Gå til innhold

NRK3 barnetv lørdag morgen


Gjest Gjest_Undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*

Zapper litt på TV og ser i dag at NRK 3 har barne-TV med en nord-norsk kvinnelig programleder.

Mitt spørsmål til NRK og programlederen:

Blir dette laget med tanke på at barn er helt tilbakestående?

Jeg ville ha blitt fornærmet om jeg var barn og så dette. Programlederen snakker til "publikum" som om de skulle være grønnsaker på institusjon. Er det virkelig et mål for programlederen altså?

Jeg er så glad for at jeg vokste opp med svensk barne-TV: der ble ikke barn undervurdert. De ble møtt, utfordret og fikk servert humor. God og intelligent humor.

NRKs barnetv'er er strenge, dumme og moraliserende. Kun "opplæring" og ingen kommunikasjon eller inspirasjon. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_ghost_*

Nå er vel ikke barne-tv laget for deg??

Barna mine har alltid likt å sett på påskemorgen og sommermorgen med den programlederen. Og det er nok sikkert flere også, siden hun fortsatt får ha de programmene år etter år.

Gå inn i deg selv...Tenk litt etter før du poster sånne dumme innlegg som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selv om jeg ikke er barn selv, vet jeg jo om barn som har tenkt det samme: de vil ikke se på det fordi det virker fordummende.

Norsk barnetv er naivt, overpedagogisk og belærende - som skal inkludere alle: døve, blinde, handicappede, smarte og mindre begavede: summen blir elendig.

Takke meg til svensk barnetv: varme, sjarme, humor og kommunikasjon der barn er med fra første øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Yes_*

Barne-TV på NRK Super er tragisk ja. Men tror ikke man finner nordmenn som kan oppføre seg. Man kan liksom ikke tvinge intelligens på folk heller.

Svenskene har alltid fått det til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes Kåre Magnus og Margrete er veldig flinke programledere, men så er mitt barn 3 år og faller vel inn under gruppen som liker at det er tydelig og enkel underholdning. Svensk barne-TV (slik jeg tenker på det) er laget for et eldre publikum, tror jeg, og er derfor lettere å relatere seg til som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå går Anne Kath Vestlys Ole Alexander Fili bom bom bom på NRK1.

Det som slår meg er at norske produksjoner/forfattere for barn står for angst, uro, frykt og negativitet. Det er også veldig kunstig alt sammen.

Mens svensk barne tv/produsksjoner/forfattere for barn står for åpenhet, glede, positivitet, spontanitet, glede og muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Sofia_*

Man kan ikke forandre på nordmenn heller...de klarer ikke bedre og slik er det. Vi får la barna se svensk barne-TV og forsøke å oppmuntre de i andre retninger enn de overpedagogiske og belærende norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett på barnetv om morgenen, men gutten min som er snart 4 ser barnetv hver kveld klokken 1800 og jeg kan ikke si jeg synes det er for dårlig barnetv. Lenge gikk Emil i Lønnebergen på søndagene, og denne dagen ville ikke gutten min se barnetv. Så ikke kom å si at Svensk barnetv er så mye bedre enn det norske. Jeg kan egentlig forstå han, ettersom Emil er en mer "alvorlig" serie, med mye kjefting, straff, gamle sinte folk og også endel sykdom. Jeg husker da jeg selv var liten og så en episode av Emil der Alfred hadde fått betennelse i tommelen og Emil fikk han til legen i en fælt uvær. Han gråt og trodde at Alfred skulel dø. Jeg hadde mareritt av denne episoden i lang tid etterpå og så aldri på Emil igjen.

Gutten min synes det er helt topp med "Ugler i mosen" og med Asgeir borgermoen, og her har du eksempler på norske programledere for barnetv som ungene faktisk elsker. Det samme gjelder Kåre Mangus og Margrete. Jeg ser ikke helt hvilket grunnlag du har for å klage på norsk barnetv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun nord-norske dama som er på barne-TV i NRK virker litt merkelig...øynene kan jo skremme vettet av barn. Våre to liker ikke det programmet på grunn av at de er redd for programlederen! Vel, vel...hver sin smak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hårsår
Hun nord-norske dama som er på barne-TV i NRK virker litt merkelig...øynene kan jo skremme vettet av barn. Våre to liker ikke det programmet på grunn av at de er redd for programlederen! Vel, vel...hver sin smak ;-)

Det er en helt idiotisk og meningsløs påstand trådstarter kommer med. Antagelvis har hun noe imot nordlenninger på tv, siden ingen av de andre programlederne er nevnt. Dette er sikkert og en person som har fordommer mot programledere med handicap og annen hudfarge.

Har to barn på henholdsvis 3 og snart 5 år, og de har aldri reagert på disse programmene, eller programlederne.

Er enig i at det som lages av barne-tv i dag er veldig pedagogisk opplagt, men dette gjelder ikke bare NRK sine programmer.

NRK har dessuten hatt utrolig mange gode barneprogrammer, men det var før i tiden da barne-tv ble lagd for å underhold barn, ikke for å konstant lære dem noe.

Men folk blir aldri fornøyd, snippefine personer har sikkert klaget om de ikke følte at barna lærte noe av barne-tv, at det manglet pedagogisk substans. LÆRE NOE?!

Se til ----- selv å stå for læringen til barna, og la heller barne-tv være en avkoblende stund med kun morro og gøy. Det er ikke meningen at tv skal være en undervisningsplattform for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2-barnsmamma
Har to barn på henholdsvis 3 og snart 5 år, og de har aldri reagert på disse programmene, eller programlederne.

Her i huset har vi to barn og de blir begge skremt av hun nord-norske programlederen. Ingen av de liker barne-TV på de norske kanalene. Derimto på Sveriges kanaler, de elsker svensk barne-TV.

Barna her i huset er ganske intelligente barn, og de gjennomskuer og slakter fort norske figurer som Asgeir, Sabeltann...og intetsigende folk (som den nord-norske på NRK) som kjedelige...barna sier at de synes disse virker dumme og kjedelige.

Barna her i huset godtar kun Astrid Lindgren, og alle svenske og franske barneprogram. Klart de skal få det når de vil ha det. Jeg skal ikke tvinge på de norske personer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-åringen spurte om ikke Drømmehagen-innbyggerne (jeg husker ikke hva de heter) var dumme. Hun blir irritert når de ikke forstår ting. Ellers er hun redd for hun med øynene. :ler: Har ingenting med nordlending å gjøre, hun elsker Ugler i mosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde vi Sesam Stasjon og noe mer jeg ikke husker på nrk, men sikkeet serbart. Også hadde de andre kanelene som viste kule barneprogram som Ninja Turtles, Power Rangers, DuckTales, Darkwing Duck og en god del Disney-tegenefilmer av god kvalitet.

Nå i dag så viser de bare søppel på tv for barn. På omtrent alle kanalene. Barnetreer'n har de så vidt jeg har fått med meg sluttet med.

Hvor ble det av de kule tegnefilmene som Turtles (selv om det gåt fortsatt, men klassisk alltid best) og DuckTales og lignende?

Eneste er vel Kim Possible av tegnefilmer som jeg vil si er noe av det bedre, men det slår ikke det jeg hadde da jeg var barn.

Ahhhhh, det var godt å sutre litt. Å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...