Gå til innhold

Ulike melintoleranser/reaksjoner og allergier?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har skrevet hundreogørten tråder i dette forumet om varige, men ikke "alvorlige" plager fra fordøyelseskanalsen, så kan vel nesten virke manisk - jammen bra jeg er gjest :fnise: Men det er interessant å finne ut hva årsakene til problemene er, og nå synes jeg det peker i retning hvete. Kan også understreke at plagene stort sett ikke er så overskyggende at de ødelegger livskvaliteten min, det er bare den siste tiden de har vært ille - til jeg kuttet ut det aller meste av hvete.

Jeg tror egentlig IKKE det er gluten fordi det virker som det går helt fint å spise andre kornsorter (spiser grøt til frokost hver bidige dag), og det kan virke som det går greit å spise produkter med _litt_ hvete i, uten at jeg skal si det for sikkert ennå. Ut fra tidligere utforskning av matvarer tror jeg også jeg reagerer på spelt (den gangen tenkte jeg at jeg eliminerte hvete ved å bruke spelt i stedet, men ettersom plagene ikke forsvant med spelt, begynte jeg å spise hvete igjen). Har lest at endel reagerer på stivelsen i hveten, ikke gluten.

Så til saken - dere som har relaterte allergier og intoleranser, hva er deres reaksjoner, og hvilke matvarer har dere måttet droppe? Høres mine plager (halsbrann/mellomgulvssmerter, periodevis gnagende magesmerte, punktvis oppblåsthet i tykktarmen, men ikke hver dag. Enten for mye syreproduksjon i magesekken eller noen stakkarslige slimhinner, syresekresjonshemmer hjelper) ut som intoleranse eller allergi, eller ingen av delene? Er det noe legen vil kunne/ville teste, eller må jeg bare finne ut av det selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Både intoleranser for gluten og laktose kan testes hos legen ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok :) Intoleranse mod hvete - og kanskje ikke hvetegluten - spesifikt da? Skal høre med legen min, hun virker nesten litt lei av at jeg beskriver fysiske symptomer når "vanlige" blodprøver viser at jeg ikke er syk, men er sikkert villig til å teste dette.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hvis det er allergitester, så er det ikke så rart at intoleransene ikke slår ut, for det er ikke allergi som er problemet i dette tilfellet. Intoleranser testes på andre måter.

Stress og andre psykiske påkjenninger slår jo seg også ofte på magen, så for en del personer er jo dette noe som gjerne går litt i synk med hvordan man har det i disse periodene.

Personlig økte jeg fettinntaket, kuttet (så og si) alle kornprodukter, melk, og brukte frukt og grønnsaker som kilde til karbohydrater. Det hjalp veldig.

Gjest gateh
Skrevet
Både intoleranser for gluten og laktose kan testes hos legen ja.

intoleranse for gluten kan vel ikke testes hos lege? cøliaki kan testes - men man kan jo også ha non-cøliaki glutenintoleranse.

jeg har melkeintoleranse(altså ikke laktose, og kan derfor ikke testes siden det er proteinet og ike laktosen jeg reagerer på) og tester nå ut glutenfri diett. tåler absolutt ikke sterke krydre - de får jeg akutt reaksjon på. skikkelig diarè/hyppig brekning/sterk kvalme/feber osv.

melkeprodukter og krydre vet jeg helt sikkert at jeg ikke tåler(i variabel mengde), mens gluten er jeg litt mer usikker på selv om det har hjulpet mye.

jeg har vært så dårlig i fordøyelsen at det har gått kraftig utover jobb/fritid, og utviklet vel det legen tror er irritabel tarm.

hjalp mye å kutte melk - og enda litt til å kutte gluten.

jeg har alle symptomene på irritabel tarm - så det er nok dette som fører til intoleransene mine.

hjelper veldig å kutte disse matvarene, men blir ikke hundre prosent.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det var cøliaki jeg mente, klønete formulert av meg, beklager ;)

Gjest samme som over
Skrevet
intoleranse for gluten kan vel ikke testes hos lege? cøliaki kan testes - men man kan jo også ha non-cøliaki glutenintoleranse.

jeg har melkeintoleranse(altså ikke laktose, og kan derfor ikke testes siden det er proteinet og ike laktosen jeg reagerer på) og tester nå ut glutenfri diett. tåler absolutt ikke sterke krydre - de får jeg akutt reaksjon på. skikkelig diarè/hyppig brekning/sterk kvalme/feber osv.

melkeprodukter og krydre vet jeg helt sikkert at jeg ikke tåler(i variabel mengde), mens gluten er jeg litt mer usikker på selv om det har hjulpet mye.

jeg har vært så dårlig i fordøyelsen at det har gått kraftig utover jobb/fritid, og utviklet vel det legen tror er irritabel tarm.

hjalp mye å kutte melk - og enda litt til å kutte gluten.

jeg har alle symptomene på irritabel tarm - så det er nok dette som fører til intoleransene mine.

hjelper veldig å kutte disse matvarene, men blir ikke hundre prosent.

jo, så glemte jeg at jeg blir veldig kvalm av fet mat, spesielt de usunne fettypene. dette er jo også vanlig for irritabel tarm.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns du høres litt hypokonder ut jeg. Om du er laktoseintolerant hadde du garantert merket det. Da sitter du på dass rimelig lenge etter du har spist noe med melk i altså.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns du høres litt hypokonder ut jeg. Om du er laktoseintolerant hadde du garantert merket det. Da sitter du på dass rimelig lenge etter du har spist noe med melk i altså.

Tja, jeg er ikke hypokonder (bortsett fra i ordets bokstavlige forstand, området under ribbeina), men jeg er kanskje litt opphengt i å finne ut hvorfor jeg får vondt, det skal jeg innrømme :) Er veldig lite syk elllers, og lite bekymret for annen sykdom faktisk. Og jeg vet jeg ikke er alvorlig syk :ler:

Det kan godt være stress og påkjenninger som har slått seg på magen, men plagene henger liksom ikke alltid sammen med gode og dårlige perioder/dager, det er derfor jeg ser etter mulige fysiske årsaker. Magen kan kanskje bli teit generelt når man først ar "blitt sånn"? Men intoleranser kan vel også komme og gå, og kanskje utvikle seg i slike perioder? Synes jo det er rart at ganske tydelige/kroniske plager kan forsvinne såpass fort etter at man har kuttet ut en matvare. Jeg har prøvd å kutte andre ting i perioder før, uten samme effekt.

Laktoseintoleranse tror jeg ganske sikkert jeg har i en eller annen grad, jeg blir dårligere i magen når jeg drikker melk (syrnede produkter går greiere), og får utslett i ansiktet (av alle melkeprodukter). Så jeg bruker lite søte melkeprodukter, i perioder ingenting. Syrnede produkter gir meg ikke så mye plager at jeg bryr meg.

Legen har ikke sjekket for allergier eller intoleranser.

Gjest Gjest
Skrevet

(ble forresten usikker på om du mente at jeg, trådstarter, eller en annen gjest, gateh, er hypokonder. Uansett er man vel ikke hypokonder så lenge man har faktiske plager og smerter, selv om de kan være vanskelige å finne ut av, evt ha (eller blitt utløst av) psykiske årsaker. Det siste kan i hvert fall jeg si at kan være tilfelle, stress har nok utløst plagene mine i sin tid. Men ettersom plagene kommer og går føler man jo også gjerne at noen ting gjør dem verre, andre bedre, og vil prøve å lete seg fram til hva det er :) )

Skrevet

For ca to år siden likte ikke kroppen min melk noe særlig. Fikk vondt i magen etter å ha drukket melk, og spesielt etter kombinasjonen melk + sukker.

Prøv å kutte det ut en stund, 2-3 mnd kanskje, og introduser melk for kroppen igjen etter den tiden. Får du en reaksjon er det nok best å la vær.

Dette funket for meg, og nå går melk helt fint. Kroppen syns fortsatt at melk i form av for mye yoghurt og sjokolade er noe ugreit - men det er jo bare positivt for meg ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Kuttet du ut alle melkeprodukter og alt med melk i? Jeg har tenkt at siden syrnede varer går greit nok er det ikke så farlig at jeg ikke tåler søtmelk noe særlig.

På det verste har jeg følt jeg må kutte på omtrent alt som er moro fordi ting reagerer litt sammen, på en måte, eller f eks sterk mat føles som den etser i magen, sukker og fruktsukker som det bidrar til oppblåste punkter osv, men nå etter hvetekuttet ser det ut som andre ting går helt fint. Det dummeste er vel at det er vanskelig å koble 1+1 når det tar sin tid før ting har gått gjennom systemet. Jeg reagerer heller ikke mye/noe NÅR jeg spiser, men en stund etterpå.

Jeg lurer på, hvis det da er hveteintoleranse, om man "må" kutte ut alt med hvete i, enten for en stund eller alltid, eller om det pleier å holde å kutte ut det meste/hovedkilder som brødmat, meljevninger o.l?

(Frister veldig lite å begynne å lese på alle mulige innholdsfortegnelser, særlig når det jeg spiser av ferdigprodukter uansett utgjør en veldig liten del av kosten)

Vil jo uansett se an dette litt og evt høre med legen om det er noe vits i å teste.

Skrevet

Jeg har kuttet ut det meste av melke/hveteprodukter og magen min har fått et lykkeligere liv. Jeg spiser yoghurt naturell (supert tarmfloraen) og ostepålegg som philadelphia light, ellers så holder jeg meg i hovedsak unna. Jeg holder meg stort sett unna gjær også, og er forsiktig med frukt :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har kuttet ut det meste av melke/hveteprodukter og magen min har fått et lykkeligere liv. Jeg spiser yoghurt naturell (supert tarmfloraen) og ostepålegg som philadelphia light, ellers så holder jeg meg i hovedsak unna. Jeg holder meg stort sett unna gjær også, og er forsiktig med frukt :)

Det er kanskje noe sånt som skal til hos meg også. Jeg tenkte jeg skulle lese litt om tiden fordøyelsen tar for å koble litt bedre, og kom over dette som var ganske interessant: http://www.sarasverden.com/2009/01/05/fordøyelsen/

Det med for mye/lite syreproduksjon er litt interessant. Særlig hvis kornprodukter kan påvirke dette. Men jeg vil ikke slutte med alt korn :)

Og det føles jo som det har vært en ubalanse i systemet, at det kanskje er litt feil bakterier o.l som lager de vonde punktene i tarmen. Jeg tar melkesyrebakterier i tablettform og tror det hjelper (har ikke hatt samme effekt av Cultura o.l, tror jeg, men det kan jo hende det er nok nå etter kornkuttingen). Jeg innbiller (jada) meg at sånt som karbohydratene/stivelsen fra hvete ikke nødvendigvis blir tatt opp i tynntarmen, men blir næring til tykktarmfloraen (det er vel dette jeg har lurt på om regnes som en intoleranse :klø: ). I den sammenhengen kan jeg nevne at selv om jeg godt kan spise mye brød, kake eller søtt pålegg virker det som jeg absolutt ikke legger på meg av dette (i hvert fall har det vært sånn et års tid, minst), samboern kommenterte også for noen uker siden at jeg hadde blitt tynn. Etter at jeg nå har gjort denne endringen med hvete, og heller prøver å spise mer protein i stedet, kan det virke som jeg går litt opp i vekt, noe som i mitt tilfelle bare er fint. Det skal sies at jeg ikke teller kalorier eller vet akkurat hvor mye jeg spiser, men vektstagneringen/reduksjonen har vært der leeenge før nå.

Selvsagt for tidlig å mene noe bestemt om dette, det er jo mulig jeg spiser flere kalorier enn før :) Skal ikke se bort fra det.

Intoleranse eller ei, det er vel ikke så viktig å f eks få en diagnose, så lenge jeg merker såpass forskjell nå. Og hvis jeg skjønner mer av årsakene er det greiere å ha et fortsatt lystbetont forhold til mat generelt.

Skrevet

Om det er allergi mot hvete/gluten, og ikke intoleranse (cøliaki) er ofte reaksjonene som ved flere andre allergier; hoste/nysing, irriterte luftveier, kløe i øynene, snørr osv.

Forøvrig en ganske sjelden allergi, de fleste har vel intoleransen. Behandles ved å spise glutenfritt.

Skrevet
Det er kanskje noe sånt som skal til hos meg også. Jeg tenkte jeg skulle lese litt om tiden fordøyelsen tar for å koble litt bedre, og kom over dette som var ganske interessant: http://www.sarasverden.com/2009/01/05/fordøyelsen/

Det med for mye/lite syreproduksjon er litt interessant. Særlig hvis kornprodukter kan påvirke dette. Men jeg vil ikke slutte med alt korn :)

Det sies at det optimale er å ha 20% syrebasert mat og 80% basisk mat i dietten. Det er veldig mye mat som er syrebasert, alt av kjøtt, meieriprodukter, korn, kaffe, te, alkohol, hvete, frukt, blablabla. http://www.energiseforlife.com/list_of_alkaline_foods.php

Det er ingen tvil om at et sunn tarm er roten til god helse, og for å få en sunn tarm må vi også spise riktig mat.

Men alle har forskjellig behov, det at du plages med magen kan være relatert i allergi, eller selvsagt også kostholdet. Frukt inneholder mye fiber, det er derfor mange reagerer med oppblåst mage o.l ved å spise for mye frukt. Jeg holder meg unna frukt pga fruktsukkeret, på samme måte jeg holder meg unna meieriprodukter pga melkesukkeret. Men dette er fordi det er det min kropp trenger.

Jeg lager maten så mye som mulig fra bunnen av. Det gjør meg ingenting å spise ferdigmat nå og da, men som hovedregel så vil jeg spise renest mat som mulig.

Du må også være obs på at det er ikke alle tester som slår ut ved blodprøve, selv om man har en intoleranse. Jeg ville testet ut litt jeg, kutt ut f.eks fin hvete til å begynne med, så ser du om det har noe for seg. Hjelper ikke det, kutt ut melk en stund, osv :)

Skrevet

Jeg begynte faktisk å klø sist jeg bakte med hvetemel, sånn i øynene og luftveiene. Men det kan jo ha vært en tilfeldighet, jeg har bakt ganske mye de siste årene og kan ikke si jeg har hatt slike reaksjoner før. Kan hende melet var spesielt tørt/støvete og lufta tørr. Så lenge jeg kan huske og i hvert fall et år tilbake har jeg imidlertid hatt konstant iritasjon i nesa, og har sikkert snytt meg hver dag, kanskje flere ganger om dagen. Dette har plutselig gitt seg nå. Men det kan vel også ha hatt sammenheng med halsbrannen, uavhengig av hva denne skyldes.

Det kan hende jeg ikke bør spise for mye fiber heller, hvordan er det i f eks havregryn og havregrøt? Jeg tror jeg får litt smerter i magen av å spise dette sammenliknet med f eks byggrøt som er finere mel (usikker på havremelsgrøt, skal prøve det)... Jaja. Jeg får bare prøve meg fram. Tror i grunn ikke på sånt syre/basekosthold, men det virker jo som som ulike matvarer påvirker det som skjer i magesekken og videre i tarmen endel i det minste.

Skrevet
Det kan hende jeg ikke bør spise for mye fiber heller, hvordan er det i f eks havregryn og havregrøt? Jeg tror jeg får litt smerter i magen av å spise dette sammenliknet med f eks byggrøt som er finere mel (usikker på havremelsgrøt, skal prøve det)... Jaja. Jeg får bare prøve meg fram. Tror i grunn ikke på sånt syre/basekosthold, men det virker jo som som ulike matvarer påvirker det som skjer i magesekken og videre i tarmen endel i det minste.

Du kan jo prøve å spise glutenfri havregrøt, vanlig havregrøt kan være forurenset med hvete og dermed gi en reaksjon for de med glutenallergi. Det høres ut som du bør ta noen tester uansett, å gå rundt med rennende nese året rundt tyder jo på at du reagerer på noe. Det trenger forøvrig ikke være i maten, men støv, midd osv.

Det er nok ingen leger som er uenige i at det er gunstig med mye mer basisk mat i kosten.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan jo prøve å spise glutenfri havregrøt, vanlig havregrøt kan være forurenset med hvete og dermed gi en reaksjon for de med glutenallergi. Det høres ut som du bør ta noen tester uansett, å gå rundt med rennende nese året rundt tyder jo på at du reagerer på noe. Det trenger forøvrig ikke være i maten, men støv, midd osv.

Det er nok ingen leger som er uenige i at det er gunstig med mye mer basisk mat i kosten.

Nesa er ikke rennende, men det er mer sånn at det føles som det er "noe" litt langt inni nesa, på slimhinnene, og når jeg snyter meg har det alltid kommet ut noe *advarsel - litt ekkelt* tørkede greier. Som sagt er dette plutselig helt borte nå. har aldri tette bihuler, rennende øyne e.l.

Skrevet

du bør sjekke deg for cøliaki! dette er en stekt underdiagnosert sykdom i tynntarmen. den tilstanden viser ofte ikke opp på vanlige blodprøver som som gir de symtomene du beskriver. gentest og andre blodprøver hos legen kan vise om du har dette.

håper du finner ut av det. synd å gå med slike symtomer uppklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...