Gå til innhold

Folk som "legger om" dialekten..

Gjest Bolly

Anbefalte innlegg

Gjest LanaLane

Jeg legger om titt og ofte jeg!

Snakker norsk-engelsk-svensk, har mange svenske kollegaer som ikke skjønner trøndersken min. Da har jeg valget om å legge om eller at de ikke forstår hva jeg sier.

Da jeg jobba i barnehage ble det så slitsomt å snakke trøndersk, alle ungene spurte om ting som "dokker?(dere) Vi skal da ikke leke med dokker nå!", "disse? (huske på huskestativ)" og "sjø" måtte gå helt ut.

Jeg legger om automatisk dersom jeg merker at en person han problemer med å forstå meg. Orker ikke gjenta meg selv og snakker "penere".

Men kjæreste og venner har vær så god å høre på breitrøndersken min!

Endret av LanaLane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma er fra Trondheim, så jeg slår veldig lett om når jeg er der. Prata rein trønder når jeg var liten, men etter å ha bodd i Nordland i alle år ble jeg jo såklart påvirket av venner og miljø etterhvert. Nå prater jeg en slags sær blanding, og det første folk spør meg om er gjerne "du e ikje herfra du?" :P

Edit: så nå at du mente folk som IKKE hadde noen tilknytning til dialekta fra før :fnise: men jeg har faktisk ei venninne som slår veldig lett over fra norsk til svensk og tilbake. Lett som ingenting. Hun er helnorsk :gjeiper:

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...