Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #21 Del Skrevet 14. april 2009 sier alltid ei påske og påska når jeg skriver bruker jeg derimot alltid en påske og påsken, hunkjønn i bokmål er bare unødvendig. Både i bokmål og nynorsk er det valgfritt hunkjønn eller hankjønn, noe som gir mange mulige måter å bøye det på i "offisiell" norsk: Nynorsk: Ei påska, påska, påskor, påskone Ei påska, påska, påsker, påskone Ei påska, påska, påskor, påskene Ei påske, påska, påskor, påskone Ei påske, påska, påsker, påskone Ei påske, påska, påskor, påskene Ein påske, påsken, påskar, påskane Bokmål: En påske, påsken, påsker, påskene Ei påske, påska, påsker, påskene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodi Skrevet 14. april 2009 #22 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg sier både påsken og påska litt omhverandre, men jeg skriver kun påsken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morea Skrevet 28. april 2009 #23 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg sier påsk og påskå, for ikke å nevne i løpet tå påskånj. Så for meg er dette en helt ukjent problemstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå