Gå til innhold

Bjeffing og naboer.


Gjest Gjest_line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_line_*

Hva mener dere er mye bjeffing? Hvor går grensen for hva man bør tåle av lyder fra naboens hund?

Naboen min mener hunden min bjeffer mye når den er alene i huset. (De liker ikke hunder, det har de selv sagt).

Dette har jeg sjekket ved å gjøre noen opptak. Hunden min bjeffer maksimalt ca 5 min. Deretter blir det slille ca et kvarter/halvtime, hvorpå det kommer noen bjeff som varer fra to sekunder til to minutter. Deretter blir det stort sett stille. Hunden min er ikke unormalt mye alene heller. Max 5-6 timer pr dag. Han er vant til dette. Jeg hadde forstått problemet, om det var slik at hunden sto å bjeffet i 5-6 timer i strekk, men det er altså ikke tilfellet her.

Vi bor i rekkehus. Ingen andre naboer har klaget. Denne naboen er av det slaget som selv tar seg til rette, men er raske med å klage over andre.

Om det er andre hundeeiere her inne, som har opplevd å ha hundehatere som naboer, vil jeg gjerne høre deres historie. Hvordan taklet dere det, og hva ble gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wacmoc
Hva mener dere er mye bjeffing? Hvor går grensen for hva man bør tåle av lyder fra naboens hund?

Naboen min mener hunden min bjeffer mye når den er alene i huset. (De liker ikke hunder, det har de selv sagt).

Dette har jeg sjekket ved å gjøre noen opptak. Hunden min bjeffer maksimalt ca 5 min. Deretter blir det slille ca et kvarter/halvtime, hvorpå det kommer noen bjeff som varer fra to sekunder til to minutter. Deretter blir det stort sett stille. Hunden min er ikke unormalt mye alene heller. Max 5-6 timer pr dag. Han er vant til dette. Jeg hadde forstått problemet, om det var slik at hunden sto å bjeffet i 5-6 timer i strekk, men det er altså ikke tilfellet her.

Vi bor i rekkehus. Ingen andre naboer har klaget. Denne naboen er av det slaget som selv tar seg til rette, men er raske med å klage over andre.

Om det er andre hundeeiere her inne, som har opplevd å ha hundehatere som naboer, vil jeg gjerne høre deres historie. Hvordan taklet dere det, og hva ble gjort?

Hørtes fryktelig overdrevent ut..

Men det kan være litt forståelig om du da drar tildlig ( 6-7 ) tiden, og naboene dine drar senere/er hjemmeværende, og da blir vekket av hundebjeffene. Siden du bor i rekkehus høres bjeffinga enda bedre enn i eget hus, hvertfall om det er litt størrelse på hunden din. selv har jeg en veldig liten hund som bjeffer litt når jeg drar, men det høres ikke til naboen ( Bor ikke i rekkehus e.l ). De derrimot har en STOR dobbermann som står ute i hundegård og bjeffer hele dagen. Dette er derimot slitsomt, men ettersom at jeg er på skolen, og hunden min ikke reagerer siden han er venn med nabobikkja så går det fint. Men de gangene jeg har vært syk, har jeg gått over å sagt ifra til naboen/sendt de en sms og spørt om de kunne ta inn hunden da jeg ligger i senga og er syk. Har vinduer ut mot hundegården, så hører det enda bedre. Alle gangene har de vært hyggelige og tatt inn hunden, med unntak av en gang de var i byen og måtte vente til de kom hjem igjen.

Du kan jo prøve å trene på å få hunden til å være stille hele tiden? Gå ut av huset, og med en gang han slutter å bjeffe kommer du inn igjen og roser han masse? Dette funket veldig med min, men han bjeffer jo innimellom. Syntes naboene dine overdriver litt om det er så lite som du sier. Om hunden står å bjeffer i en time er det for mye. Men en halvtime delt utover en hel arbeidsdag er ikke mye syntes jeg..

Endret av Wacmoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som du selv skriver kan det sammenlagt bli bjeffing i bortimot 50 minutt i løpet av de 5 timene du er ute. Du liker hunden din, du er glad i hunder så du vil aldri oppfatte eller oppleve den bjeffingen irriterende på samme måte som din nabo som ikke liker hunder. Liker selv ikke hunder og for meg er bjeffingen en monton og irriterende lyd.

Du kan jo selv tenke deg hvis du ligger hjemme å slapper av og plutselig sette naboen på musikk( det er en sjanger du IKKE liker) og lar det stå på i 15 minutt. Han/hun skrur av og du tenker "yes, endelig blei det stille igjen" det går 20 min og plutselig blir lyden skrudd på høyt igjen. Du tenker " f.... nå må jeg høre på det bråket igjen i 15 min..." heldigvis gir det seg ganske fort. Men i løpet av dagen starter naboen musikken sin igjen. Selv om hver økt bare holder på i et par sekunder til noen minutter, skjer dette hver 15 - 30 min. Det er klart at du fort kan blir irritert over dette når det skjer hver dag.

Ofte er det dessuten sånn, når man vet at det er sjangse for at f.eks naboen begynner å bjeffe igjen være like irriterende som når den bjeffer. FOrdi man sitter å venter på at den skal begynne med bråket igjen.

Ellers finnes det divers produkter som skal få hunden til så slutte å bjeffe. De reagerer på lyd og sender ut lyder eller lukt/vannsprut tilbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

Først og fremst vil jeg si at du wacmoc, høres ut til å ha et betydelig større problem med nabohunden, enn naboene mine har med min hund. Din nabo har hunden sin ute i en luftegård hvor den står og bjeffer hele dagen. I et slikt tilfelle er det helt forståelig at det blir slitsomt.

Min hund står innendørs, ikke ute. Den bjeffer bare innimellom. Dessuten oppholder ikke hunden seg i de rommene som grenser inn mot naboen. Så de hører ikke hunden direkte gjennom en tynn vegg i allefall. Du har nok rett i at de overdriver, det er det jeg føler selv også.

Jeg drar sjelden hjemmefra før kl. 10, så de blir i allefall ikke vekket av bjeffingen.. Jeg hører det når de har stått opp, siden det blir en del romstering og turer på do etc...Så de sover i allefall ikke når jeg drar.

Jeg mener at folk som ikke tåler lyder fra dyr, ikke burde bo i rekkehus o.l.. De bør bosette seg langt fra nærmeste nabo, eller i en blokk med dyreforbud. Man må faktisk tåle litt lyder, såfremt det ikke dreier seg om vedvarende og intens støy. Naboen min har hengt seg opp i hunden min helt fra begynnelsen, fordi det er det eneste de kan "ta" meg for. Selv tar de seg til rette på andre måter f.eks ved å rote forferdelig rundt gårdsplassen. Det står gamle kjøleskep, komfyrer, bildekk, stoler, skap og annet søppel utenfor. Pluss en lang liste over andre ting de gjør/ har gjort, som jeg ikke skal nevne her, siden jeg kan bli gjenkjent. Jeg synes de burde feie for egen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*
Som du selv skriver kan det sammenlagt bli bjeffing i bortimot 50 minutt i løpet av de 5 timene du er ute. Du liker hunden din, du er glad i hunder så du vil aldri oppfatte eller oppleve den bjeffingen irriterende på samme måte som din nabo som ikke liker hunder. Liker selv ikke hunder og for meg er bjeffingen en monton og irriterende lyd.

Du kan jo selv tenke deg hvis du ligger hjemme å slapper av og plutselig sette naboen på musikk( det er en sjanger du IKKE liker) og lar det stå på i 15 minutt. Han/hun skrur av og du tenker "yes, endelig blei det stille igjen" det går 20 min og plutselig blir lyden skrudd på høyt igjen. Du tenker " f.... nå må jeg høre på det bråket igjen i 15 min..." heldigvis gir det seg ganske fort. Men i løpet av dagen starter naboen musikken sin igjen. Selv om hver økt bare holder på i et par sekunder til noen minutter, skjer dette hver 15 - 30 min. Det er klart at du fort kan blir irritert over dette når det skjer hver dag.

Ofte er det dessuten sånn, når man vet at det er sjangse for at f.eks naboen begynner å bjeffe igjen være like irriterende som når den bjeffer. FOrdi man sitter å venter på at den skal begynne med bråket igjen.

Ellers finnes det divers produkter som skal få hunden til så slutte å bjeffe. De reagerer på lyd og sender ut lyder eller lukt/vannsprut tilbak.

Jeg har aldri irritert meg over naboers musikk. En annen nabo spilte høy musikk av og til, men det gjorde meg faktisk ingenting. En del av musikken var også musikk jeg ikke liker spesiellt. Når man bor tett på andre, går det ikke an å oppføre seg som om man eier hele verden, og tro at man kan komme med særkrav fordi man selv ikke liker hunder eller musikksmaken til naboen. Å forvente fullstendig ro i et borettslag eller et rekkehus, er å kreve for mye.

Folk som sitter hjemme og venter på lyder fra naboen, har for lite å gjøre. De burde seriøst prøve å finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er relativt lite bjeffing, og noe naboene burde klare å holde ut.

Men samtidig, har du forsøkt å trene bort bjeffing? Jeg kan tenke meg at for eksempel å holde hunden på et mindre område (færre rom, ingen vinduer), ha musikk stående på til den mens du er borte, og gi den noe å gjøre som tar lang tid i form av for eksempel leverpostei smurt inni en dorullhylse, er ting som kanskje kan minske bjeffingen enda mer. Det finnes sikkert fine treningsmetoder for å minske bjeffing, men det ville jeg spurt om på canis.no.

Ikke misforstå, ettersom du har tatt bryet med lydopptak for å finne ut hvor mye hunden bråker mens du er borte, får jeg inntrykk av at du er en ansvarlig hundeeier, men det kan jo likevel være ting du ikke har prøvd.

Hadde jeg hatt en nabohund som bjeffet som din, så hadde det vært helt greit - jeg ville bare lagt meg til en vane å ha på musikk hvis det skulle irritere meg - men det hadde jo vært enda bedre om den ikke bjeffet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Litt støy fra naboer må man tåle hvis man skal bo i sentrale strøk, og et bjeff fra en hund i ny og ne er jo naturlig. Musikke, barn som leker osv er jo også en del av lydbildet i et nabolag. Det er imidlertid forskjell på lyd og direkte støy. Hundebjeff kan bli veldig støyende.

Jeg er selv veldig glad i hunder og har vokst opp med hund. Likevel synes jeg det er rimelig arrogant med hundeeiere som setter ut hunden i hagen og lar det stå der og bjeffe. Hunden er selvfølgelig frustrert av kjedsomhet og/eller ensomhet, og reagerer som hunder gjør; nemlig ved å bjeffe.

Min nabo har en liten Jack Russel terrier som står i 30-40 min hver dag (også kvelder og helger) og bjeffer. Holder på å bli sprø av å høre på. Det er skarp monoton bjeffing som trenger gjennom det meste, og gjør det umulig å sitte ute på verandaen når den holder på. Jeg jobber jo 8-16 på hverdager, men min mann jobber turnus så det er spesielt plagsomt for han.

Hundeiere som ikke gidder å gå tur med hunden sin burde ikke ha hund. De setter alle hundeeieres rykte på spill når de ikke tar hensyn til andre, og bidrar til at enda flere begynner å mislike hunder.

Hunden er jo et dyr og selvfølgelig uskylding, og de trenger oppdragelse og tilrettelegging for at de skal trives og tilpasse seg vår hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*
Jeg synes dette er relativt lite bjeffing, og noe naboene burde klare å holde ut.

Men samtidig, har du forsøkt å trene bort bjeffing? Jeg kan tenke meg at for eksempel å holde hunden på et mindre område (færre rom, ingen vinduer), ha musikk stående på til den mens du er borte, og gi den noe å gjøre som tar lang tid i form av for eksempel leverpostei smurt inni en dorullhylse, er ting som kanskje kan minske bjeffingen enda mer. Det finnes sikkert fine treningsmetoder for å minske bjeffing, men det ville jeg spurt om på canis.no.

Ikke misforstå, ettersom du har tatt bryet med lydopptak for å finne ut hvor mye hunden bråker mens du er borte, får jeg inntrykk av at du er en ansvarlig hundeeier, men det kan jo likevel være ting du ikke har prøvd.

Hadde jeg hatt en nabohund som bjeffet som din, så hadde det vært helt greit - jeg ville bare lagt meg til en vane å ha på musikk hvis det skulle irritere meg - men det hadde jo vært enda bedre om den ikke bjeffet i det hele tatt.

Jepp, jeg har gjort tiltak for at hunden min skal bjeffe minst mulig. Dekker til vinduer, (siden han er nyskjerrig på hva som foregår utenfor) , og lukker dørene til rommene nærmest naboen. Har på radio, gir ham go`biter/bein osv. når jeg reiser. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få trent bort denne bjeffingen, siden han begynner først når jeg starter bilen og drar. Han bjeffer ikke når jeg bare går ut av døren. Vanskelig å "ta" ham da.... Uansett, han bjeffer max 5 min, men oftest bare i to min. Så kan det komme et par tre bjeff (av og til noen fler) innimellom etter en god stund.

Takk for alle svarene her. Fint å høre ulike tanker og synspunkter fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at hunden bjeffer i "max fem minutter" når dere drar?

Jeg bor i rekkehus ved siden av en dame med to store hunder. Disse står og titter i vinduet og bjeffer/uler/knurrer når eieren drar på jobb. Men her er det ikke snakk om fem minutter. De står leeenge! Eieren et jo ikke hvordan de holder på når ingen er hjemme?

Hvis eieren (min nabo) er hjemme setter hun disse hundene på terassen, og der står de og bjeffer mot alt som måtte røre på seg, F.eks, hvis noen går forbi på veien, hvis jeg (mot formodning) skulle finne på å åpne min egen terrassedør etc. Jeg holder virkelig på å bli sprø av dette!

Og jeg må legge til at vanligvis er jeg veldig glad i hunder (og alle andre dyr), så jeg syns det blir litt feil å kalle naboene for "hundehatere" selvom de blir irritert av bråk. Ihvertfall i mitt tilfelle er det EIEREN jeg "hater".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at hunden bjeffer i "max fem minutter" når dere drar?

Trådstarter vet dette fordi h*n har tatt lydopptak av hunden når den er alene hjemme. Se første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva mener dere er mye bjeffing? Hvor går grensen for hva man bør tåle av lyder fra naboens hund?

Naboen min mener hunden min bjeffer mye når den er alene i huset. (De liker ikke hunder, det har de selv sagt).

Dette har jeg sjekket ved å gjøre noen opptak. Hunden min bjeffer maksimalt ca 5 min. Deretter blir det slille ca et kvarter/halvtime, hvorpå det kommer noen bjeff som varer fra to sekunder til to minutter. Deretter blir det stort sett stille. Hunden min er ikke unormalt mye alene heller. Max 5-6 timer pr dag. Han er vant til dette. Jeg hadde forstått problemet, om det var slik at hunden sto å bjeffet i 5-6 timer i strekk, men det er altså ikke tilfellet her.

Vi bor i rekkehus. Ingen andre naboer har klaget. Denne naboen er av det slaget som selv tar seg til rette, men er raske med å klage over andre.

Om det er andre hundeeiere her inne, som har opplevd å ha hundehatere som naboer, vil jeg gjerne høre deres historie. Hvordan taklet dere det, og hva ble gjort?

Test din nabo. plasser hunden din hos venner noen dager. Så spør du hvordan det har gått de siste dager når den har vert borte. Er de den klagete typen, så har de sikkert hørt den da også.

Nå kan den bjeffe ulikt om dagen. De kan være irriterende for å være nabo til en slik hund. Du må gjøre opptak over tid for å få innsyn i dette.

Mistrives hunden at du drar?

Du får snakke med nabo,og fortell at ingen andre hører den.

har hatt nabo med hund som sto ute hele dagen og bjeffet. Det er ulevelig for folk. De hadde den ute, for å slippe bråket inne. Hunden var redd og engstelig,noe iikke eier forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*
Test din nabo. plasser hunden din hos venner noen dager. Så spør du hvordan det har gått de siste dager når den har vert borte. Er de den klagete typen, så har de sikkert hørt den da også.

Nå kan den bjeffe ulikt om dagen. De kan være irriterende for å være nabo til en slik hund. Du må gjøre opptak over tid for å få innsyn i dette.

Mistrives hunden at du drar?

Du får snakke med nabo,og fortell at ingen andre hører den.

har hatt nabo med hund som sto ute hele dagen og bjeffet. Det er ulevelig for folk. De hadde den ute, for å slippe bråket inne. Hunden var redd og engstelig,noe iikke eier forsto.

Ja, jeg har klare indikasjoner på at ikke hunden bjeffer spesiellt mye. En annen nabo har bekreftet dette, i tillegg til opptakene mine.(Opptak gjort over flere dager, på ulike tidspunkt av døgnet).

Det er forskjell på en hund som står i en luftegård hele dagen og bjeffer, og en hund som er inne noen timer alene på dagtid, og som bare bjeffer litt innimellom. Min hund står aldri i luftegård. Den står heller aldri i bånd ute når jeg er borte, kun av og til når jeg er hjemme. Og begynner han å bjeffe da, tar jeg den inn med en gang. Jeg ville selv ha reagert, om en hund sto ute hele dagen og bjeffet. Men det er altså ikke tilfellet med min hund.

Alle hunder trives vel bedre når de er sammen med eieren, enn når de er alene. Hunder er jo flokkdyr, så det er vel ikke så rart om de reagerer på at eieren drar fra dem. Men når man skal på jobb, har man ikke noe annet valg.

Jeg har forsøkt å snakke med naboen, og jeg tar alle de hensyn det er mulig å ta. Men de vil ikke høre på det øret samme hva. De vil at jeg skal avlive (!!!) den! Jeg har blitt mer og mer sikker på at de overeagerer. Jeg ville bare vite hva folk synes er mye bjeffing, og hvor mye hver og en tåler av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*
Hva mener dere er mye bjeffing? Hvor går grensen for hva man bør tåle av lyder fra naboens hund?

Naboen min mener hunden min bjeffer mye når den er alene i huset. (De liker ikke hunder, det har de selv sagt).

Dette har jeg sjekket ved å gjøre noen opptak. Hunden min bjeffer maksimalt ca 5 min. Deretter blir det slille ca et kvarter/halvtime, hvorpå det kommer noen bjeff som varer fra to sekunder til to minutter. Deretter blir det stort sett stille. Hunden min er ikke unormalt mye alene heller. Max 5-6 timer pr dag. Han er vant til dette. Jeg hadde forstått problemet, om det var slik at hunden sto å bjeffet i 5-6 timer i strekk, men det er altså ikke tilfellet her.

Vi bor i rekkehus. Ingen andre naboer har klaget. Denne naboen er av det slaget som selv tar seg til rette, men er raske med å klage over andre.

Om det er andre hundeeiere her inne, som har opplevd å ha hundehatere som naboer, vil jeg gjerne høre deres historie. Hvordan taklet dere det, og hva ble gjort?

Det er ikke opp til deg som ikke er til stede å bestemme om den bjeffer for mye eller om den bjeffer lite. Det er personene som blir brydd med bjeffingen som har definisjonsretten.

Om du bor i leilighet er det uansett dyremishandling, og til stor plage for naboene om du ikke har såpass kustus på hunden din at du klarer å få den til å være stille. Skal en ha hund bør en ha et hus med hage, da vil ikke det være noe nabo som hører hunden bjeffe innendørs i alle fall, og om hunden da bjeffer såpass at det er til bry for naboene er det noe alvorlig galt med hunden og støynivået den ligger på!

Hadde jeg vært naboen din hadde jeg anmeldt dere for dyremishandling om hunden sto hjemme ålene i 6 timer daglig og bjeffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Pia_*

Kan jo også legge til at en god løsning er å stå tidlig opp og gå en lang og utslitende tur med hunden. Da er hunden sliten og har fått aktiviteten og oppmerksomheten som den bjeffer for å få og naboen vil ikke få noe å klage på.

Du vil også komme i bedre form, og gjøre hunden din en kjempetjeneste. Jeg pleide å gjøre dette selv når jeg hadde hund, men kom også hjem i lunsjpausen så ofte som mulig for å lufte litt. Har lagt merke til at de fleste desverre ikke tar på seg det anvaret det innebærer å ha en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i leilighet er det uansett dyremishandling

Er det dyremishandling å bo i leilighet? En hund teller da ikke antall kvadratmeter inne for å avgjøre om den er lykkelig eller ei, men antall timer den får være sammen med sin eier og leke, trimme, gå tur, springe i skogen, trene lydighet, triks, agility og lignende.

Om man bor i hus med egen hage har man kun tjent muligheten for at hunden kan være ute i hagen alene - og hvor mye verdsetter egentlig en hund det?

Jeg er enig i at man som hundeeier skal ta hensyn til sine naboer (uansett om man bor i leilighet eller egen villa), men når man velger å bo i leilighet må man også ta med i beregningen at der er naboer som kommer til å høre på musikk, ha skrikende barn, hund som bjeffer i ny og ne, ha gjester og le høylytt, pusse opp nå og da, og så videre og så videre. En hund som bjeffet konstant i seks timer rett på andre siden av stueveggen burde ingen finne seg i, men TS' hund bjeffer maksimalt 50 minutter fordelt ut over seks timer, og den befinner seg ikke engang i et rom som er inntil naboen.

For øvrig likte jeg idéen om å stå opp tidlig og gå tur med hunden før man drar på jobb - gjerne med en del utfordrende mentaltrening, det blir hundene virkelig slitne av (og mentaltrening trenger ikke være så vanskelig, for eksempel sover våre hunder i minst et døgn etter å ha vært noen timer på hundeutstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*
Det er ikke opp til deg som ikke er til stede å bestemme om den bjeffer for mye eller om den bjeffer lite. Det er personene som blir brydd med bjeffingen som har definisjonsretten.

Om du bor i leilighet er det uansett dyremishandling, og til stor plage for naboene om du ikke har såpass kustus på hunden din at du klarer å få den til å være stille. Skal en ha hund bør en ha et hus med hage, da vil ikke det være noe nabo som hører hunden bjeffe innendørs i alle fall, og om hunden da bjeffer såpass at det er til bry for naboene er det noe alvorlig galt med hunden og støynivået den ligger på!

Hadde jeg vært naboen din hadde jeg anmeldt dere for dyremishandling om hunden sto hjemme ålene i 6 timer daglig og bjeffet.

For det første, så bor jeg i rekkehus, ikke stort, men likevel, og jeg HAR hage. Uansett, så synes jeg ikke det spiller noen rolle. Å si at det er dyremishandlig å ha en hund i leilighet, er å stemple alle med hund i leilighet som dyremishandlere. Da finnes det i såfall enormt mange dyremishandlere i dette landet! Jeg mener at folk som blir brydd av noen minutters bjeffing, seriøst burde tenke på å flytte langt vekk fra steder der det er folk og dyr.

Hva mener du med å ha "kustus" på et dyr? Høres veldig militant ut, spør du meg. Og hadde du anmeldt en nabo pga at naboen hadde hund i en leilighet, hadde du bare blitt sett på som latterlig. Du hadde ikke kommet noen vei med det, såfremt det ikke dreide seg om virkelig dyremishandlig. Og hunden min bjeffer IKKE i 6 timer i strekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Pia_*
Er det dyremishandling å bo i leilighet? En hund teller da ikke antall kvadratmeter inne for å avgjøre om den er lykkelig eller ei, men antall timer den får være sammen med sin eier og leke, trimme, gå tur, springe i skogen, trene lydighet, triks, agility og lignende.

Om man bor i hus med egen hage har man kun tjent muligheten for at hunden kan være ute i hagen alene - og hvor mye verdsetter egentlig en hund det?

Jeg er enig i at man som hundeeier skal ta hensyn til sine naboer (uansett om man bor i leilighet eller egen villa), men når man velger å bo i leilighet må man også ta med i beregningen at der er naboer som kommer til å høre på musikk, ha skrikende barn, hund som bjeffer i ny og ne, ha gjester og le høylytt, pusse opp nå og da, og så videre og så videre. En hund som bjeffet konstant i seks timer rett på andre siden av stueveggen burde ingen finne seg i, men TS' hund bjeffer maksimalt 50 minutter fordelt ut over seks timer, og den befinner seg ikke engang i et rom som er inntil naboen.

For øvrig likte jeg idéen om å stå opp tidlig og gå tur med hunden før man drar på jobb - gjerne med en del utfordrende mentaltrening, det blir hundene virkelig slitne av (og mentaltrening trenger ikke være så vanskelig, for eksempel sover våre hunder i minst et døgn etter å ha vært noen timer på hundeutstilling).

Er du helt idiot, en hund kan nå for faen ikke telle antall timer du bruker på andre ting! Det er følelsen, er det hundens naturtilstand å bo i små grotter ute i naturen eller holde den seg i store åpen landskaper? 50 min av 5 eller 6 timer vil si at hunden bjeffer 1/5 eller 1/6 av dagen. Det er faktisk ganske mye. Det hele bunner nok ut i at hunden er understimulert og innesperret uten nok trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt idiot, en hund kan nå for faen ikke telle antall timer du bruker på andre ting! Det er følelsen, er det hundens naturtilstand å bo i små grotter ute i naturen eller holde den seg i store åpen landskaper? 50 min av 5 eller 6 timer vil si at hunden bjeffer 1/5 eller 1/6 av dagen. Det er faktisk ganske mye. Det hele bunner nok ut i at hunden er understimulert og innesperret uten nok trim.

Ulvevalper fødes i små, trange huler. Det er varmt og føles trygt for både ulvevalper og for våre hunder. Der bor foreldrene sammen med dem, og forlater hulen i hovedsak for å jakte. Klart de tilbringer litt tid utenfor hulen også, men de tilbringer ikke dagene med å gå så langt som mulig bare for å bruke mest mulig av arealet de har tilgjengelig. De holder seg helst i små, trange huler når de skal slappe av, ellers ville de vært nødt å bytte på å stå vakt for farer - og det er akkurat det de gjør når de er alene i et stort hus, de kan ikke slappe av fordi de må holde øye med omgivelsene hele tiden, når mennesket er borte er det hundens jobb å passe på huset. Har hunden kun et lite rom å være på når den er alene, blir det mye mindre den har ansvar for, og dermed lettere for den å roe seg ned. Hundene holder seg hverken i store, åpne landskaper eller små grotter i naturen, hunder er like domestiserte dyr som melkekyr og bor altså sammen med mennesker.

Uansett hvor stort hus du har (og hvor er det egentlig en selvfølge at hus er større enn leiligheter? Vanligvis, ja, men det er ingen absolutt regel) så vil du ikke klare å etterligne følelsen av å bo fritt i naturen. Og dersom hundene setter så stor pris på å ha et stort hus å vandre i, hvorfor gjør de ikke det? De aller fleste hunder jeg kjenner går og legger seg på plassen sin når eieren er borte, og der sover de til mor eller far kommer hjem igjen. Til nøds tar de seg et par småturer bort til vannskåla i halvsøvne og væter strupen.

Hvorfor mener du at det er en selvfølge at hunden ikke får nok trim bare fordi den bor i leilighet? Hunden trimmer da vel ikke ved å løpe huset rundt for seg selv, men når den aktiviseres av eier, og eiere kan aktivisere nøyaktig like mye helt uavhengig av om h*n bor i villa eller leilighet.

Jeg er enig i at det tyder på at noe er galt når hunden bjeffer, men det problemet ville naturligvis ikke forsvunnet om hund og eier flyttet til et hus! Jeg stemmer fortsatt for at TS skal gå inn på www.canis.no og spørre om råd der, det er uendelig mange kompetente hundefolk der som sannsynligvis kan hjelpe.

Når det gjelder at jeg skrev antall timer - det var en talemåte, og det er ikke nødvendig å misforstå med vilje. "Er du helt idiot" er for øvrig et helt ubrukelig argument for at hunder ikke kan bo i leiligheter. Det er klart hunden ikke har en egen dagbok der den hver kveld noterer: "Hmm, idag gikk mamma tur med meg i to timer, og hun var på jobb i fem og en halv time. Passopp var på besøk og lekte med meg i førtitre minutter...", men hvor lykkelig og fornøyd hunden er avhenger likevel av andelen tid eier bruker på aktivitet sammen med hunden sin, og kvaliteten på denne aktiviseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...