Gå til innhold

Operert bort mandlene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei Jeg er 20 år og fjernet mandlene på mandag, 5 dager siden. Har nå hatt 2 dager med kvalme og oppkast. Tenkte kanskje at dette kom av tablettene(smertestillene) men bruker dem fortsatt og kvalmen er nå gått over. Men opplever at det er vanskelig å svelge mat og føler at det sitter igjen i svelget. (ikke på grunn av smerter)

er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt vanlig, jeg kunne ikke svelge normalt på mange uker etter jeg opererte mandlene (jeg var også 20 år da jeg fjernet dem). Jeg råder deg til å spise veldig lett fordøyelig mat (potetmos o.l) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme og oppkast kommer gjerne av at har svelgt og fremdeles svelger litt blod etter operasjonen. Dette går over etter noen dager. Det er veldig vanlig å ha vondt for å svelge, spesielt når du spiser, i mange uker etterpå.

Jeg gikk ned sikkert 6 kg i ukene etter operasjonen. Første ukene kunne jeg bare spise myk mat. Senere tok det nesten en time å få i seg middag, noe jeg bare ga opp til slutt og gikk derfor enda mer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man opplever tiden etter at man har operert bort mandlene er individuelt, men det du har opplevd er nok ikke uvanlig. Husk at du har sår i halsen som skal gro, og at det dannes skorper. Derfor kan det kjennes ut som om du har mat som sitter igjen i halsen.

Jeg fjernet mandlene mine noen dager før jul, og spiste masse riskrem de første dagene. Det var lett å spise, kaldt og ikke minst søtt. Jeg fikk også stikkpiller, glad jeg slapp å svelge piller i tillegg til mat...

God bedring videre!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

tusen takk for svar :)

Skjønner at jeg bare må smøre meg med tålmodighet, men har så lyst på all slags mat jeg ikke kan spise :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hadde samme problem. Spiste lite og gikk masse ned i vekt - litt gøy å ta på dongeribuksen, også var den altfor stor :-)

spiste for det meste gele (med litt vanlijesaus), is og sånne orange og svarte gelekrokodiller...de gled rett ned...

Ellers, semulegrynsgrøt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SVAMP

Hei! Fjernet selv mandlene på fredag, og sliter med det samme som deg. Kjennes ut som maten sitter fast. Hos meg tror jeg det har noe med at drøvvelen er hoven også.

Men er så heldig at voltaren fungerer som bare det for meg!

De tre siste gangene jeg hat tatt smertestillende har jeg bare tatt voltaren (ikke noe pinex eller paraset) og har faktisk greid og spist mat, loff for det meste. Det tar tiiid og få spist opp, men det går bra selv med litt smerter.

Men glemmer jeg og ta smertestillende til et viss klokkeslett, og gud hjelpes da kommer smertene!

Bruker du voltaren? Og hvor ofte tar du dem?

Det står at jeg skal ta 3 om dagen, men jeg klarer meg ikke med bare 3 :\ Må ta ca hver 4-5 time. Noen som vet om det er farlig og ta litt over den anbefalte dosen? (ikke meningen og kuppe noen tråd her nå altså:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legen sagt maks 3 om dagen eller er det bare generelt anbefalt? Legen som oppererte meg overskred hva som er normal dose av medikamentet ved mange andre typer smerter da han skrev hvor mange jeg skulle ta. Kommer ann på hvorfor smertestillende tas sa han. De første dagene etter operasjonen tar man det ganske hyppig.

Jeg opplevde og at det føltes som jeg hadde noe som satt fast i halsen. Synes det hjalp å spise saftis for da føltes det ikke hovent også fikk jeg svalgt alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SVAMP
Har legen sagt maks 3 om dagen eller er det bare generelt anbefalt? Legen som oppererte meg overskred hva som er normal dose av medikamentet ved mange andre typer smerter da han skrev hvor mange jeg skulle ta. Kommer ann på hvorfor smertestillende tas sa han. De første dagene etter operasjonen tar man det ganske hyppig.

Jeg opplevde og at det føltes som jeg hadde noe som satt fast i halsen. Synes det hjalp å spise saftis for da føltes det ikke hovent også fikk jeg svalgt alt :)

Det står på resepten, og på pakningvedlegget har jeg sett..

Men jeg tankte at attersom jeg har kuttet ut litt av parasetten er jo kanskje det også positivt, for jeg merker ikke så mye forskjell om jeg tar parasett eller ikke.

Ja, det er som om noe setter seg fast. Har hjulpet og drikke kaldt vann for meg:) Men is hjelper sikkert også.. Har spist en del av det..

Men slik som det er nå begynner smertene og komme for fullt, men jeg har jo tatt dagens dose :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i hvertfall mye mer enn bare 3 om dagen. Jeg brukte ikke Voltaren da jeg ikke tåler det, men gikk på litt forskjellig (Ble dårlig av en del, så måtte bytte litt) Såvidt jeg husker så var det hver 3.time når smertene var som verst. Reduserte etterhvert som jeg ikke trengte så ofte. Når du beskriver at du tar de hver 4 - 5. synes jeg det høres normalt ut Ville for sikkerhetsskyld ringt legen og spurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SVAMP
Jeg tok i hvertfall mye mer enn bare 3 om dagen. Jeg brukte ikke Voltaren da jeg ikke tåler det, men gikk på litt forskjellig (Ble dårlig av en del, så måtte bytte litt) Såvidt jeg husker så var det hver 3.time når smertene var som verst. Reduserte etterhvert som jeg ikke trengte så ofte. Når du beskriver at du tar de hver 4 - 5. synes jeg det høres normalt ut Ville for sikkerhetsskyld ringt legen og spurt?

Jeg har idag fått mer smerter, og må ta smertestillende ca. hver fjerde time. Hvis ikke greier jeg ikke snakke og bli helt uttafor.

Jeg fikk også litt magesmerter i dag, STERKE.

Så jeg bestilte en legetime til imorgen, så da skal jeg høre etter.

Vil jo ikke gjøre noe som kan være skadelig, så best og være på den sikre siden.

Tror kanskje jeg fikk vondt i magen fordi jeg tar mye smertestillende og spiser ikke så veeldig mye. Jeg vet ikke om det er vanlig og få det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det veldig vanlig å få vondt i magen når man tar sterke medikament og ikke spiser noe særlig ved siden av. Drikker du mye? Legene anbefaler ofte å ta blant annet Voltaren og andre sterke medikament i forbindelse med måltid siden de er sterke og kan gi magesmerter. Håper det går over snart da. Det er vondt! Spesielt merker jeg stråling ut mot ørene... det var ikke noe godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bare 5 dager er det ganske vanlig å ikke kunne spise stort tror jeg..

Jeg tok mine mandler for noen år siden og kunne ikke spise normalt på ca 14 dager. Det eneste jeg spiste var loff uten skorper, suppe og is.

Gikk ned noen kilo da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA absolutt vanlig å ikke klare å spise særlig, derfor er jo sånne magesmerter veldig vanlig når man tar sterke smertestillende og spiser lite/ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...