Gå til innhold

Sunn mat = DYRT!


Gjest Gjest_Bare meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bare meg_*

Jeg har det siste året lagt om kostholdet mitt og spiser så sunt jeg bare kan. Mao mye frukt,magert kjøtt,magert pålegg,grove korntyper osv osv. Men har etterhvert oppdaget at sunn mat er DYRT i norge!

Jeg bor sammen med venninner som ikke lever like mye på den "sunne bølgen" og de kan leve betrakelig billigere enn meg. Dette syns jeg er gale. Det er så mye snakk om økende overvekt hos det norske folk, at folk spiser feil mat osv. Men hvordan kan de forvente at vi skal spise sunt når alt er så utrolig mye dyrere?

Ta en vanlig middag f.eks, jeg er fullt klar over at man kan kjøpe frossen kylling til "billig" penge, og dette benytter jeg meg av. Men si da at man er helt blakk (noe jeg er nå) så kan ikke jeg ta den vanlige "leve på makaroni og first price pølser", neida. Vanlig fin makaroni kan man få for 10-15 kr, mens fullkorn må man ut med det dobbelte for halve mengden. Samme med f.eks pølser.

Chips,sjokolade og annet usunt snop kan man få kjempebillig, men hvis man vil f.eks ha tørket frukt osv så er det kjempedyrt.

Det er mest litt for å dele min fustrasjon at jeg skriver dette her, for det er så utrolig feil at det blir klaget over hvor feil folk spiser, mens det egentlig er prisene og tilgjengeligheten som gjør det. Snacks grønnsaker er jo helt genialt, men det koster jo gjerne 25 kg for en liten pose med knaske gulerøtter!

Noen som har samme erfaring, eller er helt uenig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ehh, det koster 10 kr for en kilo med vanlige gulerøtter... Hva med å kjøpe de og kutte de opp????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
ehh, det koster 10 kr for en kilo med vanlige gulerøtter... Hva med å kjøpe de og kutte de opp????

Det var vel ikke akkurat hovedpoenget i trådstarters innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på hvor du handler. Jeg lever ganske sunt, og handler stort sett på Rema 1000 og Kiwi. Rema har billig salat f.eks. Betaler 20 kr for en pakke med ferdigblandet salat. Grillpølse av kalkun koster 20 kr. Frukt og grønt er billig på Kiwi. Helgetilbudene til Kiwi koster jo bare 15 kr, og de ha ofte kylling og laks f.eks. Kjøp ekstra og ha i frysen.

Og i lengden har jo du mye mer igjen for kostholdet enn vennene dine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sunn mat er dyrt går litt på hvordan man ser ting og hvordan man gjør ting.

Det er jo klart at noe som skal såes, prikles, plantes, vannes, gjødsles, stelles, høstes, vaskes, sorteres, evt tørkes og pakkes koster mer enn det koster å blande sammen sukker, stivelse og soyafett, tilsette noen E'er og pakke det.

Derfor er tørket økologisk frukt veldig mye dyrere enn gummigodterier f.eks.

Men så gjelder det å se alternativer da. Du har sikkert råd til fullkornsmakaronien din om du bytter ut pølsene med linser kjøpt i stor pakning på innvandrerbutikken?

Og vanlige billige tomater blir faktisk ganske gode etter noen dager i solfyllt vinduskarm, kanskje man ikke trenger å kjøpe de knallrøde og lekre Dulcitatomatene?

Må man ha kjøtt/fisk hver dag? Vil tro at du får i deg like mye av de gode kjøtt-delene ved å spise skikkelig kjøtt en dag og ikke resten av uka, som å spise first price pølser hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke akkurat hovedpoenget i trådstarters innlegg.

Neeei, men det satte holdningene til vedkommende på spissen... :gjeiper:

Jeg opplever absolutt ikke at sunn mat er dyrt, men syns derimot at sjokolade og potetgull svir i lommeboka... Skulle kjøpe litt påskegodt her om dagen, men til nesten 40 kr??? No way!

Kylling spiser jeg ikke, liker ikke måten de blir behandlet på, så akkurat den kan jeg ikke hjelpe deg med...

Men kjøpe masse gode first price og euroshopper grønnsaker som funker heelt fint :) Er ofte også tilbud på butikken (eks go`helg til kiwi og 40% fryseshow, eller på pølser) som jeg benytter meg av, og hamstrer fisk og annet kjøtt da, dermed blir det ikke så dyrt. Kjøper også billigmerker når det gjelder poteter og ris, og hvis man holder seg til dette gjør det ikke så mye å bruke 10 kr ekstra på å kjøpe fullkornspasta... ;)

Men, som nevnt innledningsvis, skjønner det svir i pungen hvis du bare kjøper bendit frukt og grønt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig at det er mye dyrere å spise sunn mat i Norge, og det er veldig trist. Men det trenger ikke bli så dyrt med planlegging. Jeg har tidligere sørget for å hamstre ved tilbud, Meny hadde ofte tilbud på fersk laks til 10 kr stk, da kjøpte jeg gjerne 20-30 stk som jeg hadde i frysa. Eks Ultra har fasttilbud på kyllingfilet; 2 store pakker til 139 kr.

Ellers kjøper jeg inn linser, bønner o.l i innvandrerbutikker, og kjører store kvantum så jeg har en stund. Dette er rimelig, god og næringsrik mat, og linser/bønner man får på disse butikkene har et rikt utvalg! Man sparer 50% på å handle der fremfor i dagligvare (jeg vet ikke hvor i landet du bor, jeg må ta buss i 40 minutter for å komme til innvandrerbutikk, men det er det verdt).

Men ja, dessverre er det dyrere å spise sunt enn å ikke gjøre det, men kroppen takker deg :)

Hva er matbudsjettet ditt per mnd ca da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er litt nysgjerrig på hva de som spiser usunt og billig egentlig spiser? Klart, hvis man mer eller mindre lever på FB-brød, fin makaroni og fiskepinner blir det jo både billig og nokså usunt. Men det går også da an å ha et sunt og billig kosthold? Nå hører jeg nok til de pragmatiske som ikke synes det er noen stor synd å kjøpe fin pasta av og til (for jeg spiser ikke enormt mye av det og kan balansere måltidet med sunt nok tilbehør), og som kjøper etter økonomi og er nesten like fornøyd enten jeg spiser tunfiskomelett eller indrefilet av reinsdyr (nåja, litt forskjell er det jo). Men sånn generelt synes jeg de som spiser usunt oftere virker som de bruker mye penger på mat, mye fordi de er lite bevisst på at det finnes billigere/bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Tja - jeg syns absolutt at frukt og grønt godt kunne vært billigere, for all del, men samtidig syns jeg egentlig ikke det trenger være spesielt dyrt å spise sunt.

Jeg er vegetarianer og lager omtrent all mat fra bunnen av, spiser mye frukt, grønt, bønner, kikerter, linser - og har et ganske begrenset (student-)matbudsjett. Jeg bruker mye billige grønnsaker (gulrot, løk, paprika, purre, kål, tomatbokser...), og prøver å velge litt etter pris når jeg er i butikken - altså, jeg bestemmer ofte ikke på forhånd at "i dag skal jeg ha fennikel", jeg velger noe som har en grei pris den dagen, siden prisene på grønnsaker og frukt varierer utrolig mye. "Innvandrerbutikker" har billig ris, couscous, bønner osv. Siden mye av det jeg spiser (belgfrukter, basisgrønnsaker) er billig mat, så har jeg null problemer med å bruke penger på å velge økologisk, eller på å kjøpe dyrere og mer "eksotiske" varianter av frukt og grønt innimellom.

Å kjøpe en Toropose og en pakke kjøttdeig koster mer enn å lage en sunn, kjapp, god kikertgryte fra bunnen av.

Men selvfølgelig, jeg skulle gjerne sett at frukt og grønt ble billigere - da hadde jeg helt sikkert brukt et enda mer variert utvalg av grønt, enkelte ting hadde jeg nok kjøpt mye oftere dersom prisen var mer overkommelig. (Jeg er forsåvidt enda mer opptatt av at norske matbutikker burde hatt et mye bedre utvalg av ulike typer grønnsaker - men det blir en annen tråd... :))

Endret av Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har du bodd i noe annet land enn i Norge? Det er etter min mening ikke sånn at mat er dyrt i Norge, nemlig, etter hvor mye vi tjener. Vi tjener rett og slett FETT i forhold til mange andre i verden, og hvor mange prosent vi bruker på mat ligger langt under snittet. Så det er nok sånn at mat er rimelig i Norge - og kanskje usunn mat kan være enda rimeligere?

Ellers går det an å tenke litt på hva man kjøper. Det er fullt mulig å kjøpe sunnere matvarer enn det de fleste spiser hvis man legger litt tanke bak det. Men at økologisk mat er dyrt i Norge skal jeg være enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har du bodd i noe annet land enn i Norge? Det er etter min mening ikke sånn at mat er dyrt i Norge, nemlig, etter hvor mye vi tjener. Vi tjener rett og slett FETT i forhold til mange andre i verden, og hvor mange prosent vi bruker på mat ligger langt under snittet. Så det er nok sånn at mat er rimelig i Norge - og kanskje usunn mat kan være enda rimeligere?

Ellers går det an å tenke litt på hva man kjøper. Det er fullt mulig å kjøpe sunnere matvarer enn det de fleste spiser hvis man legger litt tanke bak det. Men at økologisk mat er dyrt i Norge skal jeg være enig i.

Mye sant i det. Jeg bodde utenlands en stund (Canada), og selv om endel mat var billig der var det også mye samme forholdet mellom pris/ulike matvarer som her - og endel av de billigste matvarene var rett og slett utrolig lite fristende og veldig kunstige. De jeg kjenner der som er bevisste på kosthold, etikk o.l måtte begrense f eks kjøttforbruk mye pga økonomi, ikke pga holdninger (eller, de ønsket ikke å kjøpe konvensjonelt kjøtt, men økologisk be for dyrt). Økologiske varer var sannelig dyre der også - men utvalget var bedre og man hadde generelt flere pris- og kvalitetssjikt å velge mellom (og de hadde også endel tvilsom økomerking). Men markedet er jo også større der enn i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja jeg har bodd i utlandet og jeg vet at det er dyrere der ihht lønn. Men det var ikke det jeg snakket om. Jeg bor i norge og kjøper mat i norge. Ja jeg planlegger mye når jeg kjøper mat og det er derfor at jeg har klart å holde budsjettet, men hvis jeg en dag har dårlig tid og gjerne vil ha noe kjapp og lettvindt så syns jeg ofte at det blir veldig dyrt.

Linser må ligge i vann over natten så det er ikke sånn som man plutselig kan finne ut at en vil ha. Samme med mat man må fryse ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser må ligge i vann over natten så det er ikke sånn som man plutselig kan finne ut at en vil ha. Samme med mat man må fryse ned.

Linser må ikke ligge i bløt over natten. Grønne og gule linser kan få litt lenger koketid uten bløtlegging, men ellers så må de absolutt ikke bløtlegges. Omelett er jo fort gjort å lage, rimelig og sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig at det er mye dyrere å spise sunn mat i Norge, og det er veldig trist.

Min erfaring er at alt er billigere i mange andre land. Ikke bare de foretrukne matvarene. Selvfølgelig er det ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Selv har jeg alltid vært opptatt av å spise ren mat. Det vil si minst mulig bearbeidet før jeg selv tilbreder denne. Rent kjøtt, grønnsaker og så videre.

Min erfaring er at denne typen råvarer ofte er veldig dyrt i små mengder. Store pakker med fisk/kjøtt er mye billigere. Jeg investerte derfor i en fryser så snart jeg flyttet hjemmefra, og kjøper alltid inn store kvantum på tilbud. Kjøper man sesongbetonte grønnsaker og løsvekt er også disse mye billigere.

Min mening er at sunn mat ikke nødvendigvis er så mye dyrere, men at mange mangler kunnskap og derfor har et snevert syn på hva man kan kjøpe om man ønsker å leve sunt.

Og fullkornspasta er dyrt, helt riktig. Men veldig enkelt og billig å lage selv. Samme med fullkornsbrød. Og upolert ris kan kjøper i store sekker hos innvandrerbutikker. Det samme kan bønner, linser og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest gjennom hele debatten, så kommer sikkert til å gjenta andre i innlegget mitt, but here it goes..

Sunn mat kan bli sykt dyrt om man handler på "feil" butikk. Jeg handler stort sett alt på Rema 1000 og noe på Prix, og skal ikke påstå at det er dyrt for meg å leve sunt. Er man nøye med å få med seg tilbud her og der, f.eks 40 % ukene til ICA og fryseshow til Bunnpris, så kan man få med seg mye kylling, fisk osv. til en meget billig penge.

Skal man ha seg snacks iløpet av dagen så er det ikke verre enn å kjøpe f.eks ett kg med gulrot og kutte opp i mindre biter for å ha med seg gjennom dagen. Man trenger ikke kjøpe de dyreste merkene heller. Tror First Price har 2 kg frossen kyllingfilet veldig billig (litt over 100 kr kanskje), og 2 kg holder til mange middager/lunsj osv. Sjekk prisene på de forskjellige butikkene, sammenlign og legg opp handleturen(e) deretter. Og, har man muligheten til å dra til Sverige så er det bare å hamstre det man kan av kyllingfilet, svinefilet, fisk og karbonadedeig/kyllingkjøttdeig/svinekjøttdeig. Mye billig bær er det også, bare å fryse ned når man kommer hjem. Eller bruke høsten til å plukke selv i skogen og fordele ut over året :)

Prisforskjellene er ikke så ille som mange skal ha det til.

1 kg gulrot/eple/pærer osv. - 1 mellomstor sjokolade.

En stor pakke kyllingfilet/firepakning med fiskefilet - burger på bensinstasjon/pizza/kebab/annen take-away.

Greit nok, ting som fullkornspasta, ris osv kunne nok vært billigere. Men med tanke på at man må spise mindre av det for å bli mett, så går det kanskje opp i opp? Er man flink til å planlegge ukesmenyer f.eks, så kan man spare utrolig mye på det også :)

Jeg tror ihvertfall at mange syter unødvendig om at en sunn livsstil svir for bankkortet sin del. Pakker man kroppen sin full av dritt så må man betale i dyre dommer for det senere, så hvorfor ikke investere i et sunt kosthold, og et sunnere liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopplagt om kosten selv, for å kvitte meg med noen julekilo.;)

Og ja, lommeboken gråter. Matbudskjettet sprekker hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det rett og slett ikkje er dyrt å leve sunt, men billig å leve usunt? I forhold til lønnsnivået i Noreg er ikkje mat dyrt.

Eg trur at det ikkje må vere så dyrt å leve sunt, som andre over har nevnt. Ein kan t.d. lage kjøttsuppe/lapskaus i stor porsjon (frossen lapskausblanding, frosne grønnsaker har god næringsverdi), planlegge middager med rester e.l. Å kjøpe kalkun på tilbod (29,90-39,90 per kilo), lage festmåltid fyrste dagen, skjære kalkunen rein for kjøtt og bruke i salater, supper, gryter, eller det du måtte ønske. Rimelig kjøtt, men krever at ein gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært på en lengre ferie i et annet land, som ikke på noen måte kan sammenligne seg med Norge når det gjelder inntekter, og funnet ut at min vanlige handlekurv faktisk koster minst like mye eller mer der...

Etter å ha gått dette nærmere etter i sømmene, er jeg faktisk overasket over hvor billig det lar seg gjøre å leve sunt i Norge! Spiser man det produsentene merker med "No Fat!", "No Carbs" osv., så er det dyrt i Norge (Og de fleste andre steder...), men kjøper man sesongens grønnsaker, sper på med linser/bønner/erter og tilsetter litt kjøtt for smakens skyld, så lar det seg fremdeles fint gjøre å få til en middag for to for godt under 50 kroner. F.eks. var prisen på kikerter, tomat, paprika, redikker og, for ikke å snakke om, kål og kålrot, langt under prisen for en kilo kjøtt sist jeg sjekket!

Hva er det dere kjøper som er så sunt og samtidig så dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopplagt om kosten selv, for å kvitte meg med noen julekilo.;)

Og ja, lommeboken gråter. Matbudskjettet sprekker hver uke.

Hva er det som tar knekken på budsjettet da? Tomatene? (12,50 pr. kg. sist jeg kjøpte...) eller kålen? (4,90 pr. kg.) Eller kanskje det et linsene til omtrent en krone kiloet som får budsjettet til å ramle sammen?!

Jeg har en stygg mistanke om at det det mangler mest på i Norge i dag rett og slett er kunnskap om mat og ernæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...