Gå til innhold

Matintoleranse


Gjest Gjest_Gunna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gunna_*

Hvis du eller noen i familien din har intoleranse for noen matvarer, lages det da egen mat til denne personen, eller er resten av familien solidariske og spiser det samme?

Hvis foreksempel gluten eller melk (eller begge deler) er problemet, kan det jo bli ganske mye pes å lage egen mat til personen, siden det er ingredienser i så mange varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mea Culpa

Magen min er ikke saa glad i hvete/gluten og melkeprodukter saa det proever jeg aa holde meg unna. Samboeren min derimot har ingen intoleranser, saa vidt jeg vet.

Naar det gjelder broed saa spiser han vanlig broed mens jeg spiser glutenfrie broed. Glutenfritt er troette greier saa det skal han faa slippe. :ler: Vi spiser ikke saa mye broed uansett.

Ellers naar jeg lager mat til oss begge bruker jeg soyamelk/floete og glutenfritt mel. Bortsett fra broed merker man ikke store smaksforskjeller egentlig. Om man lager mat fra bunnen av er det stort sett ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lactoseintoleranse, men tåler mjelk i mindre mengder som er kokt i maten. Sambuaren min har ingen problem med dette, men han lærte seg raskt å kjøpe mat som ikkje inneholder lactose. Så vi eter den samme maten, men holder oss unna mat som inneholder lactose(og det er ganske mykje..). Dersom eg skal ut og eta så bruker eg tablettar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren har laktoseintoleranse, tåler heller ikke svin, kylling, nøtter eller sitrusfrukter. Løser det med å unngå melk i matlagingen så langt det lar seg gjøre, men dersom han vil ha mat hvor det må brukes melk så er det greit. Han tåler det helt greit å spise noen brødskiver med ost, eller ha fiskeboller i hvitsaus til middag liksom. Kylling slipper han å spise, men svinekjøtt er han ikke fullt så nøye med. Han vet selv hvilke konsekvenser det gir når han spiser noe han ikke tåler, så det er opp til han å ta det valget om hva han pakker i seg :) Jeg unngår å spise sitrusfrukt i nærheten av han, siden det ikke skal noe som helst til for at han får utslett eller kløe pga det. Og nøtter kommer han nok aldri til å slutte å spise, selv om han får utslett av det :P Blir en del doble middager på oss, men det får så være. Heller det enn at han skal være dårlig hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager for det meste egen mat til meg selv, men det er fordi jeg har intolleranse for såpass mye at det ville blitt nokså stusselig for resten av familien om de skulle være nødt til å rette seg etter meg og mitt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...