til at jeg personlig er negativ til den type behandling utenom ved innleggelse. Jeg husker jeg møtte en dame på psykiatrisk for mange år siden. Hun var i gang med erstatningssak mot de som hadde satt henne på "lykkepillen". Grunnen var at hun hadde blitt helt følelsesløs. Hun følte ikke glede når barna hennes kom og tok rundt henne eller noen ting. For denne damen var dette noe som dessverre hadde ødelagt livet hennes. Etter hun fortalte meg sin historie ble jeg enda mer sikker på at dette ikke var rett behandling for meg.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #10 Skrevet 6. april 2009 Synd at du har slik erfaring med cipralex! Selv har jeg det helt motsatt. Følte ingenting da jeg var deprimert, men da jeg begynte på antidepressiva begynte jeg å få tilbake følelsene mine, nå kan jeg både le og gråte Så det er veldig individuellt. Ta det opp med legen, kanskje du kan prøve ett annet antidepressivum.
Gjest TheDutchess Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 ENDELIG! Slutt med cipralexen.. tusen takk for alle innlegg :-) Føles utrolig deilig å kunne føle igjen. Har bestemt meg for å ikke prøve ut noen nye anti-depressiva. Rett og slett.. tror ikke det er noe for meg. Aldri igjen sier bare jeg.
Gjest MåneSkygge Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 ENDELIG! Slutt med cipralexen.. tusen takk for alle innlegg :-) Føles utrolig deilig å kunne føle igjen. Har bestemt meg for å ikke prøve ut noen nye anti-depressiva. Rett og slett.. tror ikke det er noe for meg. Aldri igjen sier bare jeg. Skjønner veldig godt avgjørelsen din om å slutte på medisinen. Veldig mange klarer bare ikke å like det og ikke føle noen verdens ting. Lykke til. Håper du får det bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå