Gå til innhold

Påska

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har sett "påska" er blitt skrevet i både avisa og her på KG i det siste. For meg virket dette rart, og sjekket nå at det er feil ifølge norsk rettskrivning. Er dere mange der ute som skriver "påska"? Jeg visste ikke en gang at det er noen som sier det. Sier dere "ei påske" også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ka du ska jør i påska?

Ska dåkker reis bort i påskeferien?

Go påske!

Sier nå jeg i allefall. Går ut fra at du sier "påsken" da, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det da ikke feil å si påska??? Det er jo i utgangspunktet hunkjønn og hunkjønn i bestemt form er jo da påska. ei påske-påska. Eller en påske-påske om man behandler det som hanskjønn.

Jeg sier helt klart påska og aldri, aldri påsken. Akkurat som jeg sier jula...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*

Er ikke påske et hunkjønnsord da? Mulig jeg har gått rundt hele livet og tatt feil, at påske faktisk er et hankjønnsord, har aldri tenkt over det. Hvis det ER et hankjønnsord er det jo selvfølgelig feil å skrive påska, men hvis det er et hunkjønnsord er det jo riktig.

Sånn bortsett fra det synes jeg det høres best ut å si påska. Påsken blir bare helt snodig i mine ører, men det gjelder alle hunkjønnsord man uttaler med -en ending (selv om det er lov). Jeg bruker konsekvent a-ending på hunkjønnsord, og siden jeg har innbilt meg at påska nettopp er et hunkjønnsord, gjelder det jo så klart påska og.

Hvis påska faktisk er et hankjønnsord kommer jeg likevel til å si påska, men da skal jeg skjerpe rettskrivinga mi...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge ordboka er påske et hannkjønnsord. Jeg sier påsken og synes påska høres snålt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Løve66

Hmm.... jeg måtte liksom si påska og påsken noen ganger for meg selv jeg nå for jeg ble litt i tvil om hva jeg selv pleier å si! Og kom til at det kan nok hende jeg har sagt begge deler, men påsken er det mest naturlige for meg å si.

Edit: et "jeg" for mye!

Endret av Løve66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette har med dialekt å gjøre. Jeg er nordnorsk og sier påsken. Jeg er også vant til påsken fra bokmål. Så påska høres helt snålt ut for meg. Men husk dere folkens som sier påska, at det skrives påsken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
Men husk dere folkens som sier påska, at det skrives påsken. :)

Ikke hvis det er et hunkjønnsord, da skrives det påska også...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis det er et hunkjønnsord, da skrives det påska også...;)

Som sagt, ifølge rettskrivningen er det kun hankjønnsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*

Ikke i følge Arwen:

Søkte på påska i ordboka nå og da står det hunnkjønn så kanskje begge deler er lov da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*

Søk på påska i bokmålsordboka på nett og du får; tilslagsord, påska: substantiv hunkjønn, entall, bestemt form, normert

Søker du på påsken får du det samme, bare for hankjønn. Dermed vil jeg tro at begge deler er lov, og hvis ikke du eller noen andre kan vise til noe som konkret beviser det motsatte (noe som sier at det kun er et hankjønnsord) er det vel ikke så mye mer å diskutere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på påska i bokmålsordboka på nett og du får; tilslagsord, påska: substantiv hunkjønn, entall, bestemt form, normert

Søker du på påsken får du det samme, bare for hankjønn. Dermed vil jeg tro at begge deler er lov, og hvis ikke du eller noen andre kan vise til noe som konkret beviser det motsatte (noe som sier at det kun er et hankjønnsord) er det vel ikke så mye mer å diskutere? :)

Beklager, jeg så feil tidligere. Det kan være både hankjønn og hunnkjønn, ja. Så har jeg lært noe nytt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier påska. Det har definitivt med dialekten min å gjøre. De aller fleste fra min hjemby sier påska. Jeg skriver likevel påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier påska. Det har definitivt med dialekten min å gjøre. De aller fleste fra min hjemby sier påska. Jeg skriver likevel påsken.

Jeg og :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Sier/leser man påska mange nok ganger, mister det all mening. :fnise:

Jeg sier uansett påska. Ha ei fin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Siden jeg er grekofil, må jeg jo slenge inn at vi har fått ordet fra gresk, antakelig via latin:

Πάσχα (uttales noe sånt som "páscka")

Mener ikke å antyde at siden gresk har A-endelsen, så må vi ha det på norsk! Den A-en går jo inn i en helt annen sammenheng på gresk enn på norsk. Men ville bare nevne at selve ordet er ganske likt.

Selv bruker jeg begge formene (påsken/påska), kommer an på humøret og situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "ei påske - påska". Bruker det både muntlig og skriftlig som hunkjønnsord. Har aldri tenkt over at noen bruker "påsken", men det høres rart ut i mitt hode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Påske er både et hankjønns- og hunkjønnsord. Se lenke: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

(f1 = hunkjønn, m1 = hankjønn, "bøyningsform" nr 1)

Jeg sier ei påske, men spørsmålet "Hva skal du gjøre i påsken?" har -en-endelse fordi dativ fremdeles er i bruk i min dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...