Gjest Glør Skrevet 3. april 2009 #21 Skrevet 3. april 2009 Nei. Det er ingen automatikk i at hunden blir avlivet. Det er kun aktuelt hvis hundeeieren har forsømt sine plikter eller hunden er av ulovlig rase. Vanlig praksis er at hunden blir avlivet, dersom huden er brutt, dvs at man blør som en følge av bittet.
FantasDick Skrevet 4. april 2009 #22 Skrevet 4. april 2009 En hund som er bundet utenfor en butikk uten tilsyn av eier burde kunne bli tråkket på labben av et barn o.l uten å bite, synes jeg. Hadde min hund ikke tålt det hadde han ikke fått sittet der alene det ene minuttet et par dager i løpet av året, heller.
Leanne Skrevet 5. april 2009 #23 Skrevet 5. april 2009 i vinter gikk jeg på tur til butikken med mine to barn, på 2 og 4 år. Selv om klokken bare var 5 var det kjempe mørkt ute. Vi hadde selvsagt på refleks. Noen meter før butikken var en stolpe (veiskilt), der var det bundet fast en svart hund - uten refleks. Vi så ikke den før vi var nesten helt oppå den! Den bjeffet veldig høyt og prøvde å bite etter barna. Minsten på 2 ble LIVREDD og hylskrek! Han er fortsatt livredd hunder, katter og alle 4bente dyr... Synes ikke noe om at hunder skal stå utenfor butikken, og skal de stå der bør de ha refleks på vinterstid.... I tilfelle over er det jo barnets/ foreldrenes feil at de gikk bort til hunden - men en hund som skal stå utenfor butikken bør tåle å bli tråkket på uten å bite igjen.. Så jeg vil kalle det delt skyld...
Chakoya Skrevet 6. april 2009 Forfatter #24 Skrevet 6. april 2009 Det er en ting jeg tenker på dere nederste som skriver at hunden bør tåle såppas. Tingen er at vi kan ikke sette slike krav til dyr. Hva dem bør tåle sånn og sånn og sånn synes jeg ikke vi har retten til å si. Det er det samme som å si til et menneske: et menneske bør tåle såppas. Men har vi garanti for at menneske tåler diverse saker man blir utsatt for i samfunnet? Nei, det har vi ikke alltid 100 % garanti for. Vi alle mennesker har forskjellige måter vi reagerer på. Og det samme gjelder dyr. (Hunder.) Noen hunder ville kanskje ikke bitt i slike situasjoner, men det finnes de hunder som vil bite når noen tråkker på en p.g.a det er dens måte og forsvare seg på. Dere må heller ikke glemme at en hund er et rovdyr som er blitt Domestrisert. Det vil si: Domestisering av dyr Selv om en har funnet mange ulikheter på ville og domestiserte dyr har en ikke oppdaget at opprinnelige egenskaper har blitt borte på veien. I nesten alle tilfeller har ulikheten i adferd mellom vill og domestisert type vært kvantitative, og kan best forklares med endringer i responsterskelen (Price, 1999). En regel som pleier å gå igjen innen domestisering av dyr er livslang tilstedeværelse av atferd som deres ville slektninger vokser fra i voksen alder. Også hjernens størrelse blir berørt, og domestiserte dyr vil etterhvert få mindre hjerner enn deres ville forfedre. Hentet fra wikipedia Vi i dag setter mye krav til hundene. Den skal være familiehund, den skal være beste venn til alle dem som vil ha den som beste venn, den skal like oss enten den vil eller ikke, den skal tåle barn. Den skal ikke ta mat av bordet. Den skal ikke bjeffe på andre hunder. Den skal ikke tigge ved matbordet osv osv osv. Det settes mange mange mange krav til en hund. Noen ganger må vi huske på at dette er tross alt bare en hund. Med instinkter og handlingsmønster/atferd. Og at en hund ikke bestandig kan immøtekomme alle disse krav og ønsker vi setter for hvordan en hund skal oppføre seg. Hunder kan gjøre mye av dem ønskene og krav vi setter for den. Men det er faktisk begrenset til hver enkelt hund i forhold til hundens personlighet, rase osv. Det er ingen som kan gå god for at en hund aldri vil bite 100 % sikkert dersom den føler seg truet, blir tråkket på og lignende. Og det må vi mennesker klare en dag å få printet inn i bakhodet. Selv om hunden er blitt domestrisert betyr det ikke at alt av rovdyratferd som ligger i hunden er borte. Vi tilfører hunden menneskelige egenskaper. Men det er ikke alt som går ann å få inn i alle hunder.
Gjest nobilian Skrevet 6. april 2009 #25 Skrevet 6. april 2009 *** Jeg ville sett an skaden. Hadde det vært min unge, og at h*n hadde blitt bitt i hender eller bein, da hadde jeg sett det som en lærepenge for ungen. Ville likevel ha tatt det opp med eier, slik at eier får vite at hunden ikke føler seg trygg i situasjonen. Hadde hunden bitt i ansikt-, hals-, nakkeregion, hadde jeg krevd den avlivet. En hund har etter min mening rett til å "forsvare" seg mot unger eller andre som plager den, men ei bikkje som går etter regioner den instinktivt vet er kritiske utgjør såpass fare at den ikke har livets rett.
Tabris Skrevet 6. april 2009 #26 Skrevet 6. april 2009 Dette er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke er enig i tanken om at det skal være automatikk i at en om en hund biter så skal den avlives.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå