Gå til innhold

Sunn mat = DYRT!

Fremhevede innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg ble overasket over grønsaksprisene da jeg var i Barcelona. Vi var innom en stor frukt-hall, eller hva jeg skal kalle det. Alle som har vært i Barcelona har sikkert vært der. Der lå prisene på frukt og grønt temmelig likt som her faktisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet
Min mening er at sunn mat ikke nødvendigvis er så mye dyrere, men at mange mangler kunnskap og derfor har et snevert syn på hva man kan kjøpe om man ønsker å leve sunt.

Jeg har en stygg mistanke om at det det mangler mest på i Norge i dag rett og slett er kunnskap om mat og ernæring!

Det er jeg helt enig i! Det finnes massevis av råvarer som er billige og sunne. I tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden vil jeg legge til hermetisk tunfisk, frosne reker og fersk sild.

Når det gjelder ferdige matvarer sier det seg nesten selv at sunnere varianter er dyrere enn de mer usunne. Stivelse og andre fyllstoffer er mye billigere enn f.eks. fisk og kjøtt, og derfor er f.eks. fiskekaker med høyt innhold av fisk dyrere enn fiskekaker som for det meste består av stivelse. Likeledes, sukker er billigere enn bær, og jo mer sukker og mindre bær et syltetøy inneholder, dess billigere er det. Den gode nyheten er imidlertid at det aller billigste (og sunneste!) er å lage slike ting selv. :)

Skrevet

Jeg syns i perioder har jeg og samboer levd mye på pastamiddager, brød med pålegg etc., og har nå lagt om til et low carb-kosthold a la Fedon. Og ja - de enkelte matvarene koster kanskje noe mer. Men vår erfaring er at vi faktisk bruker mindre penger på mat nå, selv om vi spiser mer kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker, for den type mat gjør både at man raskere får metthetsfølelse, samt at man er mett mye lenger og småspiser dermed mindre.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Det er jeg helt enig i! Det finnes massevis av råvarer som er billige og sunne. I tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden vil jeg legge til hermetisk tunfisk, frosne reker og fersk sild.

Jeg tror at hvis jeg spiser mer tunfisk nå får jeg finner :ler: Men det er jo sunt og godt, og veldig greit til et stramt studentbudsjett, får jo 30 gram protein for en 5-6 kroner.

Light-varianter av ting er ofte uforholdsmessig dyre i forhold til hva du får, så det er en fordel å styre unna. Fullkornsvarianter, alt mulig tilsatt omega 3 (der er det mye tull, altså!) og liknende er jo veldig populært om dagen, og ting prises etter hva folk er villige til å betale for det. Om mantraet er "sunt er dyrt" i den gjengse befolkningen slipper man unna med det også. Men samtidig skal det selvfølgelig nevnes at kvalitet koster.

Skrevet

Samboern og jeg kjøpte mat for 800 kroner på mandag. Da er det snakk om 800 kroner for 4 måltider om dagen per person + litt husholdningsartikler. Jeg lager mer eller mindre all mat fra bunnen av. Jeg syns da ikke dette er hårreisende dyrt? Hadde jeg handlet et annet sted enn Ultra, og evt oppsøkt en "innvandrerbutikk" ville nok summen blitt mindre.

Det hjelper selvfølgelig å ikke sky unna billigmerkene, planlegge og handle stort. Har man litt kunnskap om oppbevaring kan de fleste grønnsaker holde i minst en uke.

Gulrøtter og sunt og billig. First Price er tingen. Funker helt fint, tipper de er bedre om sensommeren/høsten når det er sesongvare.

Vil man ha hakket tomat med smak av hviløk og basilikum kjøper man en boks med hakket tomat (de billigste får man på Europris, tror jeg. Rundt 2 kr/boks) og putter oppi hvitløk og basilikum. Violà. Billigere enn å kjøpe ferdigkrydret.

Kål er nevnt. Kålrot er også billig. Har man plass kan man kjøpe store poser frossen grønsaksblanding. Kiwis helgetilbud er også nevnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...