Gå til innhold

Dere som sliter med det psykiske

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere mange sykemeldinger som går på fysiske sykdommer?

Føler dere at dere lettere blir syke, fordi dere har en psykisk lidelse som kanskje tapper dere for energi? Eller som medfører at dere har ett dårligere imunforsvar?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Har dere mange sykemeldinger som går på fysiske sykdommer?

Føler dere at dere lettere blir syke, fordi dere har en psykisk lidelse som kanskje tapper dere for energi? Eller som medfører at dere har ett dårligere imunforsvar?

Jeg slet før, hadde ingen fysiske plager, så for meg ble ikke kroppen påvirket.

Gjest Gjest
Skrevet

For min del kom den fysiske delen først.

Og det psykiske kom en god del senere etter lang tid med store smerter, mye problem på jobb (pga. den fysiske delen), en lege som ikke brydde seg, et tungving\ tregt helsesystem en ikke kom videre med.

Stanget i veggen uansett hvor jeg henvendte meg. Siden mit eneste ønske var å finne ut av det fysiske slik at jeg kunne få riktig behandling og bli bra igjen.

Når en går slik over tid og må "sloss" hele tiden, blir en tappet for kreftene en har og blir mindre motakelig for positive energier. En tapper seg fulstendig ut.

Er vist ganske vanlig å få psykiske problemer som depresjon og angst av ymse når en havnet i den situasjon jeg har vært i.

Er i allefall det noen av spessialistene jeg har vært hos har sagt senere.

Men jeg merket helt klart at mens jeg var på bunnen, var jeg mer mottakelig for alskens sykdommer som var i omløp. Virket som kroppen ikke hadde energi nok til å motarbeide og bli bra raskt og.

Pga. en gjerne mister matlyst også, ender en ofte opp med mangelsykdommer også.

Så jeg vil klart si at det psykiske gjør at inmunforsvaret svekkes.

Men jeg ser og nå.. at når den fysiske delen er blidt undersøkt og en har fått en diagnose som virker riktig og riktig behandling av det.

Da har de psykiske problemene gått svært mye tilbake. Merker svært lite av det lengre. Er kun når jeg har store smerter at angsten kommer krypende.

Men det er mange måter å slite psykisk på. Og årsaken er ofte svært forskjellige. Det er og stor variasjon på hva som skal til for at en skal bli bedre. Og kanskje helt bra.

Gjest ikke frisk
Skrevet

Hei, jeg sliter med depresjon og angst og har hatt mye sykemelding i det siste. Pga det psykiske problemet mitt, så er jeg fryktelig mye svimmel. Så svimmel at jeg omtrent såvidt orker å bevege meg rundt i mitt eget hus til tider. Har i tillegg til dette blitt så anspent at jeg har smerter i rygg og nakke. Så det er svimmelhet og rygg/nakke-problemer som står på sykemeldingen min. Bortsett fra det så blir jeg ikke fortere syk av andre ting. spiser sunt, tar vitaminer og prøver så ofte som mulig å trene litt når formen tillater det.

Skrevet

Jeg fikk også fysiske problemer først, og psykiske siden. Det må jo klart henge sammen! Tenk bare på om du får en vond beskjed på telefon. Da får man gjerne fysisk ubehag i magen. Tenk på når man ler/gråter, da er det følelser som gir seg utslag i mekaniske/fysiske funkjsoner.

Så jeg er ikke i tvil om at det henger sammen!

For eksempel når jeg har netter uten søvn, så brenner/kribler det i lårene og jeg kjenner vonde støt i nervene nedover.

Når man sliter psykisk så vil kroppen overprodusere stoffer som er ment til å sette inn i superkorte perioder, når vi skal løpe fra en fare for eksempel. Men når man sliter konstant med stress så får man for mye av kortisol, adrenalin osv, dette virker ugunstig på kroppen. som igjen vil påvirke immunforsvaret.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sliter med søvn og stresshåndtering, og det slo mest merkbart ut på det fysiske først, kanskje fordi det er et problem det er lett å overse i hverdagen, det infiltrerer liksom alt ganske godt uten at det tar overhånd før man har slitt seg ut. Og søvn er jo også fysisk på en måte, selv om det har psykiske årsaker at man ikke får sove. Blir ikke lett ordentlig syk, har bra immunforsvar og spiser sunt, men har hatt noe problemer med slimhinnene i fordøyelseskanal og underliv. Nå har ikke jeg hatt et ekstremt problem før det siste halve året - og da har jeg hatt det skikkelig vondt fysisk. Men fortsatt bra immunforsvar, kanskje pga overproduksjon av stresshormoner... Føler heldigvis at ting begynner å løse seg nå, og at kropp og psyke ikke har det så verst.

Gjest Gjest
Skrevet

Det fysiske og det psykiske henger sammen ja! Jeg ble veldig slapp, sliten og svimmel da jeg hadde depresjon og angst. De fysiske symptomene kom først hos meg også. Jeg har også lest at over halvparten av de som tror de har matvareintoleranse egentlig har angst eller depresjon, men at det slår ut fysisk hos dem. Noe å tenke på...

Skrevet

Det er helt klart at det fysiske og det psykiske henger sammen - den ene eller andre veien.

Nå har ikke jeg hatt så alvorlige psykiske problemer (eller fysiske) som andre her inne, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg opplevde det.

Jeg mistet pappa'n min da jeg var 18 år. Dette gikk utrolig hardt inn på meg og kanskje bare noen uker etterpå fikk jeg psoriasis i hodebunnen - noe ingen i familien min har og som jeg aldri hadde hatt heller. Denne sykdommen slår ofte ut under store psykiske påkjenninger når immunforsvaret er på bunn.

Det går veldig bra med meg nå - etter et år hos psykolog på grunn av ''fortrenging'' av det som skjedde, men psoriasisen har jeg fortsatt. Den kommer alltid til å være der, som en påminnelse på hvor fælt jeg hadde det.

Gjest Gjest
Skrevet

Det psykiske og fysiske er som siamesiske tvillinger. Får du depresjon vil du før eller siden få fysiske symptomer på dette. Alt i fra verking i ledd og muskler, til hodepine, kvalme eller mageproblemer. Stresser du veldig vil skuldre og nakke "krølle" seg sammen og de blir harde og vonde. Har du angst kan du få hjertebank og pusteproblemer. Har du det veldig vondt psykisk kan du lett få spiseforstyrrelse. Det er ingen grenser for utslagene psykisk sykdom kan gi. :)

Men det går også andre veien, dersom du går lenge med fysisk sykdom uten å få diagnose eller får en dårlig prognose, så er det lett å få depresjon. Det er en ond sirkel, det der.

Dersom du er kvinne med vage symptomer som f.eks muskelsmerter, kvalme, hodepine, søvnproblemer eller plutselig vektøkning, er sjansen stor for at det blir stemplet som depresjon dersom blodprøvene er fine. Det er ikke mange leger som tar seg bryet med å undersøke videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...