angeleyes Skrevet 13. april 2009 #21 Del Skrevet 13. april 2009 Pommfri sier jeg Jeg også. Har fortsatt ikke endt opp med kun en av dem enda;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ea Skrevet 19. april 2009 #22 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg sier påmfritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 8. mai 2009 #23 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg sier pommfri og jeg liker det ikke Kjære nordmenn, dere må finne et norsk ord for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 2. juni 2009 #24 Del Skrevet 2. juni 2009 Det kommer fra fransk, så skal uttales pomm fritt. -es endelser på fransk uttales ikke. Den beste norske oversettelsen er vel opphøgde poteter.. Chips er engelsk, og er vel også greit, bortsett fra at mange forbinder det med potetgull, spesielt på sørlandet (der det uttales kjips). Ellers gjør engelskmenn forskjell på chips og french fries - chips er fingertykke, mens french fries er tynne (som på McDonalds). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 2. juni 2009 #25 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg vet at det uttales påm fritt, men jeg sier likevel påmfrii. Eller, det er egentlig sjelden jeg bruker det ordet siden det går lang tid mellom hver gang jeg spiser det, men jeg sier da det de andre rundt meg alltid har sagt. Og de har droppet t-lyden på slutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eske Skrevet 2. juni 2009 #26 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg sier pommfri selv om det er feil, det har jeg alltid gjort, og jeg kommer neppe til å venne det av meg med det første Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 2. juni 2009 #27 Del Skrevet 2. juni 2009 /pomfri:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #28 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg sier pomm fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 4. juni 2009 #29 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg bruker ikke ordet så ofte, men må nok si at jeg dessverre uttaler det "pomfrits" av og til uten å tenke så nøye over det, men har jo hatt fransk og vet at det heter "påmm fritt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 4. juni 2009 #30 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg sier "pommes" eller "påmmes", men det er sikkert noe jeg dratt med meg fra det svenske språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #31 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg vet at riktig uttale er påmfritt, men jeg har vokst opp med å si pomfri, og ser ingen grunn til å endre på det. Det var godt nok for fattern! Det er jo ikke mer riktig å si "påmfritt" enn "påmmfri". Vi snakker norsk, ikke fransk. Selv om "påmfritt" er tilnærmet riktig uttale i Frankrike, betyr jo ikke det at vi behøver å si det eller at det er mer riktig. Irriterer meg over folk som tror det. På barneskolen hadde jeg en frøken som stadig påpekte at Donald Duck heter "Dånald Døkk" fordi det var slik de uttalte navnet i USA. Ja, hva så! Vi er i Norge nå, sa jeg. Her sier vi "Donall Dukk". De færreste sier vel også "sjampanj" om champagne, selv om den uttalen er nærmere den franske enn "sjampanje", som de fleste her på berget sier. "Påmmfri" her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #32 Del Skrevet 6. juni 2009 Sier chips jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 6. juni 2009 #33 Del Skrevet 6. juni 2009 Sier chips jeg Det jo det samme som potetgull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Fjest_* Skrevet 6. juni 2009 #34 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er jo ikke mer riktig å si "påmfritt" enn "påmmfri". Vi snakker norsk, ikke fransk. Selv om "påmfritt" er tilnærmet riktig uttale i Frankrike, betyr jo ikke det at vi behøver å si det eller at det er mer riktig. Irriterer meg over folk som tror det. På barneskolen hadde jeg en frøken som stadig påpekte at Donald Duck heter "Dånald Døkk" fordi det var slik de uttalte navnet i USA. Ja, hva så! Vi er i Norge nå, sa jeg. Her sier vi "Donall Dukk". De færreste sier vel også "sjampanj" om champagne, selv om den uttalen er nærmere den franske enn "sjampanje", som de fleste her på berget sier. "Påmmfri" her! Ahhh. Dette gjorde godt å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trudelutt_* Skrevet 6. juni 2009 #35 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er jo ikke mer riktig å si "påmfritt" enn "påmmfri". Vi snakker norsk, ikke fransk. Selv om "påmfritt" er tilnærmet riktig uttale i Frankrike, betyr jo ikke det at vi behøver å si det eller at det er mer riktig. Irriterer meg over folk som tror det. På barneskolen hadde jeg en frøken som stadig påpekte at Donald Duck heter "Dånald Døkk" fordi det var slik de uttalte navnet i USA. Ja, hva så! Vi er i Norge nå, sa jeg. Her sier vi "Donall Dukk". De færreste sier vel også "sjampanj" om champagne, selv om den uttalen er nærmere den franske enn "sjampanje", som de fleste her på berget sier. "Påmmfri" her! Kunne ikke sagt det bedre selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 8. juni 2009 #36 Del Skrevet 8. juni 2009 Det er jo ikke mer riktig å si "påmfritt" enn "påmmfri". Vi snakker norsk, ikke fransk. Selv om "påmfritt" er tilnærmet riktig uttale i Frankrike, betyr jo ikke det at vi behøver å si det eller at det er mer riktig. Irriterer meg over folk som tror det. På barneskolen hadde jeg en frøken som stadig påpekte at Donald Duck heter "Dånald Døkk" fordi det var slik de uttalte navnet i USA. Ja, hva så! Vi er i Norge nå, sa jeg. Her sier vi "Donall Dukk". De færreste sier vel også "sjampanj" om champagne, selv om den uttalen er nærmere den franske enn "sjampanje", som de fleste her på berget sier. "Påmmfri" her! Jeg er oppvokst med at man sier pomfri, men vet at man uttaler det påmfritt i Frankrike - hvilket jeg også gjør når jeg skal bestille mat i utlandet. Forøvrig retter man ikke på en amrikaner som sier fjårds - fordi vi nordmenn selv sier fjooor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juso Skrevet 8. juni 2009 #37 Del Skrevet 8. juni 2009 Pomfri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #38 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg sier "potetstrimler" eller "potetstenger" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnhild83 Skrevet 8. juni 2009 #39 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg sier pom-frii... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 8. juni 2009 #40 Del Skrevet 8. juni 2009 Påmm fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå