Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Jeg opplever ofte at jeg blir kjempesvimmel når jeg står i dusjen, blir kvalm og må styrte ut av dusjen og legge meg ned, kaldsvetter, helt grusomt.. Det samme skjer hvis jeg bader (i badekar altså), det er ennå verre, så det har jeg sluttet med. Regner med at det må ha med det varme vannet å gjøre, takler kroppen min dårlig å omstille seg i forhold til ulike temperaturer tro? Ellers besvimer jeg lett ellers også (ved blodprøver, hvis jeg ser/hører ekle ting om operasjoner, blod, skjærer meg i fingeren etc). Opplever innimellom også at det svartner for øynene når jeg reiser meg brått opp, og er også veldig kald på hender og føtter, har påvist kuldeallergi (hudreaksjon). Regner med at jeg har dårlig sirkulasjon i kroppen på noe vis, hva kan jeg gjøre med det? Legger også lett på meg, sliter med cellulitter, og er veldig kald generelt, men da spesielt på hender, føtter, rumpa og lårene. Noen som har liknende erfaringer og evt. råd?
Dølahoppa Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 (endret) Når du blir svimmel når du reiser deg, så tror jeg du har dårlige jernlager.. Plages også på samme måten, det tar 2-3 sekunder før "synet" kommer tilbake.. Iskald på hender og føtter.. Og jeg blir svimmel i dusjen, men det pga av at jeg lukker øynene! I tilegg har jeg kost pust, blir sliten av trappene! Lite oksygenfraktende blodlegemer Neofer miksdur og C-vitaminer Men ta en blodprøve hos lege først, slik at det blir bekreftet.. Endret 3. april 2009 av Dølahoppa
Dølahoppa Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Når du blir svimmel når du reiser deg, så tror jeg du har dårlige jernlager.. Plages også på samme måten, det tar 2-3 sekunder før "synet" kommer tilbake.. Iskald på hender og føtter.. Og jeg blir svimmel i dusjen, men det pga av at jeg lukker øynene! Neofer miksdur og C-vitaminer Men ta en blodprøve hos lege først, slik at det blir bekreftet..
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Det kan også være at du får blodtrykksfall. Det er ikke uvanlig da varmt vann gjør at blodårene utvider seg og dermed blir blodtrykket lavere. Dette er ufarlig. Det er en god ide å få sjekket jernlageret ditt.
ninuska_ Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Der beskrev du meg. Både ved at jeg nesten alltid holder på å svime av i dusjen, at jeg hater blodprøver, og at jeg forsåvidt alltid er iskald på hender og føtter, spesielt føtter. Jeg har ikke lavt jernlager - jeg hadde det før, og jeg gikk på jerntabletter, men selv etter at jernlageret mitt var fint, opplever jeg dette.
Dølahoppa Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 jeg hater blodprøver, og at jeg forsåvidt alltid er iskald på hender og føtter, spesielt føtter. Jeg har ikke lavt jernlager - jeg hadde det før, og jeg gikk på jerntabletter, men selv etter at jernlageret mitt var fint, opplever jeg dette. Liker ikke blodprøver jeg heller, så ille at jeg faktisk unngår de med nebb og klør.. Sjekket du at jernlageret ditt faktisk gikk opp? (siden du fortsatt har symptomer) Spør fordi ingen tabletter hjelper på jernlagrene mine, må ha flytende.. Som tidligere nevnt Neofer..
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Når du beskriver symptomene dine tenker jeg med en gang på hypotyreose - har du blitt testet for dettte?
Gjest TS Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Når du beskriver symptomene dine tenker jeg med en gang på hypotyreose - har du blitt testet for dettte? Hypotyreose, dvs. lavt stoffskifte? ... hjelper det å ta medisiner mot det, er skeptisk til medisiner pga. bivirkninger, men ...
Gjest Monica Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Jeg blir også kjempesvimmel noen ganger når jeg dusjer. Som du sier, jeg må fort ut av dusjen og legge meg rett ned.. Begynner å kaldsvette, blir kvalm, føler at jeg mister synet og ber om at det skal stoppe. Og det gjør det jo også, av seg selv. Men jeg besvimer aldri, er ikke redd for å ta blodprøver eller andre sprøyter og er ikke ofte kald på føtter og/eller hender. Kan hende jeg får "head-rush" når jeg reiser meg fort opp, men det er vel ikke så uvanlig..? Jeg har tenkt at det med dusjen skjer fordi vannet er for varmt, at jeg puster inn for mye damp eller at jeg stresser i dusjen.. Det er hvertfall veldig ubehagelig
Gjest anonym Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Akkurat sånn har jeg også det. Det kan kanskje være fordi jeg har lavt blodsukker, men vet ikke helt. :/
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 Jeg har det på denne måten (men jeg har diagnosen ME også da). For meg er det en kombinasjon av blodtrykksfall når jeg står og at kroppen min er veldig dårlig på temperaturregulering. Det hjelper veldig å skru ned varmen i dusjen når jeg begynner å kjenne meg sånn 'rar' Anonym poster: 515a288c9d34e4aa1e4e1222e95727dc
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Det er nok ikke så uvanlig. Varmt vann får blodårene til å utvide seg raskt, og større diameter i blodkarene gir lavere blodtrykk. Når du i tillegg står oppreist, trengs det høyere trykk for at blodet skal komme seg fra beina dine og tilbake til hjertet. Når du ikke har trykk nok, blir det litt mindre blod til hodet, og man blir svimmel. Det er ikke farlig (så fremt du ikke faller og slår deg, selvsagt). Kan hjelpe å dusje i kaldere vann eller å gå ut av dusjen og legge deg på badegulvet med en gang du kjenner noe. Ligger du flatt, går blodet lettere tilbake til hjertet. Anonym poster: f4c3a6a59f7645d7ab871aaa1682359d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Som flere andre sier så er det nok et blodtrykksfall. Jeg har hatt det flere ganger selv og oftest når jeg går inn i dusjen. Blir svimmel og kvalm, går ut av dusjen og setter med ned og kaldsvetter. Jeg har et par ganger skyntet meg å ta frem blodtrykksmåleren min (som ligger i et skap på badet) når jeg føler meg litt bedre, og da har jeg alltid ennå hatt ganske lavt blodtrykk. Men det går som regel for over. Man blir ikke slik svimmel i dusjen pga lite jern. Jeg har slitt med lavt blodtrykk i flere år men aldri slitt med dårlig jernlagrer, har målt det ofte. Man kan selvsagt bli svimmel av lite jern, man kan besvime av det, men ikke pga dusjen og varmt vann. Da er det lavt blodtrykk fordi blodårene har utvidet seg. Men du kan jo sjekke jernlagret ditt og, med en blodprøve. Da kan de stikke deg i fingeren og sjekke blodprosenten først og er den fin så trenger du ikke en til blodprøve. Er blodprosenten lav så bør de ta en til blodprøve for å sjekke det ut, da i armen. At du blir svimmel når du røyser deg er nok blodtrykksfall det og. At du blir svimmel av blodprøver og sånt er nerver, at du syns det er ekkelt og blir kjempe nervøs, så da kan man besvime. At du er kald på hendene og føttene kan være dårlig blodsirkulasjon og kanskje dårlig med klær? Jeg sliter med blodsirkulasjonen selv, bevegelse hjelper. Jeg har også kuldeallergi som gir utslett når jeg kler meg dårlig men det har ikke noe med dårlig blodsirkulasjon å gjøre. Kler du deg godt på hendene ute og føttene og allikevel er kald så skaper ikke det kuldeutslett. At du fryser lett kan være fordi du har for lite klær på som sagt, eller at du er for mye i ro (skaper dårlig blodsirkulasjon ja), eller noe feil med stoffskiftet. Du kan ta det opp med legen din. Jo det må en blodprøve til, men det er ingen annen måte å finne ut av det på, og man må ta blodprøver i blant, sånn er livet. Jeg syns og at det er ekkelt men gjennomfører det fordi det er viktig. Jeg fryser og mye men mitt stoffskifte er fint, men kanskje ikke ditt er det. Anonym poster: 3b5fe3882781f7d397fde65d62abe23a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå